Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:31 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primarul, apendice al administratiei centrale

ro

05 Dec, 2003 00:00 785 Marime text

PSD gireaza revenirea la un sistem de administratie de tip sovietic

Ordonanta de urgenta privind finantele publice locale reprezinta un pas important pentru reducerea autonomiei locale incepand cu anul electoral 2004

Ordonanta de Urgenta privind finantele publice locale acorda autoritatilor judetene dreptul de a controla bugetele locale. Potrivit actului normativ, prefectii si presedintii consiliilor judetene vor aproba cheltuielile si prioritatile localitatilor. Aceasta masura a fost luata pentru ca, in ultima vreme, multi primari ar fi gestionat incorect fondurile. In plus, bugetele urmeaza sa fie constituite conform criteriilor europene. Totusi, unii specialisti in administratie sunt de parere ca ordonanta duce la ingradirea autonomiei locale. La randul lor, primarii sunt de parere ca prin ordonanta se incearca reducerea, de fapt, a autonomiei locale, prin preluarea atributiilor de decizie in autoritatile locale pe cale ierarhica, deci impotriva spiritului legii actuale a administratiilor locale, care spune ca nu exista subordonare directa. In fapt, aceasta ordonanta introduce o subordonare directa si foarte clara: localitatile primesc ordine despre cum sa-si cheltuiasca banii de la Consiliul Judetean, care este un nivel de administratie altul decat cel local, si de la prefect, care este reprezentantul Guvernului. O data cu intrarea in vigoare a ordonantei, practic, nu prea mai exista autonomie locala, iar autoritatile locale alese devin un fel de anexa, de apendice al administratiei centrale. "Cineva iti spune cum sa iti faci bugetul si ce ai voie si ce n-ai voie, dar nu dupa niste reguli, ci dupa strategii", considera marea majoritate a primarilor.Deja se poate vorbi clar aici de o interventie a politicului in administratie. Numai ca nu interventia politicului este problema, ci o proasta intelegere a ceea ce inseamna functionarea politicului, pentru ca si consiliile locale, si primarii sunt alesi politic, iar deciziile pe care le iau ei sunt decizii politice despre cum sa aloce niste resurse pentru o anumita investitie, intr-un spatiu pe care legislatia romaneasca il definise, pana acum, drept autonomie locala. In cazul judetului nostru, interferenta va fi si mai brutala, deoarece se intampla ca in localitate primarul sa fie dintr-un partid si cei de la judet sa fie din alt partid. Atunci interferenta va fi mai brutala. Ministerul Administratiei si Internelor a concluzionat ca, in ultima vreme, au existat multe cazuri de primari care nu au gestionat fondurile asa cum trebuie, insa nu prea s-a auzit de primari care sa fie trasi la raspundere pentru acest lucru. Ministerul nici nu s-a obosit sa dea o lista de exemple, ca toata motivatia aceasta sa fie convingatoare. Mass-media locala s-a straduit sa semnaleze cazurile flagrante in care primarii au savarsit ilegalitati sau abuzuri. Cu toate acestea, desi exista instrumente legale pentru a-i pedepsi pe cei vinovati, justitia s-a facut ca nu observa cazurile date mura-n gura. Din pacate, si acest normativ nu s-a nascut decat din motivul de a controla primarii opozitiei. Ca in cazul lui Basescu, probabil. Inca o data, trebuie sa ne ingrijoreze foarte tare aceasta restrangere a autonomiei, mai ales ca s-a luptat atat de mult in anii trecuti pentru crearea unui spatiu de decizie locala. Din nefericire, acest spatiu se ingusteaza si nu se largeste, asa cum ar fi normal. Este un fel de revenire la un sistem de administratie sovietic, in care autoritatile locale devin o prelungire a autoritatii centrale.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii