Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:17 28 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

"Pasarela pietonala si Portul turistic Mamaia", o afacere PSD

ro

28 Feb, 2005 00:00 1006 Marime text

SC Argos Cernavoda a castigat licitatia "organizata" sub tandemul Mitrea-Moldoveanu

Licitatia pentru pasarela pietonala s-a organizat inainte ca APC sa primeasca concesiunea pentru cele zece hectare de teren * Terenul fusese transferat printr-o HG de la Directia Apele Romane la Ministerul Transportului via APC

Mesajul deputatilor PSD de Constanta facut public ieri, in cadrul unei conferinte de presa, s-a focalizat in jurul unui proiect initiat liderul lor politic, Radu Mazare, care, recent a fost respins si de comisia economica din Camera Deputatilor.Este vorba despre OG 132/2004 emisa de Guvernul Nastase privind atribuirea in concesiunea Administratiei Porturilor Maritime Constanta a unui teren de zece hectare pentru construirea pasarelei pietonale si a portului agrement din zona Casino -statiunea Mamaia. Proiectul care a fost initiat de Primaria Constanta, urma sa se desfasoare in parteneriat cu APMC, dar prin finantarea exclusiva a Ministerului Transporturilor. Potrivit oficialilor Ministerului Lucrarilor Publice, acest gen de investitii in domeniul turismului trebuiesc descentralizate si finantate de autoritatile locale. Mai exact, executarea acestui proiect trebuie sustinut financiar din bugetele locale ale unitatilor administrativ -teritoriale, care apoi au libertatea sa colecteze impozite de pe urma acestora. Punctul de vedere al reprezentantilor Ministerului Transporturilor a fost clar: "Pasarela pietonala si Portul de agrement din Mamaia" -nu fac obiectul de activitate a APMC.Primul care s-a opus proiectului a fost ministrul Lucrarilor Publice, Laszlo Borbely, care la inceputul lunii februarie a cerut sa fie scoasa de pe ordinea de zi a comisiei economice a Senatului respectiva ordonanta.

OG 134/2004 a venit prea tarziu pentru PSD

Saptamana trecuta, ordonanta a ajuns si la Camera Deputatilor, respectiv la Comisia de Industrii si Servicii, in cadrul careia activeaza doi deputati constanteni, respectiv Andrian Mihei din partea Partidului Umanist si Laurentiu Mironescu, reprezentant al Partidului Democrat. Cei doi parlamentari au votat pentru respingerea ordonantei, deoarece in proiectul prezentat in comisie de reprezentantii Ministerului Transporturilor nu era cuprinsa si constructia financiara necesara derularii investitiei.Graba cu care s-a aprobat OG 132/2004 nu a fost interpretata la vremea respectiva decat drept un sprijin electoral pentru amortirea simturilor electoratului constantean, care trebuia pregatit pentru alegerile generale. In consecinta, initiatorul, primarul Radu Mazare si fostul ministrul al transporturilor, Miron Mitrea au anuntat cu mare pompa infiintarea la Constanta a unei Marine de tip occidental, in timp ce substratul era doar de dansii stiut.La presiunea PSD, APC a incalcat legeaMai exact, ordonanta care atribuie APMC terenul de 10 ha pentru constructia pasarelei pietonale si a unui port de agrement in statiunea Mamaia a fost data de fostul cabinet in regim de urgenta, fiind sustinuta de fostul ministru al transporturilor, Miron Mitrea. Desi nu se stabilisera exact sursele de finantare pentru proiect, s-a luat decizia inceperii lucrarilor de demolare a vechii pasarele, care in prezent arata ca o ruina. Ostentativ, deputatii PSD si-au infierat colegii de Camera de la PUR si PD, pe care i-au acuzat ca de dragul "Puterii" nu au vrut sa sustina un proiect benefic pentru constanteni.Realitatea arata cu totul altfel si ea poate fi consultata de cetateni in dosarul proiectului, aflat in posesia APC.Proiectul a fost de la inceput unul dubios, atata timp cat s-a organizat o licitatie pentru pasarela inainte de aprobarea Ordonantei, care concesiona terenul catre APC.Mai exact, printr-o hotarare de guvern, in luna aprilie a anului 2004, Directia Apelor Romane "Dobrogea" Litoral a cedat Ministerului Transporturilor cele 10 hectare. APC si-a prevazut in bugetul pe anul 2005, suma destinata acestui proiect(6 milioane de euro), inainte de a avea in patrimoniu terenul pe care urma sa fie construita pasarela si portul turistic din Mamaia.

Clientela de partid si-a adjudecat licitatia pentru pasarela

APC, cu Gheorghe Moldoveanu la timona, a organizat si o licitatie la care s-au prezentat trei societati: "Argos" Cernavoda, "DeltaCons" Tulcea si o societate din Grecia.Cel mai mic pret l-a avut societatea din Cernavoda, care intamplator este condusa de membri sau apropiati ai PSD. Lucian Lazia sau Octavian Garleanu, sunt exemplele in acest sens, ultimul fiind chiar consilier local PSD la Cernavoda.Pe 11 noiembrie, APC a predat SC "Argos" terenul de 10 hectare in vederea demararii lucrarii, in conditiile in care ordonanta privind concesionarea terenului catre APC, urma sa fie emisa abia o luna mai tarziu.Pe ultima suta de metri, cabinetul Nastase a emis si OG132/2004 privind concesionarea celor 10 hectare catre APC pe o perioada de 49 de ani.In aceasta situatie, deputatii Andrian Mihei si Laurentiu Mironescu considera ca "aceasta acrobatie financiara" instrumentata de APC la presiunea PSD si a reprezentantilor sai de pe plan local trebuie lamurita.Cei doi parlamentari nu sunt impotriva proiectului, insa considera ca APMC are in acest moment alte prioritati, cum ar fi terminalul de barje.Parlamentarii avertizeaza asupra incalcarii flagrante a legii, dat fiind faptul ca APC, sub protectia fostului ministrul Miron Mitrea si-a permis sa inceapa o lucrare pe un teren care nu-i apartinea. Deputatii considera ca in conditiile in care APC nu-si putea permite o astfel de investitie, o solutie rentabila ar fi fost consolidarea vechii structuri a pasarelei, care ar fi costat aproximativ 300000 de euro. O suma similara a fost deja cheltuita din bugetul APC pentru elaborarea unor studii de fezabilitate si de impact asupra mediului.In tot acest timp, de dragul senzatiei, deputatii PSD, Alexandru Mazare, Eduard Martin si Corneliu Dida sustin ca proiectul a fost respins din rationamente politice. Cei trei parlamentari nici nu doresc sa ia in calcul posibilitatea initierii unui parteneriat public -privat pentru sustinerea proiectului, pe motiv ca primaria, adica Radu Mazare, nu are bani de investit in acest proiect.Se aude insa, ca numai bradul amplasat in centrul orasului, municipalitatea a platit trei miliarde de lei, bani care nu se justifica.Pentru astfel de investitii insa, nu se pune problema banilor.Vom reveni.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii