Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:16 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Minimum de capital pentru un candidat la primaria unui oras este cuprins intre 35.000-50.000 de euro

ro

21 Apr, 2004 00:00 564 Marime text

Cheltuielile pentru o campanie electorala ating cateva zeci de mii de euro

Cat costa un loc eligibil pe listele unui partid pentru functia de consilier si, mai ales, cat sunt dispuse sa cheltuiasca formatiunile politice pentru promovarea candidatilor raman intrebari care inca nu au acoperire in cifre * Principalele cheltuieli care se fac intr-o campanie electorala deriva din angajarea unui staff de campanie - 10.000 de euro, inchirierea unui sediu - intre 500 si 1000 de euro/luna, afise si materiale promotionale - 2500 de euro, un spot electoral - intre 2000 si 10.000 de euro, deplasari in teren, inchirierea unor sali de conferinte - cel putin 3000 de euro/luna * Crearea unei imagini favorabile inghite alte cateva sute de mii de euro * Cei mai bazati din punct de vedere financiar care-si doresc o campanie electorala opulenta pot ajunge sa scoata din buzunar sume maricele care se apropie de suma de 300.000 de mii de dolari

O data la patru ani, partidele politice arunca in joc sume exorbitante de bani pentru organizarea campaniei electorale. Sursele de finantare sunt multiple, de la bugetul de stat, din cotizatii si pana la donatii din partea simpatizantilor de partid, dintre care unii sunt pe locuri fruntase in topul milionarilor din Romania. Potrivit Legii de finantare a partidelor, formatiunile politice primesc o subventie de la bugetul de stat in functie de numarul de membri si de reprezentativitatea parlamentara. Din punct de vedere legal, partidele au totusi limite maxime de cheltuieli in campanie. Pentru fiecare candidat la functia de deputat sau senator, suma maxima admisa este de 150 salarii de baza minime brute pe tara, iar pentru consilieri, 75 de salarii de baza, in timp ce un candidat la primarie ar putea cheltui maximumul sumelor admise pentru parlamentari. La alegerile din vara acestui an, PSD a anuntat ca va cheltui in jur de 9.000-15.000 de euro pentru campania electorala a unui candidat la primarie. Opozitia este de parere ca sumele pentru imaginea unui viitor primar depasesc cu mult 8.000 de euro. Astfel, PD considera ca este nevoie de cel putin 25.000 euro/persoana pentru o campanie, iar PNL a apreciat ca, pentru a obtine mandatul de primar, este nevoie de o suma cuprinsa intre 150.000 si 350.000 de dolari.

Cei care candideaza pentru un nou mandat nu sunt dispusi sa investeasca mult

Primarii liberali in exercitiu spun ca nu vor investi cine stie ce bani in campanie, din cauza ca nu exista prea multe surse de finantare a partidului. Liberalii mizeaza pe afinitatea alegatorilor fata de doctrina liberala. De exemplu, PNL nu dispune de sume de ordinul sutelor de mii de euro sau de dolari. Daca pentru primar ales uninominal este nevoie de 100.000 de euro, atunci ei nu cred ca isi pot permite sa finanteze singuri o astfel de campanie. Liberalii nu se compara cu PSD si cu oamenii lor, si aici ne referim, de pilda, la primarul Bacaului, Dumitru Sechelariu, unul dintre cei mai bogati oameni din Romania. Liberalii au facut niste estimari pentru campania electorala, dar nu vor sa faca publice sumele. Un calcul aproximativ al afiselor, pixurilor, brelocurilor, al altor materiale promotionale si al costurilor de deplasare duce totusi la o suma de 20.000-30.000 de dolari, pentru cei 50 de candidati cu sanse la fotoliile de primar si pentru cei 20 de consilieri municipali si judeteni cu sanse. Sistemul de cotizatii, in special din partea membrilor cu functie de conducere din partid, reprezinta o sursa importanta de finantare. Astfel, daca un simplu membru trebuie sa plateasca o cotizatie de 10.000 de lei/luna, conducerea partidului are stabilite cotizatii cuprinse intre 300.000 si 1000.000 de lei/luna. Din acesti bani ei trebuie sa mai achite si cheltuielile de intretinere a sediilor si consumabilele. Din acest motiv, liberalii sustin ca nu-si vor putea permite la locale sa desfasoare o campanie de imagine agresiva in toata presa. Asa cum aminteam, indeobste, ei se bazeaza in special pe afinitatea alegatorilor fata de programul lor electoral. Totodata, pentru alegerile generale, filiala locala, de una singura, nu va putea sustine campania electorala a senatorilor si deputatilor. La acest capitol vor avea, cu siguranta, nevoie de sprijinul centrului. Daca se va introduce sistemul de vot uninominal, costurile de campanie pentru un senator pot depasi cu usurinta 100.000 de dolari de candidat, sustin liberalii.

PSD sustine ca este prematur sa faca o estimare

La randul lor, pesedistii nu si-au facut inca toate calculele de campanie, mai ales ca listele lor de consilieri nu au fost inca batute in cuie. Abia si-au desemnat echipa de campanie care are sarcina, printre altele, si stabilirea, pentru fiecare localitate, a necesarului, a costurilor de organizare si a surselor de finantare a campaniei electorale. PSD sustine ca este prematur sa faca o estimare, pentru ca nu si-a facut astfel de calcule pana acum. Mai intai trebuie sa-si faca niste calcule tinand cont de anumiti parametri: costuri cu afisele, fluturasii, spoturile in ziare si la TV, mitinguri, staff de campanie. Costul final depinde, de asemenea, de numarul de oameni de afaceri din partid care poseda diverse mijloace de informare si care pot face anumite reduceri. Cu toate ca nu pot da sume exacte, ei stiu cati bani inghite aceeasi campanie pentru candidatul unui alt partid. Astfel, PSD apreciaza ca suma pe care o va cheltui candidatul PSD la functia de primar in judet va fi mai mare decat cea declarata, adica un miliard de lei. Tot ei au estimat la cateva zeci de milioane costurile pentru un consilier municipal. Aceste costuri se vor reflecta in special in afise. In cazul primarilor de comune, declaratiile oficiale situeaza cheltuielile cu campania electorala in jurul a 100 de milioane, suma fiind contrazisa de realitatea recenta. Un deputat PSD a cheltuit in 2000, pentru campanie, doar 3000 de dolari. Pentru alegerile din toamna va aloca aceeasi suma, plus-minus 20%. Majoritatea primarilor in exercitiu apreciaza ca toate cheltuielile pe care le implica o campanie electorala cu sanse de reusita sunt estimate la aproximativ 6000 de dolari. Aici exista un element necunoscut, si anume cu ce si cu cat va sprijini partidul fiecare candidat. La PRM se apreciaza ca nu prea este nevoie de campanie electorala, cea mai buna campanie pentru acest partid facand-o adversarii politici. Conducerea partidului sustine ca in 2000 a fost cheltuita suma de 10.000 de dolari si au fost obtinute opt posturi de consilieri locali si altii la judet. Pentru alegerile din acest an, ei estimeaza ca se va cheltui cam aceeasi suma, pentru aceleasi rezultate. Pentru alegerile locale, candidatii PRM vor trebui sa se finanteze prin mijloace proprii.

La PD, membrii vor contribui in limita bunului-simt

Pentru campania de la alegerile locale, conducerea PD, care are si candidat pentru postul de primar, sustine ca toti membrii partidului vor contribui financiar, fiecare in limita posibilitatilor si a bunului-simt. Nu s-a facut o estimare a bugetului necesar pentru alegeri, dar ei cred ca nu vor fi nevoiti sa scoata din buzunar mai mult de 10.000 de dolari pentru a obtine suficiente locuri de consilieri. Pentru alegerile din acest an, democratii estimeaza ca se vor cheltui cam aceleasi sume pentru aceleasi rezultate ca si in anul 2000. Democratii sustin ca se vehiculeaza cifre exorbitante! Partidul poate cheltui pentru campania candidatilor la primariile comunelor cam 50 de milioane de lei; pentru orase si municipii, in jur de 100 de milioane, dar nu mai mult, iar pentru un loc eligibil in Parlament, aproximativ 500 de milioane de lei. Iar totalul pe judet sa se ridice la un miliard de lei pentru campania locala si la un miliard pentru alegerile generale. Atat! Majoritatea partidelor politice din Constanta au stabilit sumele pe care le vor cheltui pentru lansarea candidatilor la viitoarele alegeri. Liderii organizatiilor judetene PNL, PD, PRM si PSD s-au gandit sa-si organizeze campanii moderne, nu extrem de costisitoare, dar care sa aiba impact asupra alegatorilor. Totusi, politicienii sunt hotarati sa faca pe cat se poate economie. In medie, fiecare lansare depaseste 8.000 de dolari.

100.000 de dolari, un pret prea mare pentru PRM

De exemplu, daca PRM, la nivel central, a stabilit ca pretul pentru un post de primar este de 100.000 de euro, colegilor din provincie li s-a parut o suma exagerata. Cam de aceeasi parere au fost si ceilalti lideri de organizatii politice. Un calcul in dolari a tot ceea ce presupune o campanie electorala sanatoasa arata cam asa, cu mentiunea ca majoritatea candidatilor sunt de parere ca partidul ar trebui sa acorde cateva zeci de mii de dolari. Pentru campania unui candidat la municipiu, se considera ca 45.000 de dolari ar fi de ajuns. Pentru campania unui candidat la sefia comunelor, tariful ar fi intre 1500 si 5000 de dolari, iar pentru orase, cam 10.000 de dolari. Este posibil ca partidul de guvernamant, care nu se va zgarci deloc, sa dubleze toate aceste sume prezentate mai sus, unii dintre primari urmand sa aloce doar pentru afise, aparitii televizate si in presa scrisa cam 30.000-40.000 de dolari. Primarii localitatilor comunelor mici, in marea lor majoritate, nu-si permit sa aloce pentru campanie mai mult de 100 milioane de lei pentru campania individuala. In ceea ce priveste sumele cheltuite de partide pentru candidaturile la alegerile locale, in localitatile mici sumele sunt extrem de reduse. Si-au ales candidati care sunt cunoscuti de populatie si care, pana la alegeri, vor realiza ceva pentru oamenii locului. Parerea celor de la Partidul Romania Mare este ca fiecare participant la viitoarele alegeri trebuie sa-si sustina singur candidatura. Partidul va cheltui in jur de 100 de milioane de lei pentru calendare. Pentru clipuri publicitare, nu mai mult de 50 milioane de lei. In ceea ce priveste locul eligibil pe lista, ei cred ca ar fi de ajuns suma de 100 milioane de lei. Partidele politice din judet nu si-au stabilit inca bugetele pentru generale, proiectele acestora fiind in curs de elaborare. Ca atare, abordati pe tema finantarii campaniei electorale, politicienii ne-au dat cam aceleasi raspunsuri. Reprezentantii PD si PNL au fost deschisi dialogului si ne-au oferit mai multe informatii. Liberalii, care in campania din 2000 au cheltuit in total 340 de milioane de lei, cred ca vor trece de 1,5 miliarde lei. Unii dintre liderii liberali apreciaza ca, dupa experienta a trei campanii electorale, se pot organiza si campanii ieftine. Sub nici o forma, sustin ei, nu vor mitui electoratul.

Campania, luata la bani marunti

Cheltuielile pentru o campanie electorala ating cateva zeci de mii de euro. Iata unele dintre principalele cheltuieli care se fac intr-o campanie electorala: angajarea unui staff de campanie - 10.000 de euro, inchirierea unui sediu - intre 500 si 1000 de euro/luna, afise si materiale promotionale - 2500 de euro; un spot electoral - intre 2000 si 10.000 de euro, deplasari in teren, inchirierea unor sali de conferinte - cel putin 3000 de euro/luna. Un capitol care nu trebuie neglijat in campanie este imaginea candidatilor la diferitele functii eligibile: primar, consilier local, consilier judetean. Crearea unei imagini favorabile inghite alte cateva sute de mii de euro. Astfel, o pagina de ziar color poate costa intre2500 si 4000 de euro, un spot TV de 30 de secunde poate duce si la 3500-5000 de euro. In total, minimum 35.000-50.000 de euro. Cei mai bazati din punct de vedere financiar care-si doresc o campanie electorala opulenta, pastrand temele si mesajele partidului din care provine, dar care apeleaza la strategi de imagine, la know-how-ul politic, pot ajunge sa scoata din buzunar sume maricele, care se apropie de 300.000 de mii de dolari.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii