Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:32 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Epava Rostok cedeaza cate o bucata

ro

25 Jul, 2005 00:00 802 Marime text

Continua actiunea de degajare a Canalului Sulina

Ieri, timp de patru ore, Canalul Sulina a fost inchis pentru a se putea transporta o sectiune din epava navei Rostok pe bratul Sfantu Gheorghe * Bucata are o greutate de circa trei sute de tone, iar deplasarea sa a durat aproximativ patru ore * Cel de-al doilea tronson, scos din apa in data de 3 iunie, avea o greutate de sapte sute de tone # Lucrarile de ranfluare si de reamenajare a Canalului Sulina costa 76 milioane de euro

Angajatii firmei Rostok Wreck Removal Consortium si reprezentantii Autoritatii Navale Teritoriale (ANT) din Tulcea au luat decizia de a inchide, ieri, timp de patru ore, Canalul Sulina, pentru a putea transporta in cele mai bune conditii inca o sectiune din epava navei Rostok pe bratul Sfantu Gheorghe.Aceasta bucata din corpul cargoului are o greutate de circa trei sute de tone, iar deplasarea sa a durat aproximativ patru ore. In data de 3 iunie, transportul celei de-a doua sectiuni din epava pe bratul Sfantu Gheorghe a durat aproximativ 12 ore, atunci angajatii concernului intampinand o serie de dificultati din cauza curentilor foarte puternici ai Dunarii si a greutatii de sapte sute de tone a acestei sectiuni.Cea de-a treia sectiune din epava Rostok a fost taiata acum trei saptamani din pupa navei, care cantareste in total 1200 tone. In urma cu aproximativ o luna, conducerea Rostok Wreck Removal Consortium a decis sa amane operatiunile de scoatere la suprafata a corpului epavei navei din cauza curentilor foarte puternici ai Dunarii de la acea vreme, specialistii celor trei firme, concentrandu-se asupra pupei epavei, care se afla in apropiere de malul Dunarii.Prova navei taiata in 1995, in urma unui contract de dezesuare semnat de USSR Soviet Shipping Co, proprietarul Rostok, si Grupul de Interventie si Salvare Navala (GISN) din Constanta, a fost depusa pe uscat, pe bratul Sfantu Gheorghe, pe data de 22 noiembrie 2004, la mai putin de o luna de la inceperea lucrarilor de catre angajatii Rostok Wreck Removal Consortium.Sacrificii umane si financiarePe 2 septembrie 1991, cargoul ucrainean Rostok fabricat in 1973, la Santierul Naval Heztun Rostok, din fosta RDG, avand lungimea de 117,7 metri, latimea de 16,6 metri si o incarcatura de aproape cinci mii de tone de laminate, a esuat, la Mila 31 a Dunarii, pe partea cea mai ingusta a canalului Sulina, blocand o scurta perioada navigatia maritima.In 1995, prova epavei Rostok a fost taiata, fiind scoasa pe uscat in noiembrie 2004.Lucrarile de ranfluare si de reamenajare a Canalului Sulina costa 76 milioane de euro, jumatate din valoare reprezentand un credit rambursabil oferit de Banca Europeana de Investitii (BEI), iar diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat. Contractul de imprumut cu BEI, pentru cele 38 milioane de euro, a fost semnat in martie 2002, ultimul termen de rambursare a creditului fiind prevazut pentru 15 septembrie 2026.Pe parcursul operatiunilor de ranfluare au avut loc si doua accidente, dintre care unul mortal la inceputul acestui an. Astfel, in timp ce lucra la eliberarea epavei, Anthony Eke, de 36 de ani, scafandru al firmei britanice Titan, si-a pierdut viata, fiind ingropat sub un strat gros de mal. Accidentul s-a produs in timp ce englezul, care avea o experienta de peste 17 ani in domeniu, lucra la zece metri adancime, in sala masini a epavei, pentru degajarea acesteia de aluviuni. Scafandrul tinea legatura prin radio cu colegii sai aflati la suprafata si faptul ca acesta nu mai raspundea la apel l-a facut pe conducatorul lucrarilor sa intre in epava. Aici, membrii echipei tehnice au constatat ca un perete de mal de cateva tone se desprinsese de pe corpul navei si il acoperise pe angajatul aflat la datorie. Interventia medicala a unui echipaj al ambulantei a fost posibila abia dupa o ora de la producerea accidentului, timp in care corpul scafandrului a fost degajat din masa compacta de aluviuni. Incercarile de resuscitare nu au mai avut nici un efect pentru ca Anthony Eke era deja decedat de cateva zeci de minute.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii