Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
18:03 19 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Lobby la premierul Cioloş Tenorul Vasile Moldoveanu, cetăţean de onoare al Constanţei - „Viitorul primar trebuie să rezolve problema Teatrului de Operă şi a Cazinoului!”

ro

20 May, 2016 00:00 1911 Marime text


 Maestrul Vasile Moldoveanu, Doctor Honoris Causa al Universităţii „Ovidius“ şi cetăţean de onoare al municipiului, mare tenor al lumii, născut la Constanţa, a revenit în oraşul natal pentru a susţine un Master Class de artă vocală pentru artiştii Teatrului de Operă şi pentru studenţii Facultăţii de Arte a universităţii amintite.
 
Cursurile de măiestrie vocală se vor încheia astăzi, cu un spectacol care va avea loc de la ora 19.00, în Aula Magna a Universităţii „Ovidius“. Într-o pauză de repetiţii, am stat de vorbă preţ de 15 minute cu Vasile Moldoveanu, constănţeanul care are două dorinţe fierbinţi pentru oraşul său natal şi le transmite pe această cale viitoarei administraţii care va rezulta în urma alegerilor din 5 iunie: reclădirea culturală a oraşului prin modernizarea sau construirea unui teatru de operă care să dea măreţie actului artistic şi reabilitarea Cazinoului.
  
Avem marea bucurie să vă avem din nou la Constanţa. Să ştiţi că v-am surprins şi în câteva imagini video în timpul repetiţiilor alături de studenţii pentru care aţi decis să acordaţi acest Master Class la Constanţa. Vorbiţi-ne puţin despre acest proiect!
 
Am adorat dintotdeauna să dau lecţii copiilor. Dorinţa mea este ca aceşti tineri, perfecţionându-se, într-o lume care devine din ce în ce mai electronică, mai virtuală, aproape, ar avea o şansă dincolo de graniţele care acum s-au deschis peste tot. Cu cât sunt mai bine pregătiţi, cu atât au şansa în ţară sau peste hotare să fie victorioşi în această meserie. Fac tot ce pot, din tot sufletul, ca să-i ajut şi să evoluăm. Am găsit aici, în Constanţa, un potenţial care mă înfierbântă, mă provoacă să dau la rândul meu acestor copii tot ce am învăţat şi am văzut eu în cei 42 de ani de scenă. Am această dorinţă să lucrăm împreună, proiectul meu în Constanţa este să lucrez cu aceşti tineri.
 
Am fost chiar şi la Operă, la un spectacol, şi am găsit şi acolo artişti cu un potenţial extraordinar. Şi directorul Teatrului de Operă şi Balet, doamna Daniela Vlădescu, a făcut nişte eforturi deosebite pentru spectacolul „Boema”. Un spectacol extraordinar, prezentat din păcate într-un teatru neadecvat, în care, când intri, miroase a toaletă. Trebuie intervenit de urgenţă şi remediat acest aspect. Toate oraşele mari din ţară, Iaşi, Timişoara, Cluj, au teatre superbe, nu ştiu dacă au avut mai multe subvenţii decât Constanţa, însă au reuşit să se pună la punct  iar artiştii de operă cântă în condiţii optime. Trebuie refăcut acest teatru, artiştii de operă au nevoie şi de inspiraţie în timpul interpretării, nu ştiu cum îi poate inspira teatrul, la cum arată în acel moment. La fel cum trebuie refăcut Cazinoul, mi s-a spus că sunt bani, aşa că în privinţa asta nu există discuţii.

Maestre, cum vedeţi noul teatru de operă din Constanţa, cum vi-l imaginaţi?

Teatrul din Constanţa nici nu ştiu dacă este un teatru specific pentru operă. A fost construit pentru cu totul altceva probabil. Trebuie construit un teatru nou, avem arhitecţi de mare valoare. Important este să avem şi voinţă, pentru că a fost delăsat acest teatru. Cum au reuşit cei de la Iaşi? Cum au reuşit cei de la Cluj? La Timişoara… Acolo sunt spectacole superbe, în teatre amenajate ca în Occident. Nu putem vorbi despre calitate la 400 de locuri. Constanţa are nevoie de o sală de cel puţin 1.000 de locuri, o sală curată, cu acustică, care să inspire, o sală de operă. La Iaşi există unul dintre cele mai frumoase teatre de operă pe care le-am văzut, şi am călătorit mult, am cântat pe sute de scene. De ce Constanţa nu poate avea un astfel de teatru?!
 
Nu sunt bani, ştiu. De fiecare dată însă când se găsesc bani, ei sunt redirecţionaţi. Cultura mereu trebuie să mai aştepte! Nu este normal, deoarece cultura este extrem de importantă. Eu, când am început să ies în străinătate şi eram deja cunoscut, imediat am observat că lumea bună venea la operă, de la şefi de state, la oameni obişnuiţi. Păi unde să vină la Constanţa? Este trist, deşi Constanţa are, prin aşezarea geografică, o deschidere providenţială către lume. Avem de toate, dar le-am lăsat într-o ruină absolută. Se apropie stagiunea, vin turiştii, sala asta este inadecvată. Îmi doresc din tot sufletul să se schimbe ceva.
 
La revenirea în Constanţa, ştiu că aţi insistat foarte mult pe lângă autorităţi să se facă ceva pentru salvarea Cazinoului şi redarea lui oraşului. Aţi spus atunci, dacă îmi amintesc cu precizie, că bătrânul nostru Cazino este mult mai frumos decât Cazinoul din Monte Carlo, unde aveţi reşedinţa…
 
Aşa este. Nici Cazinoul din Monte Carlo nu are frumuseţea şi maiestuozitatea Cazinoului din Constanţa. Ce să vă spun... La Cazino nu s-a făcut nimic între timp. Am vorbit şi cu cineva la Bucureşti. Trebuie făcute toate eforturile, pentru că nicio naţiune din lumea asta, având o asemenea bijuterie, un asemenea Cazino, de o asemenea frumuseţe arhitecturală şi un asemenea loc pe care este clădit, nicio naţiune nu ar da înapoi pentru a restaura acest Cazino, care ar aduce un plus extraordinar Constanţei. 

Aţi participat, pe 10 mai, la Ziua Regalităţii, la Castelul Peleş, şi acolo l-aţi întâlnit pe premierul Dacian Cioloş. Cu permisiunea dvs., daţi-mi voie să le dezvăluim cititorilor noştri că aţi făcut lobby pentru Cazino la cel mai înalt nivel, dacă se poate spune aşa…

Eu sunt mentor al Fundaţiei Principesa Margareta şi am fost prezent la Ziua Regalităţii, şi acolo am cunoscut oficialii din Guvern şi unul dintre personajele-cheie cu care am discutat mi-a spus că se va face la Constanţa această investiţie. Apoi, am deschis televizorul şi am văzut că premierul a preluat şi Ministerul Sănătăţii, mă tem să nu existe din nou alte priorităţi, însă mai mare nădejde cu aceste alegeri care se apropie.

Peste trei săptămâni vom avea o nouă administraţie locală. Ce aşteptări aveţi dvs., constănţeanul Vasile Moldoveanu, de la aceasta?

Eu nu pot impune nimic noului primar, dar îmi doresc să fie mai implicat în tot ceea ce are de făcut. Arta trebuie să devină o prioritate. Eu o să vă dau un exemplu care ţine, dacă vreţi, de domeniul delicat al politicii, eu nu fac politică. La Iaşi, Beatrice Rancea, directorul teatrului, face spectacole fabuloase. A fost ajutată de administraţie, material. Chiar dacă primarul de acolo are probleme cu Justiţia, a ajutat foarte mult teatrul. Se implica, venea la spectacole. Aici, domnul... cum îl chema... Mazăre nu a făcut nimic, doamna Vlădescu s-a descurcat singură.

Credeţi că viitoarea administraţie, viitorul Consiliu Local ar trebui să preia Teatrul de Operă şi Balet în subordinea sa (n.r. acum funcţionează sub tutela Ministerului Culturii) pentru a se putea implica şi sub aspect financiar în reconstrucţia teatrului?

Bineînţeles, pentru că primarul este cel care trebuie să vadă totul. Să aibă instituţiile sub ochii lui. El trebuie să se implice în această misiune, să vină la spectacole, pe domnul Făgădău l-am cunoscut, e un om cu dorinţa de a face ceva, sper că, dacă va deveni primar, să rezolve problema teatrului şi a Cazinoului! Mi-a spus că are banii, ar trebui să dea drumul la lucrări. Şi standardul de viaţă al constănţenilor va creşte astfel.
 
Acestea sunt rugăminţile mele, eu nu pot decide, însă, dacă vin peste şapte-nouă luni, vreau să văd că se mişcă ceva. Teatrul nu mai poate continua în forma asta pentru nimic în lume. Mă doare sufletul pentru aceşti copii şi pentru artiştii care îşi desfăşoară activitatea în condiţii improprii. O spun, nu am niciun fel de putere politică, e numai o dorinţă. Nu putem rămâne în coada clasamentului, toate teatrele din ţară sunt mult peste cel de la Constanţa. Avem o generaţie de tineri extraordinară şi vom face din ei solişti care vor cânta în noul teatru. Asta e dorinţa mea! Atât cât mai trăiesc, vreau să văd demarate lucrările şi la teatru, şi la Cazino!

Ti-a placut articolul?

Comentarii