Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:36 28 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Care este istoria conflictelor din Georgia?

ro

01 Sep, 2008 00:00 2836 Marime text
1220187477.jpg

Osetia de Sud si-a pronuntat independenta fata de Georgia inca din anul 1918

Revolta de atunci a fost crunt inabusita de trupele georgiene. In perioada sovietica, Osetia de Sud, ca de altfel si Abhazia, a avut statut de regiune autonoma in componenta Georgiei. In anul 1989, regimul lui Z. Gamsahurdia, dupa ce a ajuns la putere in Georgia, a lansat sloganul "Georgia pentru georgieni", pe care incerca sa-l infaptuiasca desfiintand regiunile autonome si trimitand trupele georgiene sa ia cu asalt orasele Suhumi si Thinvali, pentru a consolida aceasta nelegiuire. Popoarele Osetiei de Sud si Abhaziei au reusit cu ajutorul Rusiei sa opreasca varsarea de sange, sa incheie acorduri de incetare a focului, sa creeze mecanisme de mentinere a pacii. In anul 1992 au fost instituite forte de mentinere a pacii in Osetia de Sud, iar in anul 1994, si in Abhazia au fost constituite structuri menite sa sprijine medierea de catre Rusia, cu scopul intaririi increderii, solutionarii problemelor refacerii social-economice si a problemelor cu statut politic. Acesti pasi au fost sustinuti si de ONU si OSCE. Ajuns la putere in Georgia, in anul 2003, M. Saakasvili a adoptat imediat calea solutionarii prin forta a problemelor din Osetia de Sud si Abhazia. Inca din luna mai, in anul 2004, in zona conflictului dintre Georgia si Osetia de Sud au fost masate unitati speciale si trupe ale Ministerului de Interne din Georgia, iar in anul 2006 a fost dislocat un contingent militar georgian si la Verhni Kodoti, incalcandu-se prin aceasta hotararile ONU. In noaptea de 8 august 2008, artileria reactiva din Georgia a supus unui intens tir de foc capitala Osetiei de Sud, dupa care a urmat un atac cu tehnica de blindate si infanterie. In acelasi timp au fost supuse atacului si trupele ruse de mentinere a pacii. In urma acestor actiuni au fost ucise 2.100 de persoane, majoritatea fiind din randul populatiei civile. Au suferit pierderi si trupele ruse de mentinere a pacii. Ca raspuns, Rusia a fost nevoita sa foloseasca forta armata pentru a-si apara trupele de mentinere a pacii si cetatenii rusi si sa desfasoare o operatiune prin care sa oblige Georgia sa instaureze pacea. La 22 august a.c., dupa ce a fost adusa la indeplinire misiunea propusa, trupele rusesti s-au retras de pe teritoriul Georgiei, cu exceptia celor de pe asa-numita linie de securitate, care aveau drept scop sa nu permita repetarea evenimentelor care au avut loc la 8 august, la Thinvali. Despre evenimentele din Osetia am discutat cu consulul general al Rusiei la Constanta, Excelenta Sa, Victor Demin.

Cum vor evolua, dupa parerea dumneavoastra, evenimentele din Georgia?


Represiunea sangeroasa a armatei georgiene asupra locuitorilor pasnici din Thinvali constituie motivul pentru care a disparut perspectiva convietuirii intr-un singur stat, in viitorul apropiat, a georgienilor, osetinilor de sud si abhazilor. Avand in vedere apelul popoarelor din Osetia de Sud si Abhazia, al parlamentelor si presedintilor celor doua republici, opinia poporului rus si pozitia celor doua camere ale Adunarii Federale, Presedintele Federatiei Ruse a adoptat hotararea de a recunoaste independenta Osetiei de Sud si a Abhaziei si de a incheia cu aceste tari tratate de prietenie, colaborare si ajutor reciproc. Pentru aceia care inteleg intreaga profunzime a tragediei traite de popoarele Osetiei de Sud si Abhaziei, trebuie sa le fie clar ca aceasta este singura cale de a salva multincercatele popoare de la exterminarea de catre agresor.
Georgia continua eforturile de refacere a capacitatii de lupta a fortelor sale armate si a infrastructurii militare. In aceasta privinta ea este ajutata de o serie de tari membre ale NATO. Daca conducerea Georgiei va adopta in continuare aceasta politica, cu siguranta ca acest lucru va contribui la normalizarea situatiei in regiune.

Care este viziunea presedintelui D. Medvedev, a conducerii Rusiei, cu privire la caile de normalizare a situatiei create?


Rusia a sugerat in repetate randuri conducerii georgiene sa incheie cu Osetia de Sud si Abhazia acorduri de nefolosire a fortei. Chiar din primele zile de dupa atacul trupelor georgiene asupra orasului Thinvali, conducerea rusa s-a pronuntat pentru gasirea unor cai de solutionare pasnica a conflictului. La 12 august a fost lansata o initiativa din partea presedintelui Rusiei si a presedintelui Frantei, care in principal a fost respinsa de Tbilisi. In aceasta situatie, singura cale de salvare a etnicilor din Osetia de Sud si Abhazia de la distrugerea pusa la cale de partea georgiana ramanea recunoasterea acestora ca subiecti de drept international. Rusia a chemat si alte state sa-i urmeze exemplul.

Aceste evenimente vor duce la o inrautatire a relatiilor dintre Rusia si NATO?


Acestea deja s-au inrautatit. Dar nu din vina Rusiei. La 19 august 2008, Consiliul NATO, la nivelul ministrilor de externe, practic, l-a luat sub protectia sa pe M. Saakasvili. Intre timp, conflictele dintre Georgia - Osetia de Sud si Georgia - Abhazia au fost prezentate drept conflicte dintre Rusia si Georgia. S-a mai declarat ca dupa conflictul armat din Osetia de Sud, relatiile cu Rusia nu mai pot fi cele dinainte. Asadar, aceasta nu a fost optiunea noastra. Rusia, asa cum au mai declarat reprezentantii sai oficiali, in pofida declansarii unei raciri bruste a relatiilor cu NATO, este gata sa le readuca pe calea constructiva. Se intelege ca acest lucru este posibil cu conditia ca si alianta sa vina in intampinare.

Rusia a recunoscut independenta Abhaziei si a Osetiei de Sud. Dupa ce s-a calauzit in acest caz si care sunt consecintele posibile ale unei asemenea decizii?


Atunci cand a luat aceasta decizie, partea rusa s-a bazat pe prevederile Statutului ONU, ale Actului Final de la Helsinki si ale altor documente internationale fundamentale, inclusiv Declaratia ONU din 1970, privind principiile de drept international referitoare la relatiile de prietenie dintre state. In conformitate cu aceasta declaratie, fiecare stat este obligat sa se abtina de la orice fel de actiuni in forta, care ar lipsi popoarele de dreptul lor la autodeterminare, libertate si independenta. Partea georgiana, prin actiunile sale de agresiune, nu a lasat alte posibilitati popoarelor din Osetia de Sud si din Abhazia, decat de a-si asigura independenta si dreptul la existenta in calitate de state independente.
Principala consecinta a acestei decizii a Rusiei consta in faptul ca popoarele din Osetia de Sud si Abhazia, care ne sunt prietene, pot fi sigure ca, si in viitor, Rusia va ramane un garant al securitatii lor, le va acorda ajutor in dezvoltarea economica si sociala, va asigura pastrarea specificului lor national si cultural.

Va trebui oare ca omenirea sa inteleaga, in urma evenimentelor care au avut loc, ca intotdeauna Rusia este gata sa apeleze la forta, atunci cand ii sunt afectate interesele?


Nu. Nu este deloc asa. Exemplele Osetiei de Sud si Abhaziei sunt o dovada evidenta a faptului ca, timp de 17 ani, Rusia a facut tot posibilul pentru solutionarea acestor conflicte, pornind de la recunoasterea integritatii teritoriale a Georgiei. Tara noastra si-a indeplinit cu buna credinta functiile sale de intermediar pacificator, s-a straduit sa sprijine realizarea unor tratate de pace, a manifestat retinere si rabdare, chiar daca au existat numeroase provocari. Numai atacul agresiv si invazia miseleasca in Osetia de Sud, care s-au soldat cu numeroase victime, au obligat Rusia sa desfasoare operatiunile de constrangere a conducerii Georgiei sa instaureze pacea folosind forta armata.
Dorinta sincera a Rusiei este de a construi relatii bazate pe prietenie, egalitate in drepturi si respect reciproc cu toate statele si popoarele, inclusiv cu popoarele din Georgia, de care ne unesc legaturi istorice de prietenie si colaborare.

Scris de: {autor}Emilian ANDREI{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii