Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:00 14 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Interviu online cu directorul general executiv al RATC, Nicolae Niţă „Pe 15 septembrie vor fi cunoscute numele firmelor interesate să furnizeze către regie noile autobuze Euro 6“

ro

01 Sep, 2017 00:00 5054 Marime text
RATC se pregăteşte de marea transformare: regia Consiliului Local Municipal va deveni societate pe acţiuni. Ce presupune noul statut în primul rând pentru angajaţii instituţiei a explicat, în cadrul unui interviu online, directorul RATC, Bogdan Niţă.

Dincolo de modificarea statutului juridic, managerul interimar al RATC a vorbit despre achiziţia autobuzelor Euro 6, despre cel mai nou produs lansat de regie - biletul cu valabilitate de 60 de minute, despre modul în care aceasta caută să-şi fidelizeze angajaţii şi să recruteze alţii noi, dar şi despre modalităţile de rentabilizare a veniturilor instituţiei.
 
Întrebările redacţiei:
 
Domnule Bogdan Niţă, prin decizia Consiliului de Administraţie, aţi fost numit directorul RATC, la 22 mai a.c. În numele cititorilor, o să vă rog să faceţi o scurtă prezentare a traseului dvs. profesional care a condus la această numire.
 
Sunt de profesie inginer, am absolvit Academia „Mircea cel Bătrân“ şi sunt masterand la Universitatea „Ovidius“, Facultatea de Drept. Am lucrat până în 2004 în presă, apoi am avut o poziţie de consilier al directorului general al unei companii de transport, care, ulterior, s-a transformat în terminalul Ro-Ro din Portul Constanţa Sud. Următorii opt ani i-am petrecut la reprezentanţa unei multinaţionale din domeniul resurselor naturale, director regional, iar în ultimii doi ani, am lucrat în cadrul celui mai mare proiect de foraj în Marea Neagră, în zona de logistică. Din decembrie 2016 sunt angajat al RATC, până în luna mai am fost consilier al directorului general, Ovidiu Tănase. 
 
În linii mari, ce cuprinde planul de administrare al RATC adoptat de Consiliul Local Municipal?
 
Am încercat ca acest plan să fie simplu şi eficient. Am încercat să periem toate contractele pe care le avem cu furnizorii şi să reducem costurile. Am revizuit politica tarifară în privinţa serviciilor pe care le prestăm în afara activităţii principale. Am ajustat aceste tarife, astfel încât să avem profitabilitate mai mare.  
 
Care sunt principalele direcţii ale bugetului RATC pentru anul în curs?
 
Bugetul este destul de simplist alcătuit. Componenta principală este cheltuiala cu personalul, 50% (numărul angajaţilor la ora actuala este de 703), peste 20% pe carburant, iar restul bugetului merge în zona de mentenanţă şi servicii.
 
La cât se ridică subvenţia acordată de municipalitate în conformitate cu hotărârile de CLM privind sprijinirea unor categorii sociale defavorizate?
 
Aproximativ 2 milioane de lei pe lună, pentru toate categoriile.
 
Care sunt veniturile proprii realizate de regie prin intermediul staţiei ITP sau al secţiei de prelucrări mecanice din cadrul instituţiei?
 
Staţia a generat aproximativ 80.000 de lei de la începutul anului, iar atelierul, în jur de 22.000 de lei. Vreau să fac şi un anunţ cu această ocazie: secţia de prelucrări mecanice se va desfiinţa, în următoarea perioadă. 
 
Câte trasee cuprinde reţeaua de transport public din Constanţa? În următoarea perioadă vor avea loc modificări, înfiinţări sau desfiinţări de trasee?
 
În cadrul acestui contract de finanţare pe care îl oferă BERD, municipiul Constanţa, Primăria şi RATC primesc un grand de asistenţă. Asta înseamnă că vom primi sprijinul specialiştilor pentru transformarea regiei în societate comercială, asistenţă pentru un studiu de trafic şi determinări ale unor noi trasee şi, foarte important, asistenţă pentru contractul de servicii publice. Am format un grup de lucru, am avut deja o serie de întâlniri şi am pregătit o serie de documente pentru încheierea acestui contract de servicii publice. Acest contract permite municipalităţii sau UAT-ului să susţină operatorul de transport public, acoperind diferenţa dintre venituri şi cheltuieli.   
 
Regia Autonomă de Transport în Comun Constanţa a lansat un proiect-pilot prin care vrea să-i înveţe pe călători să urce în autobuz doar pe uşa din spate. Vorbiţi-ne puţin despre acest proiect!
 
Proiectul se va încheia duminică, la ora 16.00, iar scopul acestuia a fost să căutam soluţii pentru fluidizarea accesului în autobuze. 
 
Primarul Decebal Făgădău anunţa că în luna octombrie vor ajunge la Constanţa primele autobuze din cele 100 de automobile noi, Euro 6, care urmează să înlocuiască autobuzele MAZ, ce au mai mult de 15 ani vechime. Ne puteţi da amănunte în legătură cu această achiziţie importantă? Vor fi autobuze, midibuze?
 
Licitaţia se va desfăşura după regulile BERD, toate informaţiile sunt publice şi se regăsesc pe site-ul instituţiei financiare. Pe 15 septembrie vor fi cunoscute numele firmelor interesate să furnizeze către regie autobuze Euro 6, de 12 m, absolut noi.  
 
În acest moment, bătrânele MAZ-uri sunt dotate cu rampă de acces pentru persoanele cu dizabilităţi care se deplasează în cărucioare. În achiziţia pe care o veţi realiza, veţi ţine cont de acest aspect?
 
Autobuzele care urmează sa fie achiziţionate vor fi accesibilizate. 
 
La nivelul regiei se pregătesc şi schimbări de ordin juridic, mai exact, transformarea RATC în societate pe acţiuni. Ce va presupune acest lucru? Sunt convinsă că foarte mulţi colegi de-ai dvs. se pregătesc moral pentru eventuale modificări de organigramă. Vă întreb direct: din 2018 în RATC vor avea loc restructurări de personal sau, din contră, angajări?
 
Nu pot estima în acest moment daca vom face restructurări, dar, cu certitudine, se impune o reorganizare. Pentru a atrage viitori conducători auto, vrem sa iniţiem un program prin care sa le plătim şcolarizarea şi pregătirea profesională, în vederea obţinerii atestatului.
 
Angajaţii RATC beneficiază de majorările salariale convenite prin legea salarizării? Care este statutul acestora? Bonuri de masă, tichete de vacanţă?
 
Au beneficiat de toate majorările legale şi primesc tichete de masa în valoare de 14 lei/zi.
 
Una dintre problemele pe care RATC le-a dus în spate tacit în ultimii ani a fost şi este în continuare faptul că trebuie să facă faţă concurenţei microbuzelor pe multe dintre trasee. Ce măsuri vă gândiţi să adoptaţi pentru eliminarea efectelor acestei situaţii?
 
Nu RATC este în măsură să acţioneze pentru rezolvarea acestei chestiuni.
 
Începând cu data de 1 septembrie 2017, vor fi puse în circulaţie trei bilete noi: biletul „60 de minute - toate liniile“ - 2 lei, valabil 60 de minute din momentul validării în autobuz; biletul „24 ore - toate liniile“ - 5 lei, valabil 24 de ore din momentul validării în autobuz; biletul „7 zile - toate liniile“ - 30 de lei, valabil şapte zile din momentul validării în autobuz. Biletele sunt valabile şapte zile calendaristice consecutive. Care este noutatea acestor tichete? Călătorii pot apela în continuare la abonamente sau la achitarea călătoriei prin intermediul SMS-ului? 
 
Cu biletul de 2 lei, poţi călători 60 de minute cu oricâte mijloace de transport ale RATC. Practic, poţi traversa oraşul cu acest bilet.
 
O problemă ridicată de foarte mulţi constănţeni este lipsa reală în unele zone ale oraşului a chioşcurilor de bilete. Cum vă gândiţi să atenuaţi această situaţie?
 
Reevaluăm politica în zona comercială şi facem apel către toţi agenţii economici, pe care îi invităm să devină distribuitori de bilete şi să creştem vânzarea tichetelor de călătorie prin SMS.
 
Autobuzele supraetajate au fost eroinele acestui sezon estival, în sensul în care, pentru prima dată, au ieşit pe traseu mai devreme decât în alţi ani şi s-au retras la garaj, odată cu celelalte autobuze. Cât profit au adus regiei? Vă gândiţi să suplimentaţi numărul acestora anul viitor? Pe linia 5-40 să ştiţi că nu au făcut faţă, ar mai fi fost nevoie de o maşină, două.
 
Vara trecută s-au făcut 190.000 de bilete pe autobuzele etajate, iar în această vară, până în acest moment, am vândut aproximativ 250.000 de lei. Autobuzele etajate sunt in continuare pe traseu. Anul acesta, am primit o solicitare din partea Asociaţiei Patronale Mamaia pentru transportul angajaţilor din turism. Şi, de aceea, autobuzele au circulat de la 5.30 la 24.00. 
 
În ultima perioadă, poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, în colaborare cu poliţiştii de la Rutieră, au desfăşurat ample acţiuni de control al mijloacelor publice de transport în comun din municipiul Constanţa. Au fost depistate multe persoane care călătoresc fraudulos, ceea ce înseamnă că există premise favorabile pentru acest lucru. Cum apreciaţi activitatea societăţii Clean Control, responsabilă cu depistarea şi sancţionarea călătorilor frauduloşi? Pe viitor, vă gândiţi şi la alt sistem de control pentru publicul călător? 
 
Le mulţumim poliţiştilor locali pentru sprijin, fac o treabă foarte bună. Societatea Clean Control se află într-un proces de evaluare a activităţii. Deja ei nu mai sunt partenerii noştri pe partea de pază. 
 
Conversaţia din chat-ul interviului: 
 
invitatZIUA: Buna ziua. Asteptam intrebarile dvs pentru invitatul editiei, directorul RATC, Bogdan Nita
anon5590: buna! intrebare: De ce romii nu primesc amenda atunci cand sunt prinsi calatorind fara bilet? De ce controlorii sunt agresivi cu minorii care nu au bilete? Intentionati s afaceti ceva in acest sens?
anon5590: Cum veti lupta cu cei care distrug interiorul autobuzelor? Multe scaune sunt rupte, scrise, murdare?
invitatZIUA: Nu facem nicio diferenta intre etnii, toti calatorii sunt egali si primesc acelasi tratament.
invitatZIUA: În ultima vreme, si ma refer la mandatul meu, nu am primit reclamatii, in legatura cu agresivitatea controlorilor impotriva minorilor.
invitatZIUA: Vreau sa fac un apel catre calatori, sa ne semnaleze cand remarca distrugerile autobuzelor.
anon5590: Sa semnalam unde?
anon5590: Eu, personal, am vazut cum romii nu sunt amendtai.
invitatZIUA: Pe site-ul insititutiei.
anon5590: Si, personal, am vazut cum trei controlori au tabarat pe un elev, care nu avea bilet. Copilul incepuse se planga!
invitatZIUA: email: reclamatii@ratc.ro sau la numarul de tel. 0241618581.
anon5590: Si inca ceva: in unele autobuze RATC validatoarele de bilete sunt defecte. Am bagat de multe ori bilete si aparatul nu a mers bine. Nu se vederea tot textul!
anon5590: In aceste conditii, pot fi amendat?
invitatZIUA: In fiecare autobuz sunt cel putin trei validatoare, sansele ca toate trei sa fie defecte sunt mici.
anon5590: Pai daca unul nu a scris tot textul, ma duc cu alte bilete la restul?
anon5590: Cate bikete sa consum pe o calatorie, sa verific toate validatoarele ca sa-l gasesc pe cel bun?
anon5590: Cred ca glumiti!
anon5590: Si controloriii se fac ca ploua!!! Si dau amenzi!!
anon5590: Aceste aparate trebuie verificate! Si trebuie sa functioneze impecabil!!
anon5590: Ma ignorati?
base: Domnule director, stiti ca soferii RATC vorbesc la telefon atunci cand conduc??? Ei pun asa in pericol viata calatorilor. Daca ii atentionezi, te injura!!
invitatZIUA: Va rog sa ne semnalati de fiecare data cand intalniti un sofer, vorbind la telefon, fara dispozitiv hands-free.
base: O sa va semnalez! dar asta inseamna sa-i fac poza! Poate iau bataie.
anon2946: De ce elevii de la scolile postliceale primesc abonament cu reducere?? Ei primeau si in perioada in care studentii nu aveau acest drept.
invitatZIUA: Va rugam sa reformulati. Multumim.
tudose: Domnule director! De ce soferii ratc nu au uniforma? Ar fi mult mai frumos si elegant. Si inca ceva: exista si un respect fata de uniforma!
pantelimon: Vreau sa aflu de la domnul director daca este de acord cu salariul de incadrare in special al soferilor, acestia sunt incadrati cu 1.657 RON majoritatea, sunt si cu salarii mai mici. Deci un om care are raspunderea tuturor celor pe care-i transporta are salariul cu 200 de lei peste minimul pe economie, vi se pare normal, domnule director?????????
invitatZIUA: Pentru d-nul Tudose: exista un cod vestimentar pentru soferi - o camasa deschisa la culoare si pantaloni deschisi la culoare - care trebuie respectat.
invitatZIUA: Pantaloni negri, scuze.
invitatZIUA: Pentru d-nul Pantelimon: in functie de evolutia financiara a regiei si a viitoarei regii de transport, vom analiza posibilitatea unei cresteri salariale.
tudose: Dar nu sunt respectate!! Apropo, calatoriti cu autobuzul RATC sau cu masina? Va dau un sfat: urcati in autobuz ca simplu calator si veti vedea multe.
tudose: Apoi sa ne povestiti!
tudose: Asta da provocare ar fi pentru dvs!!!
invitatZIUA: Va rog sa ne semnalati incalcarile codului vestimentar la adresa de email sau la numarul de telefon de mai sus.
anon0346: Iar sa iau bataie?
invitatZIUA: Multumim pentru intrebari. Interviul cu directorul RATC, Bogdan Nita, s-a incheiat.
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii