Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
11:35 23 11 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Interviu online cu Constantin Dancu, inspector-șef al IPJ Constanța „- V-ați bucurat când ați fost numit a doua oară în această funcție? - Categoric, da! Mă onorează!“

ro

04 Nov, 2017 00:00 4982 Marime text
Vineri, 3 noiembrie, invitatul interviului online a fost comisarul-șef Constantin Dancu, împuternicit la comanda IPJ Constanța.
 
Unul dintre oamenii pe care cu greu îi deplasezi de la activitățile lor cotidiene, care parcă nu se mai termină.
 
Așa se face că ieri a venit la redacția ZIUA de Constanța, unde, în timpul interviului, mi-a spus ceva. Mi-a zis că îi plac întrebările noastre, ale redacției, care ies din tiparul statisticilor: câți, câte, cum, de ce, ce măsuri sunt întreprinse.
 
Pe parcursul interviului, am discutat despre problemele Poliției din Constanța, ale polițiștilor, despre problemele din cele cinci secții ale municipiului Constanța.
 
Iată, concret, ce a răspuns comandantul Poliției Constanța la întrebările redacției, dar și ale cititorilor!

Întrebările redacției:

Un inspector-șef de poliție județeană la Constanța. Nu e chiar de colo. De două ori. Sunteți primul, din câte știm noi, într-o astfel de situație la Constanța. E de bine, de foarte bine? Că de rău nu se poate spune că poate fi. Dv. ce spuneți?

Nu pot nega faptul că sunt un perfecționist, fapt pentru care toate acțiunile întreprinse de-a lungul carierei au fost profund marcate de dorința ca acestea să se ridice la cele mai înalte standarde.
 
Din acest motiv, putem accepta și că, din primele zile în rândul Ministerului de Interne, mai exact din data de 15 aprilie 1991, ca o motivație îndrăzneață și personală, mi-am fixat ca  obiectiv conducerea Inspectoratului de Poliție Constanța. Un lucru firesc, de altfel, pentru orice angajat care, la un moment dat, își dorește să conducă acest inspectorat.

 V-ați bucurat când ați fost numit a doua oară?

Categoric, da! Numirea în funcția de inspector-șef mă onorează, obligându-mă totodată să depun eforturile necesare ce stau în sarcina mea, pentru a păstra la nivel înalt rezultatele acestui inspectorat atipic. Și spun atipic, deoarece IPJ Constanța este singurul inspectorat de poliție din țară care are o situație aparte pe perioada sezonului estival.

Am o vechime în sistem de peste 27 de ani și faptul că am prilejul, pentru a  doua oară, să îndeplinesc atribuțiile de inspector-șef este pentru mine atât o provocare, cât și o recunoaștere a efortului depus în slujba acestei arme de elită, din cadrul MAI.

 Orice soldat are în rucsac bastonul de mareșal. Știm celebra expresie. Dv. vreți stelele de chestor?

În momentul în care faci totul din pasiune, mai mult decât ți se cere, avansarea în gradele militare nu face altceva decât să încununeze anii de muncă depuși în slujba Poliției Române.

Cu ce probleme se confruntă acum IPJ Constanța?

 Permiteți-mi să nu folosesc cuvântul „probleme“, întrucât nu aș dori să dau o conotație negativă, puternică totodată, acestor neajunsuri, existente, de altfel, în acest moment, la nivelul tuturor structurilor din Ministerul de Interne.

Bineînțeles, ne referim la numărul mare de personal care a părăsit sistemul prin trecerea în rezervă, aspect ce nu poate fi imputat nimănui. Apreciez, în acest sens, faptul că s-au găsit tot timpul soluții pe termen mediu pentru completarea deficitului de personal, prin scurtarea perioadei de școlarizare.   

Care sunt marile probleme ale Constanței din punct de vedere polițienesc? Infracționalitatea economico-financiară, accidentele de circulație, numărul mic de polițiști, numărul mare de infracțiuni?

Constanța este un oraș sigur, iar acest lucru se datorează polițiștilor care sunt prezenți, la orice oră, în stradă. Ca orice oraș mare, luând în calcul și existența portului, a litoralului, se constată infracțiuni din întreg spectrul penal.

 Care dintre cele cinci secții de poliție, în ordine, este cea mai grea și care, desigur, cea mai ușoară?

Țin să precizez că toate secțiile sunt „grele“, în primul rând prin specificul lor. Astfel, la secțiile situate central (S1, S2, S3), complexitatea situației operative este dată de prezența piețelor, a centrelor comerciale, a unităților de învățământ, în general de aglomerarea urbană.

Pe de altă parte, la secțiile situate periferic (S4, S5), complexitatea este dată de conflictele intrafamiliale, tulburarea liniștii publice, în general de nerespectarea normelor de conviețuire socială.

O ierarhie a secțiilor poate fi dată și de numărul evenimentelor sesizate prin sistemul 112, cele mai multe apeluri fiind înregistrate la Secția 2 (4.300 de sesizări), urmată de Secția 3 (3.800 de sesizări), Secția 4 (3.300 de sesizări), Secția 5 (2.900 de sesizări) și Secția 1 (1.700 de sesizări).

Din punct de vedere statistic, al indicatorilor specifici infracționalității, o creștere au înregistrat furturile din societăți și tâlhăriile, iar o scădere au înregistrat-o furturile din automobile, din locuințe și din buzunare.

În vederea contracarării creșterilor la nivelului Poliției Municipiului Constanța, s-au organizat de la începutul anului opt razii și 349 de acțiuni, în cadrul cărora au fost descoperite 349 de infracțiuni în flagrant, fiind reținute 139 de persoane și aplicate 18.000 de sancțiuni contravenționale.   

Pentru că veniți din fruntea Serviciului Rutier, Constanța este un oraș sigur din punctul de vedere al traficului? Dar județul?

Comparativ cu anul 2016, în perioada ianuarie-octombrie, numărul accidentelor rutiere cu victime din județul Constanța a scăzut cu 7%, ceea ce mă face să cred că da, județul Constanța este un județ sigur în ceea ce privește traficul rutier. Totodată, o scădere cu 9 procente a numărului accidentelor din municipiul Constanța indică faptul că și acest oraș este unul sigur din punctul de vedere al accidentelor.
 
Analizând la o scară largă, vom observa că acest trend descendent se manifestă încă din anii precedenți, întrucât din anul 2010 s-a înregistrat o scădere constantă a numărului de accidente, ceea ce indică o creștere a siguranței rutiere.
 
Mult mai important este faptul că numărul persoanelor decedate a scăzut de la an la an, având șanse concrete de atingere a obiectivului de reducere cu 50% a numărului persoanelor decedate. De altfel, obiectivul primordial al Poliției Rutiere este acela de a limita pierderea de vieți omenești în accidentele rutiere.
 
Astfel, pe aceste considerente, apreciez că municipiul Constanța și județul Constanța sunt sigure din punctul de vedere al traficului rutier.

Nu de puține ori s-a spus că în Constanța sunt prea multe sensuri giratorii, care îngreunează traficul rutier. Cum vedeți această situație? Trebuie schimbat ceva?

În privința intersecțiilor, cea mai bună soluție ar fi amenajarea de pasaje denivelate. Dacă am face un clasament al modalităților de configurare a unei intersecții, pasajul denivelat ocupă locul fruntaș, urmat de sensul giratoriu, instalația de semaforizare și indicatoarele de reglementare a priorității.
 
Dezideratul nostru este de a avea amenajată cea mai bună soluție, însă acest aspect este influențat de factori precum topografia terenului, costurile și resursele financiare, prioritatea proiectelor etc.
 
De multe ori, soluția optimă pentru a reglementa prioritatea vehiculelor este sensul giratoriu. Avantajele acestuia sunt mentenanța facilă atât prin intervenție, cât și legat de costuri, reducerea riscului de accident prin prisma vitezelor de deplasare reduse și, totodată, eliminarea timpilor morți(de așteptare) întâlniți în cazul semafoarelor.

Primordiale în trafic sunt siguranța și fluența acestuia, iar un sens giratoriu reușește să îmbunătățească traficul rutier, atingând astfel, ambele obiective. 

Presupunem că ați avea, singur, putere legislativă. Ce ați legifera pentru șoferii care conduc cu viteză mult peste limita legală, băuți și, mai nou, drogați?

O întrebare frumoasă și provocatoare! Aș vrea să precizez că emitent de proiecte de acte normative în această privință este MAI, care, prin comisiile de specialitate, ne solicită puncte de vedere cu privire la eventualele modificări legislative.
 
Toate cele trei situații enumerate de dumneavoastră reprezintă un pericol grav pentru situația rutieră, afirmație pe care o fac fără a trece cu vederea celelalte abateri grave, cum ar fi teribilismul sau indisciplina pietonilor.
 
În primele zece luni ale anului, polițiștii structurilor rutiere ale inspectoratului au identificat în trafic aproximativ 400 de conducători auto aflați sub influența băuturilor alcoolice, mai mult de o treime dintre aceștia având o alcoolemie corespondentă unei fapte penale.
 
Totodată, deși nu este mereu o cauză generatoare de accidente rutiere, viteza poate fi un factor favorizant important, întrucât proporțional cu creșterea valorii ei crește și riscul de accident, la fel și urmările acestuia!
 
Conducerea de autovehicule sub influența substanțelor psihoactive, denumite generic droguri, nu reprezintă la acest moment un fenomen infracțional, însă trendul este echivalent celui care reflectă consumul de astfel de substanțe la modul general.
 
Pentru toate acestea, legislația prevede măsuri coercitive, însă o modificare a legislației nu este unica modalitate de a disciplina participanții la trafic. De altfel, nu trebuie să omitem nici educația rutieră și, bineînțeles, nici obligația administratorului drumului public de a asigura viabilitatea acestuia și de a realiza amenajări rutiere, de natură a spori siguranța în trafic.

Dacă mâine ați termina liceul, către ce v-ați orienta? Către poliție sau către o facultate tehnică?

Categoric, aș vrea să urmez cursurile unei facultăți tehnice, aceasta constituind, de altfel, temelia unor cunoștințe ce mi-au fost utile și în munca de poliție pentru că, fără discuție, dacă mâine aș termina liceul, aș vrea să fiu polițist din nou.

Întrebările cititorilor:

anon4538: Bună ziua! Sunt pregătiți tinerii din ziua de azi să devină polițiști?

 C.D.: Cred că da, sunt pregătiți. Așa se explică numărul mare de tineri care au venit în aceste zile pentru a se înscrie la școlile de poliție. Ca noutate, cursurile pentru această serie sunt de șase luni și invităm toți doritorii să se adreseze Inspectoratului de Poliție al Județului Constanța, situat în bulevardul Mamaia nr. 106. Este o meserie frumoasă, cu multe satisfacții.

 anon4538Ce părere aveți despre polițiștii 

care postează pe Facebook diverse activități dintr-o zi de lucru ori își exprimă opiniile cu privire la sistem?
C.D.: Teoretic, un polițist nu prea are timp să publice pe Facebook în timpul programului. Referitor la opiniile despre sistem, atât timp cât acestea sunt corecte și exprimă părerea polițistului, nu avem nimic împotrivă.

anon2289: Bună ziua! Mai exista polițiști corupți în Constanța?

C.D.: Aș vrea să cred că nu mai există polițiști corupți în Poliția Constanța, iar comanda Poliției constănțene are toleranță zero față de fenomenul acesta.

anon2289: Cine este mai bun în domeniu: o femeie polițist sau un bărbat polițist?

C.D.: Aș vrea să cred că numai există polițiști corupți în Poliția Constanța, iar comanda Poliției constănțene are toleranță zero față de fenomenul acesta.

anon2289: Cine este mai bun în domeniu: o femeie polițist sau un bărbat polițist?​

C.D.: Atâta vreme cât își fac datoria și își realizează sarcinile din fișa postului, nu cred că putem să spunem că o femeie ar fi mai potrivită decât un bărbat sau invers.

anon2289: Încă ceva: de ce avem polițiști obezi? Oare cum aleargă ei după infractori? nu-i trimiteți să facă sport?​

C.D.: Da, mai avem și astfel de situații, dar am convingerea că în perioada imediat următoare lucrurile vor reintra în normal. Suntem într-un program de pregătire sportivă și de tactică polițieneasca, care apreciem că va scădea numărul polițiștilor supraponderali și situațiile de ultraj.

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii