Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:31 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cine „a prăbuşit“ elicopterul SMURD? Trei luni, patru morţi şi multe semne de întrebare

ro

17 Mar, 2015 00:00 2571 Marime text
Pe data de 15 martie, s-au împlinit trei luni de când doi piloţi ai Inspectoratului General de Aviaţie şi două cadre medicale aparţinând SMURD Constanţa şi-au pierdut viaţa în urma prăbuşirii unui elicopter SMURD de tip EC 135 în Lacul Siutghiol.
 
Tragedia a avut loc luni, 15 decembrie 2014, iar echipajul aflat în elicopter la momentul accidentului era alcătuit din pilot, copilot, medic şi asistent SMURD. Dosarul cauzei se află pe masa procurorilor militari. În momentul producerii accidentului, elicopterul se întorcea dintr-o misiune aeromedicală, după ce transportase un pacient la Spitalul Judeţean Constanţa.

Ulterior evenimentului, viceprim-ministrul pentru Securitate naţională şi ministrul Afacerilor Interne, Gabriel Oprea, a dispus schimbarea din funcţie a şefului Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa, colonel Viorel Jianu. La scurt timp a fost schimbat din funcţie şi prefectul judeţului Constanţa, Radu Volcinschi, care era şi preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă în cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă. Tot după acest accident a fost schimbat şi şeful Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Dorel Grădinaru.
 
Pilotul elicopterului, comandor Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani, căsătorit, un copil), era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de zece ani. El absolvise Şcoala Militară în urmă cu 23 de ani. Avea la activ 2.900 de ore de zbor, dintre care aproximativ 2.000 pe elicopter de tip EC 135.
 
Mai departe, copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani, căsătorit, un copil minor) avea la activ 1.600 de ore de zbor, dintre care 500 pe acest tip de elicopter. Era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de şapte ani şi absolvise cursurile Şcolii Militare în urmă cu 18 ani. Copilotul devenise cetăţean de onoare al oraşului său natal, Mioveni, pentru meritele sale în salvarea vieţilor.
 
Medicul din cadrul SMURD Constanţa, Laura Vizireanu, avea 39 de ani şi fusese căsătorită cu Mircea Vizitiu, a fost șef al Secţiei 3 Poliţie Constanţa, apoi comandant al Poliţiei Brăila. Pe data de 12 februarie, a fost numit inspector-şef adjunct al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa. Vizitiu se ocupă de compartimentele Judiciar şi Economic.
 
Asistenta medicală Gabriela Camelia Harton, de 38 de ani, lucra în cadrul SMURD din anul 2008.

 De unde a fost preluat elicopterul SMURD

Elicopterul EC 135 a fost preluat de Inspectoratul General de Aviaţie de la Consiliul Judeţean Constanţa în data de 25 noiembrie 2014, pentru a fi utilizat în misiuni de tip SMURD. Aeronava din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, aflată în serviciu la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa, a decolat de pe Aeroportul „Mihail Kogălniceanu“ pe data de 15 decembrie 2014, la ora 16.06, după realimentare, îndreptându-se către locul de staţionare, pe Aeroportul Tuzla, în condiţii meteo normale pentru zbor. Anterior, elicopterul realizase o misiune de salvare aero-medicală.

Accidentul aviatic s-a produs în timp ce aeronava survola apele Lacului Siutghiol. Acesta are o lungime de 7,5 km, lăţime medie de 2,5 km, adâncime variabilă între 6-7 metri, fund acoperit de mâl, iar în ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de 2 grade Celsius.
 
Aeronava era în exploatare în cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne din 6 noiembrie 2014 şi realizase 188 de ore de zbor.
 
La data de 6.11.2014, a avut loc predarea-primirea aeronavei de la Consiliul Judeţean Constanţa către IGAv (Inspectoratul General de Aviaţie), iar inspecţia pentru înmatricularea aeronavei a avut loc în aceeaşi zi, la sediul EUROCOPTER România. La data de 25.11.2014, aeronava a fost recepţionată la sol şi în zbor de către o comisie a IGAv, aeronava funcţionând normal. În aceeaşi zi, elicopterul s-a deplasat în zbor la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa.
 
Aeronava nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.
 
În urma accidentului de pe Lacul Siutghiol, DNA Constanţa a anunţat că s-a sesizat din oficiu cu privire la presupuse nereguli comise de Consiliul Judeţean în legătură cu achiziţionarea elicopterului. Mai mult, procurorii investighează şi legalitatea conţinutului contractului pentru servicii de operare a aeronavei. Este a doua anchetă ce are ca subiect accidentul de pe Siutghiol.
 
Dincolo de anchetele în curs, rămâne totuşi un bilanţ sumbru. Patru vieţi pierdute, multe semne de întrebare legate de modul în care funcţionează instituţiile statului şi un elicopter medical prăbuşit care ar fi putut salva vieţi şi la ora aceasta.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii