Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:43 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Printre membrii Al-Qaida

ro

14 Dec, 2002 00:00 801 Marime text

Romani implicati in retelele internationale teroriste

O nava sub pavilion Tonga, la bordul careia se afla si doi navigatori romani, a fost retinuta dupa ce marinarii din echipaj au fost interogati si fotografiati de militarii americani de la Garda de Coasta # Potrivit celor scrise de ei intr-o plangere adresata inspectorului ITF din Romania, militarii americani i-au tratat ca pe niste teroristi # Pe vas se afla opt pakistanezi clandestini banuiti ca ar avea legaturi cu organizatia terorista Al-Qaida * Aceasta este cea de-a doua nava cu romani in echipaj, pe care numai in cateva luni au fost descoperiti pasageri pakistanezi clandestini

Doi marinari romani angajati pe o nava sub pavilion de complezenta Tonga solicita lui Adrian Mihalcioiu, inspectorul ITF pentru Romania, repatrierea, deoarece vasul pe care sunt imbarcati a fost arestat in portul Alger, din motive neimputabile lor. Ion Ichim si Lucian Tudor, mecanici pe cargoul "Tara", proprietatea armatorului cipriot Dimitrios Kokos, au plecat pe vas prin Compania "Sea Freighters Navigation", cu sediul in Pireu, imbarcarea efectuandu-se in portul turcesc Mersin, unde se afla atunci vasul. Angajarea celor doi s-a facut prin Agentia de crewing "Dunya Shipping", plecandu-se in mars catre Alger in ziua de 21 octombrie, chiar in momentul ajungerii lor la vas. Echipajul era format din opt oameni, dintre care sase indieni si doi romani. In afara de cei sase membri ai echipajului, pe vas se mai aflau inca zece oameni de nationalitate pakistaneza, care nu-si justificau prezenta acolo, despre care li s-a spus celor doi romani nou sositi la bord ca vor fi debarcati in Europa. La numai doua zile de mars, cargoul pe care se aflau cei doi romani a fost oprit in larg de vedeta rapida a Garzii Americane de Coasta avand numarul de bordaj 16. Imediat, la bord au urcat pentru control mai multi militari si un ofiter, inarmati pana in dinti, care i-au tratat pe oamenii din echipaj ca pe niste teroristi, interogandu-i pe fiecare in parte dupa un chestionar tipizat. Un alt militar de pe nava americana i-a asezat in cele trei pozitii specifice detinutilor, fotografiindu-i din fata, precum si din profil stanga si dreapta. Dupa aproximativ opt ore de intrebari de toate felurile, militarii americani au parasit vasul, care si-a continuat drumul catre Alger.

Tratati ca niste teroristi

Peste o saptamana, la 1 noiembrie, vasul a ancorat in rada portului Alger, iar cateva zile mai tarziu, a intrat la dana pentru operare, unde echipajului i s-a spus de catre autoritatile portuare locale ca vasul este arestat de Garda de Coasta algeriana. De atunci traiul la bordul vasului este un adevarat infern. In scrisoarea lor adresata inspectorului ITF, cei doi romani arestati in Alger arata ca "la bordul navei conditiile sunt mizerabile, mancare nu este si atunci cand e primim cate putin, trebuie sa ne gatim singuri, pentru ca nu ne baga nimeni in seama". Celor din echipaj nu le spune nimeni nimic, dar ei stiu ca armatorul nu are bani pentru plata datoriilor pe care le are fata de autoritatile portuare locale. In aceeasi plangere marinarii spun ca "exista la Pireu un reprezentant care se numeste Dimitrios Kokos", dar ei nu au cum sa ia legatura cu acesta, pentru ca nu au bani si nici vreo posibilitate de comunicare cu grecul. Satui de puscaria plutitoare pe care sunt imbarcati, romanii solicita repatrierea cu ajutorul unei nave care pleaca spre Istanbul sau chiar catre Constanta. Potrivit declaratiilor unor navigatori care au fost imbarcati pe cargoul "Tara" si au fost debarcati in luna octombrie, vasul si-a schimbat in numai cateva luni de cateva ori numele, ultimul cunoscut fiind "Cristi", pentru ca era cautat in Marea Mediterana de catre Serviciile Secrete ale SUA si Italia, fiind suspectata ca transporta pasageri clandestini pakistanezi care ar avea legaturi cu organizatia terorista Al-Qaida. Proprietarul a schimbat numele vasului in luna august, imediat ce a auzit ca nava "Sara" a aceluiasi proprietar a fost arestata in portul italian Gela, cu 15 pakistanezi clandestini la bord. Nava "Cristi" a apartinut Companiei Navale Maritime Romline sub numele de "Palas", fiind vanduta unei firme bucurestene, care la randul ei a vandut-o unei alte firme, condusa de Kokos. Marinarii romani debarcati de pe vas spun ca abia dupa ce au ajuns pe nava si-au dat seama ca au intrat intr-o adevarata filiera pentru transportul persoanelor care ar putea face parte din organizatii teroriste internationale. Tot acestia au mai declarat ca, pe toata perioada in care au efectuat marsuri prin Marea Mediterana, la bord au fost imbarcati mai multi cetateni pakistanezi dinspre Tunisia catre Italia, Grecia si Spania, care desi erau incadrati ca marinari, nu aveau nici un fel de indemanare in acest sens, in nici unul din domeniile de navigatie. Ba mai mult, acestia aveau prea multi bani asupra lor, sume care oricum nu le-ar fi putut avea din meseria de marinar. Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor din Marina Civila si inspector ITF pentru Romania, ne-a declarat ca va lua legatura cu armatorul vasului care, dupa toate probabilitatile, se afla prin Romania, si va face tot posibilul sa-i ajute pe cei doi marinari sa ajunga la familiile lor, incercand in acelasi timp sa-l determine pe Kokos sa le achite acestora banii pentru transport, dar si plata la zi a salariilor restante. Contactat de SLN, Dimitrios Kokos a declarat ca nava nu mai este proprietatea sa, iar cei doi romani nu au fost trimisi in voiaj de compania sa. Desi nu mai are nici un fel de legatura cu noii armatori si nava, Kokos a luat legatura cu reprezentantii din Pireu ai companiei care detine vasul, ajutandu-i pe cei doi navigatori sa-si primeasca drepturile salariale si sa fie repatraiati saptamana viitoare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii