Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:56 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Pinacoteca "Vintila" din Topalu, sub agresiunea frigului

ro

02 Oct, 2006 00:00 1881 Marime text

Doctorul Gheorghe Vintila si-a irosit toata agoniseala de o viata pentru a crea o colectie de arta * Aceasta cuprinde 228 de piese realizate de artisti romani celebri * Neavand urmasi, doctorul si-a donat colectia Muzeului de Arta din Constanta * Pentru a rasplati acest gest, in casa parinteasca a lui Vintila a fost organizat un muzeu care cuprinde intreaga colectie si poarta numele parintilor sai, Dinu si Sevasta * Cu toate ca este cel mai mare muzeu de arta din mediu rural din Romania, acesta se afla in paragina, de cativa ani functionand pe timp de iarna si fara incalzire * Temperaturile scazute afecteaza lucrarile care in timp se vor distruge daca situatia mai continua * Mai mult, o parte din piese au fost luate la Constanta si nu s-au mai intors niciodata unde le este locul

Intre cele doua razboaie mondiale, societatea romaneasca a cunoscut una dintre cele mai infloritoare perioade ale sale, inclusiv pe plan cultural. Atunci au aparut multi artisti, unii dintre ei castigandu-si renumele in timpul vietii, altii dupa trecerea in nefiinta. Pentru ca piata obiectelor de arta era bine aprovizionata si exista si putere de cumparare au aparut in mod firesc si colectionarii. Printre ei s-a numarat si Gheorghe Vintila, originar din Topalu. De profesie medic ginecolog, acesta a locuit o mare perioada a vietii la Bucuresti unde s-a invartit prin cercuri elitiste. Iubitor de frumos, doctorul Vintila a inceput sa adune o colectie de lucrari grafice, realizate in diferite tehnici si sculpturi. Pentru ca era doar colectionar si nu un fin cunoscator de arta, la inceput doctorul Vintila s-a mai si pacalit si a achizitionat lucrari fara valoare. La un anumit moment, drumurile lui s-au intersectat cu cele ale lui Oscar Han, sculptor foarte cunoscut si apreciat in acea perioada, un bun cunoscator de arta. In timp cei doi s-au imprietenit, iar Han a devenit sfatuitorul doctorului in materie de achizitii pentru colectia lui. Astfel, avand in spate un om care se pricepea si stia tot ce aparea de valoare, colectia lui Vintila s-a marit in timp. Doctorul nu a fost un nabab, insa majoritatea banilor i-a investit in aceasta colectie. Se spune chiar ca la un moment dat, el era amfitrionul unei petreceri de revelion si adunase de la invitati bani pentru a organiza masa din noaptea respectiva. Numai ca doctorul a primit un telefon de la o cunostinta care i-a spus ca se gasesc la cineva de vanzare doua tablouri de valoare la un pret foarte bun dar ca trebuia sa se duca urgent sa le ia pentru ca altfel le va achizitiona altcineva. Fara sa stea pe ganduri, doctorul a luat banii stransi pentru petrecerea de revelion si a cumparat cele doua picturi. Povestirea se termina cu Vintila care alerga prin Bucuresti pe la cunoscuti sa se imprumute de bani pentru a-si primi musafirii asa cum se cuvine. La batranete, cand nu a mai profesat medicina, el s-a intors in Constanta unde a continuat sa lucreze la Muzeul de Arta. Vintila a reusit sa isi pastreze colectia pe toata durata vietii chiar daca multi dintre colectionari din cauza saraciei si le-au decimat pentru preturi de nimic. El a lasat-o mostenire Muzeului de Arta din Constanta. Doar doua dintre piese (o lucrare a lui Nicolae Tonitza si una a lui Theodor Pallady) au fost donate de doctor in anul 1961 lui Nicolae Gaidagiu, seful gospodariei colective din Topalu. In anul 1979, reprezentantii Muzeului de Arta au achizitionat pentru suma de 37.000 de lei cele doua lucrari si au reintregit colectia. In 1969, anul mortii lui Vintila in localitatea Topalu a fost organizat in fosta locuinta a parintilor donatorului, Muzeul de arta Dinu si Sevasta Vintila (parintii doctorului). In curtea lui se afla si mormantul donatorului. Muzeul aduna 228 de lucrari din care 34 sunt de grafica, 16 de sculptura si restul de pictura. Printre artistii cu lucrari expuse se numara Ioan Andreescu, Octav Bancila, Nicolae Grigorescu, Stefan Luchian, Gheorghe Petrascu, Nicolae Tonitza, Alexandru Ciucurencu, Dimitrie Paciurea, Cornel Medrea, G. Tudor, Oscar Han, Theodor Aman, Nicolae Tonitza, Corneliu Baba, Nicolae Darascu.Comoara dintre ruineMuzeul de arta din Topalu este cel mai mare de acest gen din mediu rural din Romania. O parte din imobil a apartinut parintilor doctorului Vintila, iar cealalta parte a fost achizitionata de reprezentantii Muzeului de Arta din Constanta. Cu toate ca valoarea celor 228 de lucrari donate de Vintila este inestimabila cladirea care le adaposteste arata jalnic. Nu s-au mai facut reparatii de ani buni si de ceva vreme nu a mai fost nici macar incalzita cu toate ca in mod normal lucrarile trebuie pastrate la o anumita temperatura pentru a nu se degrada. Insa ca de obicei pentru aceasta stare de fapt sunt invocate motivele financiare. La ora actuala, colectia nu mai este intreaga din diferite motive o parte din piese aflandu-se se pare in depozitul Muzeului de Arta din Constanta sau expuse in diverse expozitii. Gurile rele sustin ca o parte din ele ar fi luat alte destinatii. Cert este ca ele au fost luate de la Topalu si nu au mai fost aduse inapoi, din cele 181 de lucrari de pictura ale colectiei doar 143 mai sunt expuse. Custodele muzeului ne-a marturisit ca linistea ii este tulburata din cand in cand doar de cate un grup de turisti sau de mari amatori de arta veniti de prin tara. Localnicii trec indiferenti pe langa muzeu, iar cei care intra sunt cunoscuti ai custodelui care vin sa mai schimbe o vorba cu aceasta, nicidecum sa admire operele de arta. Cladirea arata jalnic si numai cei avizati pot intui ca in interiorul ruinelor cenusii se afla lucrari de arta care valoreaza averi. In acest context, donatia doctorului Vintila este minimalizata de cei responsabili prin faptul ca nu stiu sa o pastreze asa cum au primit-o, ba mai mult, acestia au avut grija sa nu mai fie nici completa.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii