Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:35 23 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Naufragiatii se intorc astazi acasa

ro

15 Apr, 2005 00:00 1782 Marime text

Sinistrul naval din Mediterana putea fi evitat

Nava "Lujin II", fosta "Fagaras" avea inca din anii 1990 probleme cu motorul principal * Aflat in plina furtuna, echipajul navei nu a reusit sa porneasca in timp util motorul principal al navei * Avizele meteo primite inainte de declansarea furtunii impuneau neaparat luarea drumului de capa a tuturor navelor aflate in rada porturilor algeriene # Nava "Lujin II" a avut parte in ultima vreme numai de ghinioane, la sfarsitul anului trecut, la bordul ei fiind descoperiti mai multi emigranti marocani si un incendiu puternic a distrus comanda navei * Echipajul supravietuitor naufragiului este asteptat astazi sa soseasca pe aeroportul Otopeni * Corpurile neinsufletite ale celor trei romani morti vor ajunge acasa dupa maxim sapte zile, cat vor dura formalitatile de repatriere

Noi informatii legate de imprejurarile in care s-a petrecut naufragiul navei Lujin II tind sa clarifice conditiile in care s-a produs sinistrul maritim din largul coastelor algeriene. Dupa cum s-a mai spus, nava "Lujin II", sub pavilion Coreea, s-a izbit in urma cu cinci zile de un brizant submarin, in nord-estul Algeriei. In urma esuarii navei pe stanci, la scurt timp nava a fost rupta in trei bucati. Initial, autoritatile algeriene au declarat ca 8 din cei 22 de marinari sunt dati disparuti. 14 membri ai echipajului, dintre care 12 romani, au fost salvati in cursul zilei de marti de echipele de interventie ale pazei de coasta algeriene, acestia fiind internati in spitale din porturile Skikda si Jijel. Potrivit ultimelor informatii, o furtuna, fenomenala ca intensitate, cu valuri de 15 metri inaltime, a condus la graparea navei in ancora, ulterior aceasta fiind aruncata pe stanci si rupta in trei.Nava Lujin II plecase in ziua de 16 februarie din Portul Constanta, incarcata fiind cu 5700 de tone de soda calcinata si 2500 de tone de cherestea. Fostul cargou romanesc de 7.800 de tone deadweight ajunsese pe data de 30 martie in portul algerian Djendjen, unde incepusera operatiunile de descarcare a navei. In acel port, nava descarcase 2200 de tone de soda calcinata, restul marfii urmand a fi descarcata in portul algerian Bejaia. Date fiind caracteristicile portului Djendjen, acesta nefiind un port prevazut cu diguri de aparare impotriva valurilor si nici cu rade de adapost pentru nave, obiceiul autoritatilor portuare este ca, in caz de aviz meteo nefavorabil, navele aflate sub operatiuni sa fie scoase la ancora. In urma cu cinci zile, conditiile meteo nefavorabile au determinat autoritatile algeriene sa dispuna luarea masurilor in consecinta. Navele si echipajele acestora au fost somate sa iasa in larg, la ancora, si sa aiba motoarele pornite in permanenta pentru a se putea indeparta de tarm in situatia in care furtuna le-ar fi impins inspre stanci. Furtuna care s-a declansat a depasit inchipuirile tuturor marinarilor, puterea acesteia trecand peste forta zece, in limbaj marinaresc aceste furtuni denumindu-se "furtuni fenomenale". Din cauza ca nu se asteptau la o furtuna cu o intensitate asa de mare, echipajul navei "Lujin II" nu a pornit motorul principal in timp util in vederea luarii drumului de capa. Din cauza valurilor imense, pompele de ulei ale motorului principal, un Sulzer lent in doi timpi de 6500 de cai putere, nu au putut fi amorsate cu ulei, motorul principal nereusindu-se a fi lansat. Fenomenul neamorsarii pompelor de ulei s-a produs din cauza ruliului si tangajului cu amplitudini de pana la 25-30 de grade. Furtuna nu dadea voie navei sa se lase pe lantul ancorei, dupa cum ar fi permis in mod natural sensul de curgere al valurilor, deoarece vantul sufla cu putere din sector nordic iar valurile loveau din sector nord-vestic.Grapaj in doua ancoreDupa mai multe incercari nereusite de pornire a motorului, s-a dispus lansarea si celei de-a doua ancore. Cu toate acestea, fenomenul de grapaj nu a fost limitat, acesta continuand spre disperarea marinarilor de la bord. Furtuna dura deja de 24 de ore, echipajul navei fiind extenuat fizic si psihic. Pe radarul din comanda navei, ofiterii de cart observau cum nava se apropia vertiginos de o zona care pe hartile maritime figura ca zona interzisa navigatiei din cauza brizantilor (stanci submarine aflate foarte aproape de suprafata apei). Inevitabilul s-a produs in pofida tuturor eforturilor depuse de echipaj pentru a salva nava si marfa. Ancorele s-au rupt din cauza eforturilor imense la care au fost supuse, nava fiind aruncata de valuri pe stancile submarine, si apoi aproape instantaneu a fost rupta in trei bucati. Inainte de contactul navei cu brizantii, comandantul vasului a dispus emiterea semnalului "SOS" si "May Day", autoritatile costiere fiind informate de petrecerea sinistrului naval.Marinarii au fost, efectiv, maturati de valuri de pe epava si aruncati in mare. In pofida faptului ca toti au avut veste de salvare, salvarea acestora a fost destul de dificila. Conform declaratiilor unor supravietuitori, in momentul ruperii navei de stanci, combustibilul aflat in tancurile de depozit si de consum ale navei a fost aruncat de valuri direct peste suprastructura navei in care se aflau marinarii ce se luptau pentru supravietuire. Pacura alunecoasa aruncata de valuri pe tabla epavei a pus in dificultate marinarii, acestia neputandu-se apuca de nimic, cazand inapoi in valuri.Operatiunile de salvare au continuat si in conditiile in care marea s-a linistit. Echipajul navei era compus din 22 de marinari, sase sirieni, 15 romani si un libian. Din acestia, sase marinari dintre care trei romani erau dati la un moment dat disparuti. Zilele trecute au fost gasite cadavrele a trei romani care fusesera dati disparuti, respectiv al capitanului secund - Viorel Gafencu, de 50 de ani, seful mecanic - Pecredin Feizula, de 66 de ani, si seful de echipaj Ion Burlacu, de 49 de ani, toti din Constanta. Trupurile marinarilor romani au fost identificate de comandantul navei, la solicitarea echipelor de salvatori. Navigatorii salvati din apele marii au fost internati imediat in spitalul din orasul Jijel din Algeria. Astazi, marinarii romani sunt asteptati sa soseasca in Romania cu o cursa aeriana. Ei vor pleca azi din Algeria la ora 11.10 (ora Romaniei) cu o cursa ALItalia. La Milano supravietuitorii vor lua un alt avion spre Otopeni-Romania. Dumitru Burcu, reprezentantul armatorului navei "Ericson & Williams" ne-a declarat, ieri, ca in ceea ce priveste corpurile neinsufletite ale celor trei marinari romani vor fi repatriate in termen de cel mult sapte zile, in functie de momentul definitivarii formalitatilor cu autoritatile algeriene. Burcu ne-a mai declarat ca repatrierea celorlalti marinari scapati cu viata din sinistru a fost dificila din punct de vedere al perfectarii documentelor de calatorie deoarece in timpul naufragiului majoritatea marinarilor au ramas fara documente. Plecarea acestora se va face pe baza unei liste de echipaj avizate de Ambasada Romana din Algeria. Ieri, la ora amiezii, echipele de salvare inca nu gasisera corpurile a trei marinari sirieni, respectiv al bucatarului navei si altor doi motoristi.Nava cu ghinionCargoul de 7.800 de tone deadweight, "Lujin II" a avut o soarta cel putin ciudata. Pana in anul 2000, acesta a purtat deja doua nume si a schimbat trei armatori. Nava a fost construita in anul 1977 in Santierul Naval Galati, fiind botezata cu numele de "Fagaras". In 1992, "Fagaras" a fost transferat companiei Romline, in urma despartirii in trei a vechiului IEFM Navrom. In anii `90, nava era cunoscuta in flota Navrom ca o nava dificila din punct de vedere tehnic, marinarii botezand-o "Fumuras" din cauza fumului gros si negru pe care-l scotea pe cos datorita functionarii defectuoase a motorului principal. Cu toate acestea, nava a trecut cu brio prin multe furtuni puternice, mai ales in zona Oceanului Indian unde facea cele mai multe voiaje. Dupa vanzarea ei catre un alt armator, nava a fost botezata "Star". Numele acesta l-a pastrat doar vreo doi-trei ani, fiind din nou vanduta, de data aceasta armatorului amintit mai sus, numele ei schimbandu-se iar in "Lujin II". Se pare ca acest nou nume i-a adus numai ghinioane. In luna decembrie 2004, mai precis pe data de 13 decembrie, nava "Lujin II" a sosit in Portul Constanta avand la bord trei clandestini de nationalitate marocana. Comandantul navei a fost amendat de autoritati cu cateva mii de dolari. La cateva zile dupa ce au fost prinsi clandestinii, echipajul navei a facut greva la bord din cauza ca nu-si primise salariile si diurnele restante. Pe data de 23 decembrie 2004, nava a luat foc. Comanda vasului, aflata in suprastructura castelului, unde sunt adapostite toate instrumentele de navigatie, a fost mistuita de flacari. Specialistii sustin ca incendiul s-ar fi produs din cauza instalatiilor electrice imbatranite si improvizate. Nimeni nu mai credea ca nava ar mai fi putut naviga atat de curand. Dar, in numai trei saptamani, comanda a fost reparata, aparaturile de navigatie au fost inlocuite si ANR a dat liber pentru navigatie, vasul plecand deja incarcat in ultimul sau voiaj, adica pe 16 februarie 2005.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii