Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:21 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Litoralul de pe conducte

ro

13 Apr, 2005 00:00 1803 Marime text

Marian Alexandru manifesta un interes special pentru ultimul furt de la Oil Terminal

Procurorul general Marian Alexandru i-a somat pe politistii constanteni sa finalizeze intr-un ritm alert dosarele de cercetare penala in mega-furturile de combustibili descoperite in ultima perioada * Alexandru deplange lentoarea manifestata de politistii de la cercetari penale, care nu reusesc sa tina pasul cu descoperirile fulminante din ultima perioada * Avand convingerea ca eficienta Parchetului este conditionata de cea a Politiei, procurorul general a participat la ultima sedinta a IPJ-ului * Mai mult, acesta a manifestat un interes special pentru instalatia by-pass descoperita saptamana trecuta in curte la Oil Terminal, in acest scop verificand personal situatia la fata locului si dispunand suplimentarea echipei operative care investigheaza cazul * Impulsionarea lui Alexandru ar putea fi motivata de graba de a finaliza dosarul de urmarire penala instrumentat in baza raportului ministrului Codrut Seres, potrivit caruia mai multe somitati politice ale judetului ar avea legaturi cu furturile din conducte * Gestul sau ar putea da batai de cap benzinarilor, care desi au ramas in unele cazuri fara paine, totusi nu au fost pusi sub acuzare * Din cele peste 20 de dosare intocmite de politisti in ultima perioada, nici unul nu a fost deferit justitiei * Iar de furat, s-a furat cu barjele, TIR-urile, cisternele, autoturismele si bidoanele * Una din instalatii subtraversa curtea unei scoli, iar alta un parau si o cale ferata * Nu in putine cazuri, exista indicii ca politistii si jandarmii au avut interese comune cu cele ale benzinarilor

Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Constanta, Marian Alexandru, deplange lentoarea manifestata de politisti in instrumentarea cazurilor de furturi din conducte descoperite in ultima perioada. Avand convingerea ca eficienta Parchetului este conditionata de cea a Politiei, Marian Alexandru a participat, saptamana trecuta, la o sedinta a Inspectoratului Judetean de Politie, in cadrul careia a solicitat politistilor sa finalizeze cercetarile penale intr-un ritm mai alert. La capitolul furturilor din conducte, ritmul descoperirilor de noi instalatii este de-a dreptul fulminant, in vreme ce finalizarea dosarelor de cercetare penala este un fenomen greu de observat, daca nu cumva total inexistent. Cererea procurorului general poate fi interpretata si ca o somatie deschisa la adresa IPJ, intrucat verificarile demarate de Parchet, in baza raportului prezentat la inceputul anului de ministrul Codrut Seres cu privire la implicarea unor factori politici locali in sustragerile de combustibili, sunt la randul lor conditionate de munca de cercetare penala efectuata de politisti. Alexandru a manifestat un interes deosebit pentru instalatia by-pass descoperita in curte la Oil Terminal, saptamana trecuta. Sub ochii responsabililor societatii, o reductie artizanala facea ca o parte din combustibilul pompat intr-o conducta principala sa se scurga intr-alta scoasa din uz, dar folosita pentru sustragerea de produse petroliere. Procurorul general a mers personal la Oil Terminal pentru a-si face o parere despre acest caz in care se bate pasul pe loc. Mai mult, acesta a dispus ca o echipa largita de politisti sa investigheze cazul. Interesul deosebit manifestat de Marian Alexandru pentru acest caz ar putea avea la baza informatii spectaculoase care nu pot fi inca facute publice.

Judetul benzinarie

Judetul Constanta este impanzit la nivel subteran de mii de conducte de combustibil (motorina si benzina) apartinand Conpet, Petrotrans sau Oil Terminal. Unele dintre aceste conducte sunt vechi si adesea apar scurgeri, zeci si sute de litri de combustibil imprastiindu-se pe terenurile arabile din judet. Acesta a fost motivul pentru care la jumatatea deceniului trecut, in diverse "puncte" ale judetului s-au declansat adevarate campanii de recuperare a combustibilului, de catre civili fara nici o legatura cu firmele din sistem. Cu mic, cu mare, zeci si sute de persoane din Castelu, Basarabi, Valu lui Traian sau alte localitati au dat iama la acea vreme pe campurile "inundate", incercand sa adune cativa litri de benzina, pe care ulterior sa ii vanda soferilor mai "economi". Unii dintre acesti profitori au incercat sa obtina si mai mult, dezvoltandu-si adevarate afaceri subterane. Fara a le pasa prea mult de faptul ca incalca legea, ei au inceput sa "intepe" conductele, sustragand din ce in ce mai mult combustibil. Aceste momente pot fi considerate inceputurile furtului de combustibil din judet. Cu timpul, observand cat de profitabila este o astfel de afacere, in "sistem" au intrat persoane importante, care beneficiau de "logistica", precum spatii de depozitare, utilaje speciale sau mijloace de transport. Treptat, "gainarii" au ajuns sa lucreze "la stapan" si afacerile au prosperat sub conducerea unor persoane " de la oras". Pentru a nu exista probleme de natura penala, se spune ca au fost atrasi in joc si reprezentanti ai autoritatilor, precum politisti sau jandarmi. Bineinteles ca, pana in prezent, nici un ofiter IPJ sau CJT nu a fost depistat ca fiind implicat intr-o astfel de afacere, totul ramanand la stadiul de zvon. Dezvoltarea sistemului a condus la "prazi" din ce in ce mai mari, de ordinul a sute si mii de tone sustrase, cantitati a caror valoare ajunge la sute de miliarde de lei. Din cand in cand, din varii motive, unii dintre cei implicati in furturile de combustibil (precum Nelu Iuruc) au ajuns in fata instantelor de judecata iar faptele lor au fost facute publice. Cu astfel de "descoperiri" s-au laudat autoritatile iar alte infractiuni (unele mai grave decat cazul Iuruc) au ramas ascunse.

Peste 20 de instalatii, nici un vinovat

Din 2004 si pana in prezent au fost descoperite peste 20 de instalatii artizanale de sustras combustibili din conducte. Majoritatea acestor descoperiri au avut la baza aspecte accidentale, care au condus in cele din urma la "justificarea" in scripte a disparitiei unor cantitati impresionante de combustibili, in conditiile in care in fata instantei nu a fost trimis inca nici un vinovat. Unul din cele mai mediatizate cazuri este cel referitor la instalatia de peste 250 de metri care subtraversa Canalul Dunare-Marea Neagra, in apropiere de localitatea Basarabi. Desi exista indicii ca motorina din conducta Teleajen era destinata unor slepuri care tranzitau Canalul, dar mai ales ca operatorii de barje se pot numara pe degete, cazul a ramas inca in cercetare. Descoperirea instalatiei a avut loc in data de 15 iunie 2004. In zona aceleiasi localitati a fost descoperit, in data de 2 septembrie 2004, un autoturism Opel Vectra, ascuns in porumb, care prezenta indicii ca a fost folosit la transportul de combustibili furati. Proprietarul masinii nu a fost trimis inca in judecata. O alta masina a benzinarilor, un Fiat polonez cu numarul CT 04 AXF a fost capturat in zona Cramei Murfatlar, in data de 19 noiembrie 2004. In portbagajul masinii au fost descoperite 23 de bidoane de plastic, insa despre autorii furtului nu s-a mai auzit nimic. Pe 30 noiembrie 2004, a fost descoperita o instalatie pe raza localitatii Lazu, intr-o zona supravegheata de camere de luat vederi. Firma de paza care monitoriza zona a refuzat initial sa prezinte inregistrarile video, iar atunci cand a facut-o, acestea erau deja curatate, astfel incat nici in acest caz vinovatii nu au fost deferiti justitiei. In luna noiembrie 2004 au fost dezafectate 8 instalatii artizanale montate pe conductele Oil Terminal, intre depozitele 1 si 4 In incinta unei hale auto inchiriata de o firma fantoma din Iasi de la Tar Decirom a fost gasit un rezervor de inox de 48 de tone, folosit la furtul din conducte. Alte doua instalatii au fost descoperite in zona Penitenciarului Valea Seaca, in data de 2 decembrie 2004. Pe 7 decembrie a fost dezgropata instalatia de langa calea ferata care deserveste societatea Argus SA. Nimeni nu a fost trimis in judecata. Anul 2005 anunta o campanie in forta privind dezafectarea instalatiilor artizanale, mai ales ca politistii au scos la iveala cele mai explozive cazuri. Una din instalatiile descoperite anul acesta subtraversa curtea unei scoli. O alta instalatie de peste doi kilometri subtraversa un parau si o cale ferata pentru a alimenta TIR-urile dintr-o parcare a societatii Grant SRL. In sfarsit, ultima mare descoperire este instalatia by-pass gasita in curte la Oil Terminal. Micile accidente care au condus la aceste descoperiri par mai degraba motive inscenate de cineva care vrea sa puna capat fenomenului, chiar daca nimeni nu va raspunde pentru prejudiciile create pana in prezent.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii