Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:32 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

In dosarul "Anopolis", Alexandru Dima a fost aruncat in cusca leilor

ro

31 Jul, 2004 00:00 5173 Marime text

Ancheta efectuata in graba

In dosarul "Anopolis", anchetatorii au lucrat in graba, iar in cele din urma, persoane care nu aveau nici o responsabilitate au ajuns urgent dupa gratii * Una dintre acestea este expertul Alexandru Dima, cel care a fost platit de agent, si nu de SNC, si care a eliberat ultimul permis de lucru pe data de 30 mai 2001 * In schimb, toxicologul santierului, Gabriela Tega, persoana care elibera permise de lucru de doua ori pe zi, are calitatea de martor * Toate acestea au fost posibile deoarece intr-un timp extrem de scurt, pentru o cauza atat de complexa, procurorii au intocmit rechizitoriul si au dispus trimiterea in judecata a zece persoane * Ca urmarirea penala a fost facuta in graba o dovedeste si faptul ca, in cele din urma, dosarul a fost "returnat" la Parchetul de pe langa Judecatoria Constanta, pentru completarea urmaririi penale

Accidentul de munca de la bordul petrolierului "Anopolis" a fost, este si va ramane in continuare un subiect care va ocupa spatii importante ale ziarelor. La trei ani de la producerea catastrofei, dosarul penal in care zece persoane au fost trimise in graba in fata instantei s-a intors din nou pe masa procurorilor de la Parchetul de pe langa Judecatoria Constanta, pentru completarea urmaririi penale. Cei care au stabilit "returnarea" sunt judecatorii Curtii de Apel Constanta care, in urma rejudecarii cauzei, au sesizat ca urmarirea penala a fost facuta la repezeala. Cu toate acestea, procurorii nu s-au sfiit sa trimita dupa gratii oameni a caror vinovatie nu a fost stabilita.In urma cu trei ani, in Santierul Naval Constanta a avut loc cel mai groaznic accident de munca din toate timpurile. Pe 5 iunie 2001 a avut loc o explozie in tancul 4 central de la bordul navei "Anopolis". Tragedia avea sa distruga viata a 20 de persoane si, implicit, a familiilor acestora. Zece dintre ele au trecut in lumea celor drepti, iar alte zece au fost trimise la repezeala in fata judecatorilor, ca tapi ispasitori. Imediat, reprezentantii Inspectoratului Teritorial al Muncii au dispus sistarea lucrarilor pe nava "Anopolis", desi cu doua saptamani inainte, aici avusese loc un alt accident de munca. Pe 23 mai 2001, patru muncitori care au intrat sa lucreze in tancul 4 tribord al aceleiasi nave au fost cuprinsi de flacari. Ei au avut norocul sa scape cu viata. Ancheta a fost demarata de mai multi procurori, ofiteri criminalisti din cadrul Politiei Transporturi, inspectori ai Capitaniei Zonale si ai Inspectoratului de Munca. Desi ministrul Privatizarii, Ovidiu Musetescu, acesta venind la Constanta a doua zi dupa producerea accidentului la Constanta, afirmase ca nu va taia in carne vie si ca nu intentioneaza sa schimbe directorii SNC, in sedinta de Guvern din 7 iunie 2001, intreaga echipa de conducere a fost suspendata din functie. Ba chiar, la doar doua zile, procurorii constanteni au inceput sa opereze primele arestari in persoanele lui Alexandru Dima, expertul maritim al firmei "Gonflabil" SRL, cel care a eliberat permisul de gas free, Mihai Zdru, inginer sef al Santierului Naval, si Cetin Ibram, sef serviciu reparatii nave. Procurorii nu au incetat in a cauta tapi ispasitori pentru cele intamplate. La nici 24 de ore de la suspendarea din functiile de director general si, respectiv, director de productie, Alexandru Stoian si Eugen Tiron au fost arestati pentru ucidere din culpa si neluarea masurilor de protectie a muncii.

Procesul a inceput dupa o luna

In perioada care s-a scurs de la producerea accidentului, ancheta procurorilor a pornit de la cateva elemente aduse in ecuatia anchetei oarecum fortat. Mai mult, intr-un timp extrem de scurt pentru o cauza atat de complexa, procurorii au finalizat urmarirea penala intr-o luna de zile, au intocmit rechizitoriul si au dispus trimiterea in judecata a lui Alexandru Stoian, director general al SNC, Eugen Tiron, director tehnic, Mihai Zdru, inginer sef, Ibram Cetin, sef sectie reparatii, Alexandru Dima, expert maritim, in stare de arest preventiv, si Didina Stefanescu, Mihai Keller, ambii dispeceri la nava, Vasile Iacovici, inspector raspunzator cu protectia muncii, si maistrii Haralambie Colta si Gazi Norhan, in stare de libertate. Ei au fost acuzati de savarsirea infractiunilor de vatamare corporala din culpa, ucidere din culpa si neluarea masurilor de protectia muncii. Prin materialul de urmarire penala s-a retinut ca, prin incalcarea dispozitiilor referitoare la protectia muncii, cei zece inculpati au facut posibila producerea celor doua accidente grave de munca de pe nava "Anopolis". Cel din 23 mai, in urma caruia patru persoane au suferit vatamari corporale grave, si cel din 5 iunie, soldat cu moartea a zece muncitori.

Reparatii obligatorii pentru a obtine certificatul de clasificare

Petrolierul "Anopolis" a sosit in rada Portului Constanta la data de 7 martie 2001. Nava era incarcata cu 58.000 de tone de pacura si avea ca destinatie portul Larroch din Italia. Masuratorile efectuate la tancurile de marfa si la cele de balast ale navei aratau ca era nevoie de o curatire a acestora si apoi de inlocuirea unor portiuni din tabla tancurilor. Curatirea si spalarea tancurilor erau unele dintre operatiunile obligatorii pentru ca nava sa poata intra in santier. De asemenea, reparatiile erau obligatorii pentru a se putea obtine certificatul de clasificare, conditie esentiala pentru performarea unui nou voiaj. Reprezentantul armatorului negociase cu conducerea SNC lista de reparatii si fusese agreata o serie de reparatii ce urmau sa fie efectuate la nava. Ulterior, a fost intocmit un protocol care a avut ca fundament normele internationale ISGOTT, cele impuse de protectia muncii pentru activitatile de navigatie si cele obligatorii ale SNC pentru astfel de lucrari. Acest document statua pachetul de masuri ce se impun inainte de inceperea lucrului la bordul navei.

Expertul Dima interzice categoric lucrul cu focul la nava

In urma protocolului incheiat intre armator si conducerea SNC, comandantul navei trebuia sa prezinte permisul de reparatii eliberat de Capitania Zonala Constanta, in care se specifica obligatia comandantului de a lua toate masurile de protectia muncii si prevenirea incendiilor la bord, certificatul liber la gaze (gas free) si permis de lucru cu focul (hot work). Pentru a se obtine cele doua certificate, trebuia executata operatiunea de curatire a reziduurilor petroliere de pe o suprafata de 10 metri in jurul si pe zonele de tabla ce urmau a fi inlocuite, lucrare precedata de degazarea tancurilor. Curatirea premergatoare trebuia efectuata in afara santierului, ceea ce s-a si intamplat. Expertul naval Alexandru Dima a facut mai multe masuratori cu un aparat care efectueaza electronic situatia gazelor din tancuri, acolo unde urmau sa fie executate lucrarile. Trebuie spus ca aparatul folosit de Dima este avizat metrologic de INMH si nu poate da erori. Asa cum reiese si din rechizitoriu, la data de 27 aprilie 2001, tancul petrolier "Anopolis" a facut manevra de intrare in santier si a acostat la dana B2 a SNC. In prealabil, Capitania Zonala Constanta a avizat intrarea in santier a tancului cu aviz de lucru. Conform reglementarilor internationale si regulilor stabilite de SNC, comandantul navei a prezentat certificatul de gas free, emis la data de 27 aprilie 2001 de expertul naval Alexandru Dima, care interzicea categoric lucrul cu focul la nava. In aceeasi zi, comandantul navei a semnat conventia PSI si Conventia de protectie a muncii, in care erau stipulate obligatiile si raspunderile sale pe durata sederii navei in santier. Pentru a obtine si certificatul de lucru cu focul (hot work), in baza listei de lucrari stabilite intre SNC si reprezentantul armatorului, conducerea santierului a angajat patru firme subcontractoare pentru lucrarile de curatire a tancurilor navei. Cu toate acestea, desi nimeni nu se astepta, tragedia s-a produs si o explozie puternica a avut loc pe data de 5 iunie 2001.

Pentru unii muma, pentru altii ciuma

Faptul ca, in acest dosar, procurorii au actionat in graba o dovedeste si calitatea unor persoane in cadrul procesului penal. In timp ce expertul Alexandru Dima, care era platit de agent, si nu de SNC, a avut calitatea de inculpat, fiind arestat imediat, toxicologul santierului, Gabriela Tega, cea care elibera de doua ori pe zi permise, iar in baza acestora dispecerii navei eliberau permise de lucru cu focul, are calitatea de martor in acest dosar. Toate acestea reies din studierea dosarului penal, lucruri de altfel mentionate si in actul de inculpare, dar peste care s-a trecut cu usurinta. Astfel, expertul Alexandru Dima a eliberat ultimul permis pe data de 30 mai 2001, care era valabil doar 24 de ore. Procedura stabileste ca in tancurile in care urmeaza sa se lucreze cu foc sa se efectueze masuratori si de catre toxicologul santierului. In aceste conditii, toxicologul Gabriela Tega a coborat in tancuri si a efectuat masuratori cu un alt aparat, similar cu cel al expertului, si care a aratat ca in tancuri nu exista pericol de explozii. Asa ca si Gabriela Tega a emis certificate hot work si gas free, acestea fiind de fapt ultimele si cele de care se tinea cont cel mai mult. Departe de noi gandul ca Gabriela Tega are vreo vina in cele intamplate pe "Anopolis", numai ca, asa cum se poate observa, procurorilor le trebuiau niste vinovati si au "tinut aproape" numai de Alexandru Dima, in loc sa faca o comparatie intre cei doi. In asemenea conditii, nu putem sa nu ne intrebam de ce nu au avut amandoi calitatea de inculpati sau amandoi calitatea de martori?
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii