Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:48 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fierul vechi - pericol pentru unii, avere pentru altii

ro

23 Nov, 2003 00:00 988 Marime text

Hotii de fier vechi, o amenintare pentru siguranta circulatiei feroviare si intermediari pentru "finantisti"

Numarul furturilor din convoaiele de vagoane incarcate cu deseuri metalice a crescut cu aproape 50% fata de anul trecut * Din cauza hotilor, anul acesta a fost blocata circulatia a 102 trenuri, fata de 75 anul trecut * In primele zece luni ale acestui an s-a furat aproape un kilometru de sina de cale ferata * Pentru jefuirea garniturilor de tren, anul acesta au fost intocmite peste 750 de dosare penale, cu aproape 400 mai multe fata de anul trecut * Prin aruncarea la intamplare a bucatilor metalice din vagoane se distrug instalatii electrice si de semnalizare sau se blocheaza accidental macazurile * Dupa traficul cu produse petroliere, cel cu fier vechi ocupa locul al doilea, fiind o activitate infractionala foarte profitabila atat pentru hoti, cat si pentru centrele de colectare * Se pare ca fenomenul "Fierul vechi" face parte dintr-un alt model al ingineriilor financiare, care pana in prezent nu a fost inca investigat mai aprofundat de organismele de cercetare

In cuprinsul unei analize efectuate de politistii din cadrul Inspectoratului de Politie al Judetului Constanta, Sectia Transporturi, s-a remarcat faptul ca intr-adevar flagelul furturilor de fier vechi la nivelul judetului nostru a atins cote alarmante. O serie intreaga de indicatori ai gradelor de infractionalitate caracteristice acestei infractiuni a scos la iveala adevarata fata a lucrurilor din teren cu care se confrunta, neputincioase, organele de ordine. In special, sectorul economic cel mai afectat de atacurile hotilor de fier vechi este cel al transporturilor CFR. Conform datelor puse la dispozitie de lucratorii din cadrul Politiei Transporturi, in anul 2002 au fost atacate de hoti nu mai putin de 116 trenuri, iar in anul 2003 care nici nu s-a incheiat inca au fost deja jefuite 163 de trenuri de marfa. In aceste perioade de timp, SNCFR-Marfa Constanta a suferit prejudicii enorme de pe urma acestei activitati infractionale, suma totala fiind de aproximativ 1,5 miliarde lei. Prejudiciile constau, in principal, in numeroasele avarii si distrugeri ale sistemelor de semnalizare, ale macazurilor, ale cailor ferate, rezultate in urma impactului cu obiectele de metal aruncate din vagoanele CFR de catre hoti. Pana in prezent, de-a lungul perioadei mentionate au fost distruse un numar de 67 de instalatii de semnalizare si alte sisteme CFR. Ca o consecinta a acestei activitati infractionale, in cursul anului 2002 au fost blocate traseele a nu mai putin de 75 de garnituri vagoane de marfa si de calatori, din cauza avarierii macazurilor sau a sistemelor de semnalizare CFR. In anul 2003 au fost oprite, tot din aceleasi motive, 102 garnituri CFR. Pericolul pentru siguranta circulatiei in aceste cazuri este enorm, nu de putine ori bucatile de metal aruncate din vagoane producand deraierea unor garnituri de vagoane. Ultimul astfel de eveniment s-a produs in cursul lunii octombrie, in zona Poarta 6, cand o locomotiva si patru vagoane de marfa incarcate cu fier vechi au deraiat in urma distrugerii unei mici portiuni de cale ferata. Incidentul s-a produs pe traseul CFR pe unde circula regulat trenuri de calatori.

Prejudicii si pericole

In acelasi context, CFR-ul a fost saracit de nu mai putin de 1,5 kilometri de linie de cale ferata, care a fost efectiv demontata si furata de hoti. Ulterior, intreaga cantitate de cale ferata fiind recuperata de politisti de la cateva din centrele de colectare a fierului vechi. Contabilizand intreaga activitate infractionala de aceasta natura, bilantul dosarelor penale instrumentate de politisti si intocmite pe numele celor care actionau cu predilectie pe calea ferata se ridica la cifra de 1.000 de dosare. Fata de anul trecut, in 2003 gradul de infractionalitate s-a dublat, in anul 2002 fiind instrumentate un numar de 292 de dosare penale, iar anul acesta, pana in prezent aproximativ 750 de dosare. In opinia politistilor, furturile de fier vechi constituie, la ora actuala, cea mai profitabila activitate ilicita printre infractori, dupa furtul de produse petroliere din conducte si magistrale de transport. In comparatie cu furturile de combustibili, cele de fier vechi sunt mult mai greu de cercetat deoarece sursele de provenienta a fierului vechi sunt extrem de variate, iar filierele infractionale sunt foarte bine camuflate. Intregul lant de valorificare incepe de la persoanele care sustrag si vand fierul vechi si continua cu cei de la centrele de colectare, diversi intermediari, pana la societatile comerciale exportatoare. De aici reiese faptul ca in cazul fenomenului "Fierului vechi" exista posibilitatea existentei unei noi forme de inginerii financiare, comparabila la scara mult mai mare cu sistemul "suveica", in care se ruleaza la nesfarsit mii de tone de marfa si milioane de dolari, bani pentru care nimeni deocamdata nu s-a gandit sa le verifice adevarata provenienta. Se pare ca, totusi, activitatea hotilor de fier vechi ar fi chiar in folosul centrelor de colectare a fierului vechi, deoarece astfel au in permanenta asigurat volumul de marfa, banii si rulajul. S-a intamplat nu de putine ori ca transporturi de fier vechi care contineau aceleasi obiecte de metal sa fi trecut in transe repetate pe la aceleasi centre de colectare. Pe drumul catre societatile de export, marfa era sustrasa si revanduta centrelor de colectare care, la randul lor, o revindeau societatilor de export. Pentru combaterea sau prevenirea in oarecare masura a furturilor de fier vechi din vagoanele de marfa, nu de putine ori politistii au facut uz si de armamentul din dotare. Din pacate, grupurile de infractori nu au fost intimidate, acestea actionand in continuare fara nici o jena.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii