Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:32 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum se explică desfiinţarea Vămilor şi a Gărzii Financiare

ro

16 Jul, 2013 00:00 2893 Marime text
Restructurarea ANAF a fost anunţată prin memorandumul cu tema „Programul multianual de modernizare a administraţiei fiscale” aprobat de Guvern în 18 aprilie 2012

Reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin desfiinţarea Autorităţii Naţionale a Vămilor şi a Gărzii Financiare prinde din ce în ce mai mult contur. Conform unei expuneri de motive, „argumentele care impun reorganizarea ANAF sunt puncte slabe ale agenţiei, pe linia cărora urmează a se acţiona în scopul eliminării disfuncţionalităţilor, întăririi aparatului fiscal şi utilizării resurselor de care dispune la capacitate maximă şi în condiţii de
eficienţă”.

Conform unei note de fundament, „reţeaua de birouri regionale şi locale trebuie să fie de o dimensiune corespunzătoare numărului şi caracteristicilor populaţiei de contribuabili şi gestionabilă din punctul de vedere al posibilităţilor de planificare şi monitorizare a activităţii, totul în scopul de a putea satisface considerentele legate de masa critică şi eficienţă, permiţând în acelaşi timp niveluri de acces rezonabile pentru contribuabili”.
„În România, împărţirea teritorială administrativă cuprinde 42 de judeţe (inclusiv municipiul Bucureşti), la nivelul fiecăruia fiind organizată câte o direcţie generală a finanţelor publice teritorială.

Acestea sunt conduse de câte un director executiv, care reprezintă Ministerul Finanţelor Publice, respectiv ANAF, şi are responsabilităţi care includ toate activităţile MFP/ANAF într-un judeţ. În subordinea acesteia se află 215 administraţii ale finanţelor publice municipale, orăşeneşti şi comunale. ANV are o organizare de tip sediu central, nivel regional, nivel judeţean şi birouri vamale.
Distribuţia ineficientă a personalului între diferitele activităţi ale administraţiei fiscale, precum şi între diferite unităţi de la nivel teritorial, nerespectându-se, de la un judeţ la altul, aceeaşi proporţie între numărul de personal alocat şi numărul de contribuabili administraţi sau veniturile realizate”, potrivit notei de fundament.

Prea puţini oameni

„Trebuie subliniat faptul ca eficienţa aparatului fiscal este grevată şi de faptul că numărul de personal alocat diferitelor structuri de nivel teritorial nu este proporţional cu anumiţi indicatori, precum numărul de contribuabili administraţi sau veniturile realizate. Din această cauză, municipiul Bucureşti şi o serie de judeţe cu un potenţial economic ridicat şi cu un mare număr de contribuabili au structuri de administrare fiscală relativ reduse, în timp ce judeţe mai mici şi cu mai puţini contribuabili au un număr de personal relativ mai însemnat.

Toate acestea implică necesitatea restructurării administraţiei fiscale, care a şi fost asumata prin angajamente cu organisme financiare internaţionale, astfel încât creşterea eficienţei colectării şi eficacităţii în combaterea fenomenelor de fraudă şi evaziune fiscală sa fie scopul prioritar pentru perioada imediat următoare. Astfel, crearea nivelului regional şi reducerea în continuare a numărului de unităţi operative din teritoriu a fost agreată cu Fondul Monetar Internaţional prin Scrisoarea suplimentară de intenţie din 8 iunie 2012”, se mai arată într-un document al hotărârii Guvernului privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei de Naţionale de Administrare Fiscală. Amintim că restructurarea ANAF a fost anunţată prin Memorandumul cu tema „Programul multianual de modernizare a administraţiei fiscale”, aprobat de Guvern în 18 aprilie 2012, şi constituie o precondiţie pentru implementarea „Proiectului de modernizare a administraţiei fiscale”, proiect pentru care s-a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială în valoare de 70 de milioane de euro în data de 8 mai.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii