Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:30 23 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cu matura pe malul marii

ro

19 Sep, 2002 00:00 959 Marime text

Patroni in greva impotriva propriilor interese

Zeci de macarale intepenite pe cheiuri, vapoare ancorate degeaba in dane, o multime de docheri care maturau tarmul marii, cam aceasta era ieri situatia prin Portul Constanta * Incepand cu ora 07.00 a zilei de ieri, in port nu s-a efectuat nici o manevra de incarcare-descarcare a navelor * La danele de operare a societatilor comerciale care s-au aflat in greva erau ancorate 23 de vase de diferite deplasamente * Pentru societatile comerciale greviste mai erau avizate circa 20 de nave care trebuiau sa intre in port * Aceasta a fost prima forma de protest de acest fel din istoria portului

Pentru prima data in istoria Portului Constanta, ieri, incepand cu ora 07.00, aproape intreaga activitate a fost oprita complet, aceasta constituind, in opinia organizatiei patronale "Operatorul Portuar", singura modalitate de a protesta impotriva unei licitatii organizate de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta, prin care aceasta intentioneaza sa-si externalizeze activitatea de transport feroviar intern. Protestul este totusi unul mai aparte, mai ales ca, prin felul in care au ales sa protesteze, patronii isi reduc veniturile si este foarte posibil ca si armatorii vaselor aflate pentru operare sa solicite contravaloarea pagubelor produse de refuzul acestora de a le incarca sau descarca. In speta, cei cinci mii de angajati ai societatilor comerciale care constituie organizatia patronala de operare portuara nu au lucrat ieri pentru ca, asa cum spunea Gheorghe Botea, presedintele acestei asociatii, "transferul liniilor ferate se face printr-o licitatie la care noi nu am avut acces, documentatia de licitatie fiind astfel intocmita incat noi sa nu putem participa". Operatorii portuari care lucreaza cu calea ferata din incinta spun ca, special ca ei sa nu participe la licitatie, s-a introdus o clauza prin care cei care vor sa preia aceasta activitate sa fie autorizati de Autoritatea Feroviara Romana, ceea ce, in opinia acestora, era, practic, imposibil. Pentru clarificarea situatiei, in timpul protestului a fost organizata si o intalnire intre conducerea CN APMC si reprezentantii patronilor implicati in scandal. Cu aceasta ocazie, Gheorghe Botea, reprezentantul operatorilor, a propus amanarea licitatiei avand ca obiect inchirierea liniilor de cale ferata, care trebuie sa se tina astazi, si, pentru ca tot nu s-a ajuns la un comun acord, s-a ajuns in instanta.

Protest cu pierderi proprii

Pe parcursul discutiilor, s-a stabilit ca principala problema o constituie plafonarea tarifelor pentru calea ferata care va fi preluata de noii operatori. In finalul intrunirii, Mircea Marcu, directorul general al CN APMC, ne-a declarat ca "operatorii portuari au declansat un fals conflict, protestul lor fiind efectiv nejustificat, mai ales ca acestia si asa beneficiaza de o serie de facilitati din partea administratiei". "O parte a celor din organizatia patronala mai au si datorii, ce-i drept curente, catre CN APMC, dar tot datorii se numesc", ne-a mai spus Marcu. Jorj Unciuleanu, directorul de domenii al administratiei portuare, ne declara ca situatia nu este deloc asa cum o prezinta asociatia pe care o reprezinta cei implicati in scandal, pentru ca in timpul protestului au lucrat totusi unii operatori, printre care Oil Terminal, Rompetrol Logistic, Convex, Mast Co si chiar Romtrans, care face parte din organizatia patronala respectiva. Pe parcursul protestului se aflau pentru operare in Portul Constanta 23 de vase numai la Romtrans, Decirom, Frial, Minmetal, Rotrac si Romned, iar in toate danele portului 36 de vase, pentru marfuri generale, containere, produse petroliere, cherestea, fier vechi. Gheorghe Botea ne-a spus ca nu poate cuantifica pierderile suferite prin acest protest, dar spera sa atraga astfel atentia tuturor organismelor abilitate in aceasta actiune sa amane licitatia pana vor fi si ei primiti cu ofertele. In timpul grevei, lucratorii portuari au efectuat curatenie prin magazii, pe cheiuri, au reparat utilajele sau, care au avut treaba acasa, si-au luat liber.

Licitatie suspendata

In cursul zilei de ieri, la Tribunalul Constanta s-a judecat ordonanta presedintiala prin care se solicita suspendarea licitatiei. Contactat telefonic, reprezentantul Asociatiei Patronale "Operaturul Portuar", decanul Baroului Constanta, avocatul Ionel Hasotti, a declarat ca instanta de judecata s-a pronuntat in favoarea operatorilor portuari, dispunand suspendarea licitatiei pana la judecarea fondului. Hotararea poate fi atacata cu recurs in termen de cinci zile.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii