Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:10 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Capitania a inceput o ancheta in cazul cargoului Lilly

ro

28 Mar, 2006 00:00 873 Marime text
Nava Lilly, care in seara zilei de vineri a pierdut o cantitate insemnata de cherestea la o mila distanta de capul Digului de Nord, a ajuns astazi in Portul Constanta. Cargoul a acostat in dana 23, iar inspectorii capitaniei au demarat o ancheta pentru elucidarea cauzelor care au dus la producerea incidentului de acum trei zile. Alexandru Mezei, capitanul sef al Portului Constanta, nu crede ca evenimentul de navigatie a avut loc datorita incarcarii excesive a navei, dar a preferat sa nu faca nici o declaratie oficiala pana la finalul anchetei. Din primele cercetari, autoritatile portuare exclud posibilitatea ca nava sa fi fost incarcata gresit si cred ca la baza evenimentului a stat vremea rea. Un alt factor care ar fi putut duce la acest incident este amarajul deficitar. Daca cheresteaua de pe coverta a fost sau nu legata corespunzator se va afla peste cateva zile sau poate chiar saptamani. In cazul in care comandantul navei va fi gasit vinovat, acesta va fi amendat cu o suma ce poate ajunge la 80 de milioane de lei vechi. Cargoul Lilly transporta cherestea si tractoare uzate. In momentul in care s-a inclinat in bordul tribord, o parte din cheresteaua aflata pe coverta a cazut in mare, iar dupa cateva ore marfa pierduta a ajuns pe plaja din Eforie. Nava Lilly a parasit Portul Constanta in noaptea de vineri spre sambata, iar urmatoarea destinatie era portul Damieta. Comandantul navei a solicitat autoritatilor romane asistenta, iar la fata locului s-au deplasat remorcherele Galati 5, Galati 6 si salupa de interventie si salvare Safir. Chiar daca autoritatile portuare evita sa recunoasca problemele aparute de-a lungul timpului cu navele supraincarcate sau incarcate gresit, acestea exista. De multe ori comandantii prefera sa incarce marfa peste capacitatea navei pentru a obtine cateva mii de euro in plus. Ei mizeaza si pe faptul ca, pana in portul urmator cu combustibilul si apa consumata, nava ajunge exact la linia de plutire, iar autoritatile de acolo nu au motive sa ia masuri. In acest fel, cu doar 100 de tone incarcate peste capacitate, in functie de marfa, profitul poate varia intre 2 000 si 10.000 de euro. Acest lucru este rentabil mai ales pentru voiajele scurte facute cu nave vechi, care au consum mare. Chiar daca la plecarea din port vaporul este verificat, sunt cazuri in care comandantul pleaca cu nava incarcata peste limita. Din acest motiv, in ultimii ani, in zona Portului Constanta s-au mai produs incidente care au pus in pericol siguranta navei si a echipajului. Cel mai dramatic moment s-a produs in vara anului 2004. Atunci nava Nazek T s-a scufundat in dana 112 din Portul Constanta Sud, pentru ca a fost incarcata gresit. Incidente asemanatoare se mai produc atunci cand comandantul prefera sa incarce nava peste limita fara sa declare adevarata cantitate si reuseste sa paraseasca portul. Cargoul Lilly avea la bord doua mii de tone de marfuri generale. Cele mai multe probleme pentru autoritatile portuare romane sunt ridicate de navele sub pavilioane de complezenta si de cele inmatriculate in state asiatice, lucru confirmat si de lista neagra a Autoritatii Navale, acolo unde, Coreea de Nord este prima in top, cu cele mai multe nave ce nu mai au acces in porturile noastre.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii