Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:17 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Blesteme si amenintari in biserica din comuna 23 August

ro

22 Aug, 2003 00:00 4290 Marime text

Preotii Arhiepiscopiei, acuzati de blasfemie

La inceputul acestei saptamani, peste 150 de enoriasi din comuna constanteana 23 August s-au revoltat impotriva unei hotarari a Arhiepiscopiei, prin care preotului Cazan Vladimir i se interzicea sa mai tina slujbe in biserica, deoarece ar fi fost la a treia casatorie # Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, a fost in parohie, pentru a explica locuitorilor decizia luata * Unul dintre aghiotantii inaltei fete bisericesti a sustras, in doua randuri, antimisul din altarul bisericii, atragand oprobiul public al celor din jur * Cativa membri ai Consiliul parohial, intrunit a doua zi dupa eveniment, au afirmat ca preotul acuzat de furtul antimisului a proferat blesteme, la adresa credinciosilor, in incinta bisericii * Tot acestia au mai spus ca lui Vladimir Cazan i s-ar fi sugerat de catre preotii Arhiepiscopiei Tomisului sa divorteze si sa se izoleze intr-o manastire

Comuna 23 August se pare ca si-a format deja un renume vizavi de cele petrecute in cursul zilei de luni, 18 august, cu ocazia unei vizite facute de IPS Teodosie la biserica din localitate. Ceea ce s-a petrecut atunci a scos in evidenta lucruri si fapte care pun dintr-o data intr-o lumina proasta o parte a clerului bisericesc ortodox de la Constanta. Pe langa vanzoleala cu trupe DIAS, politie, lume infuriata si popi speriati, "meniul zilei" a fost completat cu blesteme aruncate de preoti asupra enoriasilor comunei, gest facut chiar in biserica, conform spuselor unor membri ai Consiliului Parohial al comunei.Dupa cum am mai spus intr-un material anterior, preotul comunei 23 August a fost, pana in urma cu ceva timp, Vladimir Cazan. In urma mai multor deceptii in doua din mariajele sale preotul a fost nevoit sa se casatoreasca pentru a treia oara. Decesul primei sotii si dupa ce a doua l-a parasit si a plecat in strainatate, asupra preotului s-au rasfrant consecintele acestei situatii neconforme cu sfintele canoane bisericesti. In acest context, prezenta lui la conducerea parohiei 23 August a devenit inacceptabila pentru cei de la Arhiepiscopie, drept pentru care s-a si luat decizia indepartarii sale din biserica respectiva. De ce s-a petrecut acest lucru la mai bine de patru ani de cand Cazan s-a recasatorit a treia oara, cu dispensa de la Lucian Tomitanul, se intreaba multa lume. Chestiunea in sine a condus la crearea mai multor scenarii in care Arhiepiscopia Tomisului ar fi implicata mai mult sau mai putin.

Revolta enoriasilor

Luni, pe cand preotul Vladimir Cazan se afla internat in Spitalul din Mangalia, grupul de preoti condus de arhiepiscopul Tomisului Teodosie a sosit in incinta bisericii localitatii, pentru a se incerca lamurirea locuitorilor comunei vizavi de logica deciziei de inlocuire a preotului. Explicatiile date de preoti s-au rezumat, in general, la faptul ca, in conformitate cu canoanele bisericesti, nu este permis unui preot sa se poata casatori de mai multe ori. Cum Vladimir Cazan se afla deja la cea de a treia casatorie preotii s-au apucat sa conteste dezlegarea lui Tomitanul. Dar, se pare ca pentru enoriasii comunei si sustinatori ferventi ai preotului Cazan, aceste prevederi canonice nu au valoare, acestia considerand ca, in cazul preotului lor, fetele bisericesti de la Constanta nu ar avea pe deplin dreptate. Ei cred ca Tomitanul nu a fost nebun cand l-a dezlegat pe preotul Cazan. Conform afirmatiilor membrilor Consiliului Parohial al comunei 23 August, dupa discutiile purtate in biserica cu IPS si suita sa, unul dintre insotitorii lui Teodosie, caracterizat de martori ca fiind "un preot inalt, tanar si cu barba neagra", a declansat revolta enoriasilor. Dupa cum am mai spus intr-un numar anterior al cotidianului nostru, tanarul preot a fost vazut cum a luat din altarul bisericii odorul cel mai de pret al acesteia, denumit "antimis". Gestul preotului a fost observat de un copil din corul bisericii, care cunostea valoarea obiectului. Copilul a alarmat lumea, preotii au fost incoltiti imediat, fiind sechestrati pentru ceva timp in biserica si mai apoi in automobilul cu care voiau sa se intoarca la Constanta. Lumea nu i-a eliberat pe Teodosie si suita sa decat dupa ce odorul a fost inapoiat enoriasilor. Martorii evenimentului spun ca autoturismul a parcurs doar aproximativ 50 de metri, dupa care a oprit din nou. Din acesta, a coborat acelasi preot, care mai inainte luase antimisul, si s-a intors in biserica. Miza era ca antimisul sa dispara si parohia sa se desfiinteze. De aceea preotul Inaltului a luat, din nou, obiectul ce fusese depus inapoi in altarul bisericii. A urmat o noua imbulzeala. Conform spuselor celor din Consiliul Parohial al comunei, preotul care sustrasese pentru a doua oara antimisul ar fi proliferat blesteme la adresa enoriasilor care il obstructionau pentru a nu sustrage obiectul de cult. Gestul acestuia i-a lasat cu gura cascata pe credinciosii aflati in biserica, acestia fiind uimiti cum un om al bisericii se putea preta la asemenea fapte reprobabile. Pentru multi aflati de fata in acele momente, respectul pentru preoti s-a pierdut definitiv. Cazul preotului Cazan este deocamdata neclar. Pe de o parte, locuitorii comunei sunt hotarati sa-l sustina la conducerea parohiei comunei, pe de cealalta parte, hotararea Arhiepiscopiei se pare ca este de neclintit. Tot membrii Consiliului Parohial ne-au informat de faptul ca printr-un mesaj discret, Teodosie i-ar fi sugerat lui Cazan ca cel mai indicat in situatia sa ar fi sa divorteze si sa se izoleze intr-o manastire si sa nu se opuna hotararilor luate de Arhiepiscopie. Consiliul Parohial s-a reunit marti in scoala din localitate, in vederea intocmirii unor reclamatii care urmau a fi depuse la Parchetul Constanta si la Patriarhia Romana, prin in care preotii de la Constanta erau acuzati de furtul obiectului de cult.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii