Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:58 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Barja scufundata este pregatita pentru scoatere la suprafata

ro

08 Jan, 2004 00:00 1175 Marime text

Nava "Poenari" va scoate la suprafata barja scufundata in Portul Constanta Sud-Agigea * Cele 637 role de tabla aflate la bordul barjei scufundate au fost scoase la suprafata cu ajutorul scafandrilor profesionisti * Operatiunea de ranfluare va incepe imediat ce conditiile meteo vor permite acest lucru

Ieri dimineata, nava specializata in operatiuni de ranfluare "Poenari" a tranzitat ecluza de la Agigea si a acostat in dana 118 din Portul Constanta Sud-Agigea. Vasul apartine CNFR Navrom Galati si a fost adus la Constanta in vederea efectuarii operatiunii de ranfluare a barjei scufundate, in urma cu aproximativ doua saptamani, in dana 117 a Portului Constanta Sud-Agigea. Duminica, 28 decembrie 2003, in dana 117, o barja incarcata cu peste 1.000 de tone de tabla s-a scufundat in acvatoriul bazinului portuar. Descoperirea a fost facuta a doua zi dimineata de catre echipele de operatori ai societatii Romtrans, care venisera sa descarce marfa. Initial, s-a crezut ca nava nepropulsata a fost sustrasa cu tot cu marfa, dar aceasta varianta a cazut dupa ce au fost efectuate masuratori pe fundul bazinului, barja fiind descoperita la o adancime de peste 14 metri. Nava, cu numarul de inmatriculare 11083, era incarcata cu 637 de role de tabla si apartine Companiei Navrom Galati. Ea a sosit in Portul Constanta Sud-Agigea pe data de 22 decembrie si a acostat initial la dana 118, dar a fost apoi mutata in dana vecina. Incarcatura de role de tabla de la bordul barjei provenea de la Combinatul metalurgic Galati si era destinata exportului. Potrivit ultimelor rezultate ale cercetarilor, barja s-a scufundat in timpul furtunii din noaptea de 24 spre 25 decembrie 2003. Vasul, fiind incarcat cu role de tabla, era afundat in apa la limita admisa a pescajului. Cum dana 117 este expusa valurilor produse de vantul care bate regulat din sector nordic, apa marii a putut trece cu usurinta peste bordajul barjei si astfel nava s-a umplut in scurt timp cu apa de mare, scufundandu-se in cele din urma la cheu. Legaturile de acostare s-au rupt din cauza greutatii barjei incarcate si a repetatelor solicitari la care au fost supuse de actiunea factorilor naturali. Marfa din magazii a fost descarcata cu o macara plutitoare, cu ajutorul scafandrilor. Operatiunea de descarcare, preconizata a dura peste o saptamana, s-a definitivat in aproximativ 80 de ore. Dupa scoaterea celor 637 role de tabla din barja scufundata, vasul a fost pregatit pentru ranfluare. Marfa recuperata de la bordul navei urmeaza a fi incarcata la bordul unui cargou, in vederea exportului. In urma scufundarii, marfa nu a fost depreciata, fiind scoasa la suprafata intacta. Operatiunea de ranfluare a barjei va incepe imediat ce conditiile meteo vor permite acest lucru. Singura problema care se pune la aceasta ora este cine anume va suporta cheltuielile rezultate pentru ocuparea si blocarea danei 117 din cauza scufundarii barjei. In acest scop, autoritatile portuare cauta solutii amiabile, negociind cu proprietarul barjei, CNFR Navrom Galati. La nivelul Portului Constanta, in ultimul timp, cele mai multe incidente navale au avut ca protagoniste barjele Companiei Nationale Fluviale Romane Navrom Galati. In vederea evitarii pe viitor a incidentelor de acest fel, Autoritatea Navala Romana a impus reglementarea intelegerilor dintre armatorul barjelor si operatorii acestora, prin intocmirea de procese-verbale de predare-primire a navelor. In acest mod, raspunderea pentru supravegherea navelor va fi clar stabilita.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii