Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:31 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Exclusiv - Profit.ro Un administrator Oil Terminal cere Guvernului construirea la Constanța a unui terminal offshore de import de gaze lichefiate

ro

24 Nov, 2016 09:17 2430 Marime text
Un administrator al Oil Terminal propune Guvernului construirea sau închirirea unui terminal de import de gaze naturale lichefiate (GNL) la Constanța, care să fie operat de Oil Terminal și care să asigure accesul în sistemul național de transport (SNT) al gazelor atât al eventualei viitoare producții din zăcămintele din Marea Neagră, aflate în prezent în stadiu de explorare sau evaluare, cât și al gazelor lichefiate din import care ar putea veni din Azerbaijan, Georgia, SUA, Australia sau Qatar, România putând deveni astfel un hub regional pe piața gazelor naturale, informează, în exclusivitate, Profit.ro.
 
Astfel, într-o scrisoare adresată, printre alții, premierului Dacian Cioloș, ministrului Energiei, Victor Grigorescu, vicepremierului și ministrului Economiei, Costin Borc, președintelui CA-ului Transgaz, Ion Sterian, și lui Mihnea Constantinescu, coordonator cu însărcinări speciale pentru securitate energetică la Ministerul de Externe, este solicitată introducerea ideii construirii sau închirierii unui terminal de import de GNL în proiectul Strategiei energetice naționale, publicat recent de ministerul de resort.
 
Scrisoarea este semnată de Dan Bărbulescu, acționar unic și împuternicit al firmei Staar Rating SRL, care are calitatea de membru al Consiliului de Administrație al Oil Terminal. Bărbulescu este și reprezentant al fondului de investiții Broadhurst Investments, acționar minoritar al Oil Terminal, care se judecă cu compania în mai multe procese. În iulie, Bărbulescu a acuzat Consiliul de Administrație al companiei de stat de blocarea abuzivă a completării convocatorului unei sedințe a acționarilor, pentru a acoperi nereguli din companie, acuzațiile fiind respinse de conducerea Oil Terminal.
 
Astfel, în scrisoare, acesta solicită introducerea în textul proiectului Strategiei energetice naționale a unei mențiuni cu privire la "construirea și/sau închirierea unui terminal plutitor de import GNL operat de Oil Terminal Constanța, pe modelul terminalului mixt (petrolier și de gaze) Klaipeda din Lituania. Acest terminal de gaze va putea asigura accesul în SNT atât al zăcămintelor de gaze din Marea Neagră, cât și accesul importurilor de gaze din Azerbaijan, Georgia, SUA, Australia, Qatar către piața europeană, prin BRUA, și către piața ucraineană și balcanică, prin interconectoarele cu Ucraina și respectiv cu Bulgaria".
 
"Terminalul plutitor de gaz Klaipeda din Lituania a costat 128 milioane dolari și, din primul an de operare, a determinat o reducere a prețului importurilor de gaze din Rusia cu 23%, asigurând respectarea reglementărilor europene pentru rezervarea de capacitate prin licitații transparente", se arată în document, în care este indicat și exemplul Croației, care are în plan închirierea unui terminal plutitor GNL cu 40 milioane dolari pe an, planul nefiind însă deocamdată fezabil din cauza lipsei interconectării cu Ungaria.
 
Administratorul Oil Terminal este de părere că închirierea unui astfel de terminal plutitor de import de GNL ar constitui o oportunitate pentru România de a deveni un hub regional de gaze, bazat pe oferta din Georgia, Azerbaijan, SUA, Qatar sau Australia, dar și pe cererea piețelor din Republica Moldova, Ungaria, Austria, Ucraina, Bulgaria și Grecia.
 
Citeşte materialul integral pe Profit.ro


Citeşte şi...
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii