Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:43 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cui au fost atribuite contractele pentru locuinţele din Henri Coandă Mazăre şi nebănuitele legături ale firmelor câştigătoare (documente)

ro

09 Apr, 2014 00:00 7313 Marime text
Pe data de 24 martie, primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, anunţa că are un nou dosar penal. Era vorba despre locuinţele din campusul social Henri Coandă. „Am aici adresa primită de la DNA, pe numele regiei Consiliului Local, care s-a ocupat de construcţia cartierului Henri Coandă, şi în care ni se cere, de la DNA Bucureşti, în urma soluţionării dosarului - alt dosar am -, să trimitem până la data de 25 martie contractul de achiziţie, precum şi toate documentele aferente procedurii de achiziţie publică referitoare la acest contract”, declara, la acel moment, Mazăre.
Ieri însă, procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Secţia de Combatere a Infracţiunilor Conexe Infracţiunilor de Corupţie au efectuat percheziţii acasă la primarul Mazăre, dar şi la sediul Primăriei Constanţa. Edilul-şef preciza, ieri dimineaţă, într-o intervenţie telefonică la România TV, că motivul acestui demers ar fi legat de cartierul de locuinţe Henri Coandă.

Iată deci că acest campus social pentru „amărâţi“, aşa cum îi numeşte şeful administraţiei publice locale constănţene pe locuitorii din cartier, are ecouri puternice la DNA.
Cotidianul ZIUA de Constanţa prezintă cele mai importante contracte atribuite în cartierul Henri Coandă de către instituţia din subordinea administraţiei locale, anume Regia Autonomă pentru Exploatarea Domeniului Public şi Privat (RAEDPP) - cu menţiunea că nu se cunoaşte dacă acestea sunt cele vizate de DNA -, precum şi firmele care şi-au adjudecat aceste contracte.

Shapir Structures. „Aici nu e nimeni care să vorbească“

În urma unei licitaţii publice, pe data de 22 decembrie 2011, Regia Autonomă pentru Exploatarea Domeniului Public şi Privat (RAEDPP) atribuia societăţii SC Shapir Structures SRL contractul „Lucrări de construcţii montaj inclusiv serviciul de proiectare aferente obiectivului - Campus social Henri Coandă - Zona I“. Valoarea totală a contractului cu numărul 10240 a fost de 40.964.030 lei fără TVA. Contractul a vizat lucrări de construcţii montaj, inclusiv serviciul de proiectare (PT, PAC, DDE) aferente obiectivului de investiţii „Construire Unităţi Locative Modulare în municipiul Constanţa şi lucrări tehnico-edilitare aferente Campus Social Henri Coandă - strada Ştefăniţă Vodă, Zona I“.
Shapir Structures a fost înfiinţată în anul 2000. Societatea are drept unic asociat pe SC Larton Consultant Limited din Nicosia, Cipru. Administratori ai firmei din Cipru sunt, conform Registrului Comerţului, Chris Gheorghiades, cetăţean cipriot născut în 1953, şi Thomas Christodoloiu, de asemenea cetăţean cipriot. De menţionat este că Gheorghiades a fost numit în funcţia de administrator chiar anul acesta, mai exact pe 17 februarie 2014.

Curios este faptul că Shapir Structures are punct de lucru în municipiul Constanţa, pe strada Vârful cu Dor, dar şi în... Teleorman, judeţul lui Liviu Dragnea. Cele două puncte din Teleorman funcţionează din 2011: unul în Alexandria, unul în comuna Plosca. Nu mai puţin important, Shapir Structures are puncte de lucru şi în Maramureş, dar şi în Suceava.
Cât despre situaţia financiară, în 2011 firma avea 186 de angajaţi, o cifră de afaceri de 49.853.876 lei şi un profit net de 1.094.013 lei. După doar un an, numărul de angajaţi al firmei a ajuns la 455. Cifra de afaceri a fost, în 2012, de 11.200.591 lei, iar profitul net de 1.176.575 lei.
Shapir Structures nu este la primul proiect cu administraţia Mazăre. Amintim în acest sens o hotărâre de Consiliu Local din septembrie 2010. Aceasta prevedea împuternicirea primarului Mazăre ca prin dispoziţie să delege persoanele semnatare ale biletelor la ordin emise de către SC Confort Urban SRL în baza contractului de lucrări nr. 8.710/10.12.2008, încheiat cu Shapir Structures 1991 LTD, prin societatea afiliată SC Shapir Structures, în vederea garantării plăţilor prin avalizarea acestora.
Menţionăm că am încercat să aflăm un punct de vedere de la reprezentanţii Shapir Structures. La unul dintre numerele de telefon fix la care ni s-a răspuns, ni s-a comunicat sec: „Încercaţi în cursul zilei de mâine, azi nu e nimeni aici care să vorbească“.

Datorii la Shapir

Din situaţia privind finanţarea rambursabilă contractată direct, fără garanţia statului sau garantată de unitatea administrativ-teritorială, actualizată la data de 31 octombrie 2013, reiese că Primăria municipiului Constanţa datorează milioane de lei, bani ce i-au fost împrumutaţi în cadrul mai multor contracte de finanţare rambursabilă de către doi finanţatori, anume SC Shapir Structures SRL şi BRD. În ceea ce priveşte prima dintre datoriile menţionate în raport, garantată este Regia Autonomă de Exploatare a Domeniului Public şi Privat, Regie aflată în subordinea Primăriei Constanţa, finanţator fiind SC Shapir Structures SRL. Finanţarea rambursabilă acordată de SC Shapir Structures SRL este în sumă de 53.080.347 lei. Perioada de rambursare începe chiar în acest an şi se va încheia în 2015. Banii au fost daţi cu împrumut de către finanţatorul SC Shapir Structures SRL pentru proiectul „Construire unităţi locative modulare în municipiul Constanţa şi lucrări tehnico edilitare aferente“.

Elan Schwartzenber şi Shapir Structures

În 2010, reportervirtual.ro publica o serie de dezvăluiri despre Elan Schwartzenberg. După ce anterior acesta vorbise despre primarul Radu Mazăre, la momentul respectiv a făcut declaraţii şi despre firma Shapir, cea care se ocupă de asfaltările din Constanţa. Elan Schwartzenberg: „Deci, trebuie să pui jumate din bani acum, cu mine, 40 am pus, acum trebuie să pui 50 şi mai ai încă 50, după ce te aşează ăla pe scaun. Dar după asta trebuie să te implici împreună cu mine pe ce ştii tu. 1, ca să nu am discuţii, 2 pentru că chiar te poţi implica în toată povestea asta. La Constanţa se asfaltează un an jumate. Ăla dă un procent din banii pe care îi are. În ziua în care a luat banii, mă sună la 9 dimineaţa, Elane mi-au intrat banii? Nu ţi-i dau! Şi asfaltul care s-a pus, nu îl iei nici cu macaraua. S-a asfaltat din martie anul trecut, o vară caniculară şi o iarnă grea. Parcă e turnat din bronz. Numai că cu israelienii, zece la sută e mult. Ridică mâna. Trei la sută, uite contractul cu ei. Orice companie nu stă în faţă cu israelienii. Nu spui trei milioane şi iei cinci acasă. Altă chestie, dacă ai vreun pont pe care crezi că-l pot rezolva eu, băi Elan, un teren. Eu am o relaţie foarte specială cu Băsescu ăsta, pe care n-o ştie nimeni. Deci, dacă ai pont s-ar putea 1 să o pot rezolva, 2 să pot să-ţi dau constructorul, nişte firme cu care să poţi ieşi în faţă. Mi-a mai intrat o firmă acum, unii care au 60% din energia din Israel. Ei mai au o şmecherie, fac malluri pe bandă rulantă, operează malluri, blocuri. Când i-ai pus hârtia în faţă, domnule prim-ministru, domnule primar, vă solicit, am dori o investiţie... eu am relaţia să propun aşa ceva la cel mai înalt nivel şi să semneze un greucean pe care nici pe ăla să nu-l poată ataca cineva. Poate putem ca unu din comandanţii voştri supremi, Iliescu, Năstase sau cine-o fi, să vină aici sau să-l aduc acolo, să rezolve un act, ce au ei nevoie. Netanyahu (Benjamin Netanyahu) a rezolvat pe loc. Daţi-ne un cont, să vă transferam mâine cinci milioane, mâine, pe cuvânt de onoare al lui Elan. Doamna ambasador are un cocktail la ea acasă. Foarte private. Bă, tu eşti conştient că a doua seară, după cocktail, Netanyahu a stat la mine până la 4 dimineaţa, bă tu eşti conştient de asta? Frate-su e un super tâlhar, a făcut o carte din scrisorile lui din armată către mamă, tată, iubită şi a făcut o carte. Netanyahu a fost premier, a fost ministru de Finanţe, el devine anu’ ăsta premier. Din informaţiile pe care le am, până la sfârşitul anului, devine iar premier. Aaron, gata, se face rocada. (...). Bătrânu, un escroc, ce vrei, e unu dintre cei mai brilianţi oameni ai ţării. Bobby e un tip deştept, care are multă şcoală, dar dacă îl laşi singur aici nu ştie să ceara o cafea. Ştii”, genul ăla de copil care-i crud. Nu ştie. El nu e în stare să facă ceva cu B1, în schimb, GCP-u (George Constantin Păunescu) e briliant“, declara Schwartzenberg, potrivit reportervirtual.ro.

Thalassa Cons SRL, dirigintele de şantier pentru cele trei pasarele din Mamaia

Câteva luni mai târziu, mai exact pe 20 martie 2012, aceeaşi RAEDPP atribuia, ca urmare a unei licitaţii, contractul privind Serviciul de dirigenţie de şantier pentru urmărirea execuţiei lucrărilor aferente obiectivului „Campus social Henri Coandă strada Ştefăniţă Vodă, Zona I“. Contractul cu numărul 2.640 este adjudecat de firma SC Thalassa Cons SRL, iar valoarea totală a acestuia se ridică la 125.380 de lei, fără TVA.
Potrivit informaţiilor disponibile pe Registrul Comerţului, SC Thalassa Cons SRL Constanţa a fost înfiinţată în 2004 şi îşi are sediul (proprietate dobândită prin contractul de vânzare - cumpărare 348/11.03.2005) pe strada Marc Aureliu.
Asociat unic şi administrator al societăţii este Cătălin Dan Stănculescu, născut pe data de 23 februarie 1960.
În ceea ce priveşte situaţia financiară a firmei, aceasta avea, în 2011, doar trei angajaţi. Cifra de afaceri era de 854.188 de lei, iar profitul net de 385.903 lei. Un an mai târziu, numărul de angajaţi a rămas neschimbat, dar cifra de afaceri a scăzut la 638.810 lei, în vreme ce profitul net a ajuns la 355.008 lei.
Interesant este faptul că numele acestui Dan Cătălin Stănculescu apare într-un proiect de hotărâre supus votului în şedinţa Consiliului Local Municipal Constanţa din 25 iulie 2005. Proiectul viza „aprobarea schimbului de terenuri între municipiul Constanţa şi Stănculescu Cătălin Dan“. Presupunând că proiectul a fost votat de Consiliul Local, el nu poate fi găsit pe site-ul Primăriei Constanţa.
Interesant de remarcat este că firma SC Thalassa Cons SRL a contestat, în câteva rânduri, câştigătorii unor licitaţii. Un exemplu în acest sens este contestarea atribuirii contractului de achiziţie public având ca obiect „Servicii de supraveghere a lucrărilor în cadrul proiectului «Dezvoltarea Integrată a oraşului Ianca - Modernizarea spaţiilor publice urbane şi modernizarea spaţiilor verzi în UAT a oraşului Ianca»“. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (C.N.S.C.) a respins însă contestaţia formulată de SC Thalassa Cons SRL în contradictoriu cu oraşul Ianca pe motiv că ar fi fost tardivă.
Mai mult, aceeaşi societate a contestat şi rezultatul procedurii de atribuire emise de către Primăria Constanţa în cadrul procedurii de atribuire, prin „cerere de oferte“, a contractului de achiziţie publică de servicii având ca obiect Serviciul de dirigenţie de şantier/asistenţă tehnică pentru urmărirea şi verificarea execuţiei lucrărilor aferente obiectivului de investiţii „Construire parcare multietajată P + 7E+T, în staţiunea Mamaia, zona Cazinou - Albastros“. C.N.S.C a decis că „anulează, în parte, raportul procedurii de atribuire nr. 19640/12.02.2014 şi actele subsecvente acestuia, în ceea ce priveşte evaluarea ofertei depuse de SC Thalassa Cons, şi obligă autoritatea contractantă, în termen de 15 zile de la data primirii prezentei decizii, pentru considerentele expuse în motivare, la constatarea admisibilităţii ofertei SC Thalassa Cons SRL. Dispune continuarea procedurii de atribuire în cauză“.
De remarcat este că SC Thalassa Cons SRL este dirigintele de şantier pentru cele trei pasarele pietonale din staţiunea Mamaia, proiect în plină desfăşurare al administraţiei publice locale constănţene.

Contractele societăţii MOBTECO PRODUCT SRL

Tot RAEDPP atribuie, pe data de 6 noiembrie 2013, firmei SC Mobteco Product SRL contractul pentru „Furnizare mobilier pentru Campusul Social Henri Coandă, strada Ştefăniţă Vodă, loc. Constanţa“. Contractul cu numărul 12.363 vizează furnizarea a cinci tipuri de mobilier (dulapuri) pentru un număr de 16 blocuri (HC1 + HC10 + HC12 + HC17) din Campusul social Henri Coandă.
Societeta Mobteco Product SRL a fost înfiinţată în anul 2004 şi are sediu social în municipiul Bucureştim Sectorul 1, str. Dolomitului. Capitalul social subscris este de 100.200 de lei integral vărsat, fiind compus din 10.020 de părţi sociale, valoarea uneia fiind de 10 lei. Asociat unic şi administrator al societăţii este Ana Maria Vetrescu, născută pe 27.10.1973, în Bucureşti. Activitatea principală conform codificarii CAEN este „fabricarea de mobilă“. Printre activităţile secundare se numără: fabricarea ambalajelor din lemn, fabricarea altor articole din hârtie şi carton, fabricarea explozivilor, lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor, lucrări de construcţii a căilor ferate de suprafaţă şi subterane, construcţia de poduri şi tuneluri, lucrări de construcţii a proiectelor utilitare, construcţii hidrotehnice, lucrări de construcţii a altor proiecte inginereşti. Potrivit Registrului Comerţului, în anul 2012, societatea avea 24 de angajaţi şi a înregistrat o cifră de afaceri netă de 3.491.819 lei şi un profit net de 58.470 de lei. În anul 2011, societatea a declarat că are 23 de angajaţi. În acelaşi an a înregistrat o cifră de afaceri de 5.311.400 lei şi un profit net de 75.116 lei.

Societatea Mobteco Product SRL a adjudecat mai multe contracte de la autorităţie publice. Astfel, pe 11.06.2007, a adjudecat de la Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ SA Medias contractul pentru „Mobilier pentru birou directorial - mobilier pentru sala de conferinţă, mobilier divers pentru birouri, scaune“, în valoare de 542.114 lei. Tot în 2007, mai exact pe 30.07.2007, Mobteco Product SRL a obţinut de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală „Contractul de achiziţie publica de mobilier de birou“, în valoare de 40.888,93 lei. A urmat contractul pentru „Furnizare mobilier din lemn“, atribuit de Universitatea de Medicină şi Farmacie din Iaşi pe data de 31.07.2007, în valoare de 147.836,9 lei. La acestea se adaugă contractul pentru „Achiziţie mobilier“, în valoare de 155.381,97 lei, atribuit pe data de 21.01.2008 de Universitatea Transilvania Braşov. Şi Serviciul de Informaţii Externe a atribuit societăţii Mobteco Product SRL, pe data de 17.03.2007, contractul pentru „Achiziţie mobilier birouri“, în valoare de 262.680 de lei. La acestea de adaugă contractul pentru „Reabilitare, extindere, modernizare şi echipare Şcoală Generală Poiana - Seciuri, comuna Bustuchin, judeţul Gorj - Echipamente şi dotări“, în valoare de 32.912 lei, atribuit de Primăria Comunei Bustuchin, judeţul Gorj, pe data de 09.06.2012. Pe data de 02.08.2013, Regia Autonoma Exploatarea Domeniului Public şi Privat Constanţa a atribuit contractul de „Furnizare mobilier pentru Campusul Social Henri Coandă, Constanţa“, în valoare de 373.599,09 lei.

„Trebuie să respect toate procedurile, că altfel mă leagă“

Regia Autonomă Exploatarea Domeniului Public şi Privat Constanţa a anunţat, cu câteva zile în urmă, organizarea şi desfăşurarea unei proceduri de achiziţii pentru atribuirea contractului de proiectare - fazele DTAC, PT, DDE şi execuţie lucrări în cadrul obiectivului de investiţii „Construire unităţi locative modulare în municipiul Constanţa şi lucrări tehnico-edilitare aferente“ în campusul social Henri Coandă, strada Ştefăniţă-Vodă, Zona II.
Obiectul contractului constă în întocmirea documentaţiei tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de construire, inclusiv documentaţiile în vederea obţinerii avizelor (DTAC), elaborarea proiectului tehnic (PT) şi a detaliilor de execuţie (DDE), executarea şi finalizarea lucrărilor în cadrul obiectivului de investiţie „Construire unităţi locative modulare în Municipiul Constanţa şi lucrări tehnico-edilitare aferente - Campus social Henri Coandă, Zona II“. Contractul presupune realizarea următoarelor activităţi: proiectare (fazele DTAC, PT, DDE), execuţie lucrări de construire a 16 module / blocuri cu funcţiune de locuire colectivă pe un teren în suprafaţă de 27.837,10 mp.
Valoarea estimată totală a achiziţiei este de 51.841.134 lei fără TVA. Durata contractului/acordului cadru este de 15 luni începând de la data atribuirii contractului. Societăţile interesate pot depune ofertele de participare până pe data de 26 mai ora 12.00, urmând ca acestea să fie deschise la data de 27 mai, ora 12.00. De asemenea, ofertanţii trebuie să depună o garanţie de participare de 1.020.700 de lei. Amintim însă că această licitaţie a fost iniţial programată pentru data de 16 decembrie. Conform declaraţiilor primarului Radu Mazăre, la prima procedură nu s-a prezentat nimeni. „Am făcut o procedură, dar, din păcate, nu s-a prezentat niciun constructor, pentru că, la preţurile astea, profitul e ca şi inexistent. Am început a doua procedură, dar trebuie să respect toate procedurile, că altfel mă leagă“.

Unde sunt declaraţiile de avere?

Nu în ultimul rând, amintim că din Comisia de licitaţie a RAEDPP pentru campusul social Henri Coandă fac parte Iulia Mădălina Moţăţăianu - director general, Carmen Lăcrămioara Bobe - director Direcţia Economică, Caterina Diamandescu - director Direcţia Juridică, Nicolae Gheorghe Tudorache - director Direcţia Tehnică, Mirela Poda - inginer, Elena Mumin - şef Birou achiziţii şi Tatiana Bangal - consilier juridic.
Declaraţiile acestora nu figurează însă nici pe site-ul RAEDPP, nici pe site-ul Agenţiei Naţionale de Integritate.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • nimis 09 Apr, 2014 17:31 Chiar trebuie sa dea socoteala
  • fara nume 09 Apr, 2014 00:16 mai e o firma abonata : cistiga pe banda rulanta licitatii la primaria constanta de pe ultimele locuri.... curat-murdar (se pot vedea pe seap la anunturi de atribuire...)