Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
03:09 18 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Cu debranşări legale şi ilegale fără număr Atenţie, constănţeni, RADET s-a apucat de fotografiat! (document)

ro

16 May, 2016 00:00 4530 Marime text

 
Când mai avem o lună şi trecem în semestrul doi al anului în curs, regiile subordonate Consiliului Local Municipal Constanţa nu par să dea semne că vor să-şi facă publice bilanţurile de activitate pe anul 2015. Sau poate că le-au înaintat municipalităţii, dar funcţionarii publici sunt mult prea ocupaţi ca să mai aibă timp să le posteze pe site-ul Primăriei Constanţa.
 
Una dintre cele mai importante regii din subordinea Consiliului Local Municipal Constanţa este Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice (RADET) Constanţa, ce are ca obiect de activitate producerea, distribuţia şi furnizarea energiei termine la nivelul municipiului reşedinţă de judeţ. În premieră pentru constănţenii interesaţi, pe site-ul Primăriei Constanţa a fost postat Raportul de activitate al RADET Constanţa pe anul 2015. 
 
Până la 1 iunie 2015, regia a fost condusă de  directorul general Nela Ştefan, iar ulterior acelei date, activitatea a fost coordonată  de directorul general interimar, ing. Liviu Dorel Popa, împreună cu trei directori executivi - economic, producţie şi comercial. Membrii Consiliului de Administraţie al RADET Constanţa au demisionat pe 2 iunie 2015, iar CLM Constanţa a luat act. Ministerul Finanţelor Publice şi-a desemnat reprezentantul în CA-ul regiei constănţene, în persoana lui Valentin Stan, însă CLM Constanţa nu s-a mai obosit ca, pentru câteva luni, să mai desemneze noii membri în CA.
 
Dacă la conducerea RADET Constanţa avem patru directori, la finele anului trecut, regia avea 489 de salariaţi, „dintre care 392 lucrează în zona de exploatare, reparaţii, întreţinere şi producţie, iar 97 reprezintă personal tehnic şi de conducere“. Asta în condiţiile în care „producţia, distribuţia şi furnizarea agentului termic în sistem centralizat au fost realizate în anul 2015 prin 136 de puncte termice, trei centrale termice de cvartal şi 39 de centrale termice de bloc, toate pe gaze naturale“.

Scăderi drastice 

Dacă tot nu am avut parte până acum de niciun raport de activitate al RADET Constanţa, din documentul postat pe site-ul Primăriei şi semnat de directorul general, Liviu Popa, aflăm că anul trecut „cantitatea de energie termică vândută prin punctele termice racordate la sistemul centralizat reprezintă 59,5% din cantitatea vândută în anul 2005 (a scăzut cu 300 008 Gcal; de la 741 266 la 441 258 Gcal)“. Mai mult, comparativ cu perioada similară anului 2014, energia termică vânduta anul trecut a scăzut cu 4 075 Gcal (8,5%), „iar consumul tehnologic în reţelele secundare de distribuţie procentual a scăzut de la 20,2% în 2014 la 15,9% în 2015“.
 
Principala cauză invocată de conducerea RADET pentru această situaţie a fost „gradul mare de debranşare/deconectare a consumatorilor, de circa 21%“. Asta a condus, de altfel, şi la creşterile costurilor pentru consumatorii rămaşi conectaţi la sistemul centralizat de încălzire.

Suişuri şi coborâşuri la debranşări 

Procesul de debranşare a început în forţă în anul 2011, odată cu eliminarea subvenţiei acordate de la bugetul de stat şi local. Asta a dat bătăi de cap regiei, întrucât nu puţini au fost cei care s-au debranşat ilegal de la sistem.

„Pentru depistarea deconectărilor ilegale, RADET Constanţa a desfăşurat o amplă acţiune de inventariere bloc cu bloc, scară cu scară a listelor de plată, fotografiindu-le totodată“, susţine, în raport, directorul Liviu Popa.

 
Anul trecut, ca urmare a reluării subvenţionării preţului de facturare al energiei termice către populaţie, „numărul deconectărilor/debranşărilor de la sistemul centralizat“ s-ar fi redus - atât al celor avizate de regie, cât şi al celor ilegale. Directorul Popa menţionează că, la această dată, 71.247 de consumatori (apartamente, case) sunt conectaţi la sistem, iar gradul de debranşare este de 20,8%. 
 
Relevant este şi un alt aspect: preţul de facturare al energiei termice către populaţie care, potrivit raportului, a crescut continuu în ultimii zece ani, din octombrie 2011, a ajuns să se dubleze.

Investiţii fără efect?!

„Pentru creşterea eficienţei activităţilor de producere şi distribuţie a energiei termice şi a calităţii serviciilor prestate, RADET Constanţa a derulat începând cu anul 2005 programe de modernizare a instalaţiilor şi echipamentelor din puncte şi centrale termice (înlocuirea integrală a pompelor de încălzire şi ridicare presiune apă rece şi apă caldă cu pompe cu turaţie variabilă, a pompelor de recirculare apa caldă, a instalaţiilor de expansiune, automatizarea proceselor termice din 99 PT şi integrarea acestora într-un sistem dispecer de monitorizare şi comandă de la distanţă, sistem SCADA) în valoare de 67.740 mii lei. Au fost realizate lucrări de reabilitare a reţelelor de distribuţie în valoare de 21.375 mii lei“, se precizează în raportul de activitate al regiei pe anul precedent.

 
Însă aceste investiţii parcă nu-şi văd eficienţa, atâta vreme cât constănţenii continuă să se plângă de faptul că au frig în case iarna sau că apa caldă le ajunge în cadă după ce „păzesc“ robinetele cel puţin un sfert de oră, şi asta la ore de vârf, când se presupune că mulţi fac un duş… cel puţin.
 
Numai că directorul Popa susţine că „pentru salvarea sistemului nu sunt suficiente numai măsurile luate de către RADET“, ci se impune şi „sprijinul autorităţilor locale pentru adoptarea unui pachet de măsuri în scopul eficientizării sistemului de termoficare în care s-a investit mult şi cu folos până acum“. Totul în contextul în care RADET Constanţa avea, la 31 decembrie 2015, contracte de furnizare energie termică încheiate cu 1.428 de asociaţii de proprietari/locatari, cu 1.584 de agenţi economici şi cu 2.701 persoane fizice. De asemenea, pe parcursul anului trecut, regia a întocmit 378 de contracte de furnizare a energiei termice, 80 dintre ele fiind înnoiri de contracte şi 298 au fost cu noi consumatori, iar în prima lună a acestui an, alte 25 de contracte au fost finalizate. Directorul Popa a ajuns la concluzia că „este necesară derularea unui program de actualizare a contractelor până la sfârşitul anului 2016“. Iar pentru că legislaţia permite întocmirea de convenţii individuale de facturare pentru fiecare apartament în parte, conducerea RADET Constanţa consideră că  „este utilă demararea unui program de întocmire de astfel de relaţii contractuale în special cu asociaţiile ce au probleme legate de achitarea facturilor de energie termică”.

Litigiile RADET-ului  

Conform raportului înaintat municipalităţii, RADET Constanţa are pe rolul instanţelor de judecată diverse litigii care au ca obiect în principal: recuperarea creanţelor prin acţiuni pe procedura ordonanţei de plată sau pe calea acţiunii în pretenţii; acţiuni privind obligaţia de a face, în care RADET Constanţa are de obicei calitatea de pârât în vederea eliberării avizelor favorabile de deconectare/debranşare sau a avizelor de racord la reţeaua de gaz; acţiuni privind litigii de muncă cu actuali sau foşti salariaţi ai regiei; acţiuni în instanţă în litigii cu SC Electrocentrale Constanţa, principalul furnizor al RADET Constanţa; acţiuni privind contestaţii împotriva executării silite etc.
 
Rezumând, la ora actuală, regia este parte în 832 de procese, cele mai multe fiind litigii privind creanţe de încasat. „În cursul anului 2015 au fost întocmite dosare pentru acţionarea în instanţă pentru 249 de consumatori. La data de 1.01.2015, RADET Constanţa era parte în 605 procese, dintre care 463 aveau ca obiect recuperarea de creanţe, 103, obligaţia de a face, 22 - contestaţii la executare, nouă - litigii de muncă, cinci - contestaţii la plângeri contravenţionale şi trei - litigii cu SC Electrocentrale Constanța SA. În anul 2015 au fost înaintate în instanţă un număr de 396 de dosare”, se arată în raportul de activitate.
 
Totuşi, la finele anului trecut, 832 de dosare mai erau pe rolul instanţelor, dintre care 539 aveau ca obiect creanţe de încasat, 255 - obligaţia de a face, 15 - contestaţii la executare, 13 - litigii de muncă, şase - contestaţii la plângeri contravenţionale şi patru - litigii cu SC Electrocentrale Constanța SA.
 
„Valoarea totală a creanţelor solicitate în instanţă a fost de 16.929.648,16 lei, din care 13.025.866,85 de lei au reprezentat energie termică şi 3.903.781,31 de lei, penalităţi de întârziere. Valoarea totală a cheltuielilor de judecată efectuate de RADET Constanţa în dosarele aflate pe rol la data de 31.12.2015 este de 255.891,40 de lei”, potrivit documentului.

Debitele şi „creditorii“ regiei

Una peste alta, se pare că anul 2015 a fost bun pentru RADET Constanţa, în sensul că a câştigat în instanţă 2.968 mii lei şi a pierdut doar 537 mii lei. Tot pe parcursul anului trecut, regia a încasat sume aferente titlurilor executorii în valoare de 1.141.759,16 lei. La 31 decembrie 2015, creanţele RADET Constanţa erau de 49.658.231 de lei, ponderea cea mai mare deţinând-o datoriile de la populaţie şi agenţi economici, care sunt de 48.468.803 lei. Creanţele faţă de bugetul de stat erau de 1.189.428 de lei.
 
„Datoriile RADET Constanţa către furnizori şi bugetul de stat la data de 31.12.2015 sunt în sumă totală de 345.595.263 de lei, din care:  furnizori de utilităţi şi materiale în sumă de 202.145.121 de lei; datorii privind salariile şi asimilate, TVA şi alte impozite în sumă de 1.676.950 de lei, care au fost achitate în cursul lunii următoare la termenele legale.
 
În cadrul datoriilor faţă de furnizori, ponderea cea mai mare o deţin datoriile faţă de furnizorii de agent termic Electrocentrale Constanţa SA, în sumă de 68.701.936 de lei, şi SC Electrocentrale Titan SA, în sumă de 131.250.353 de lei (ceea ce reprezintă 98,92% din totalul datoriilor către furnizori). Acestea sunt contestate în instanțe, fiind în curs de clarificare“, se menţionează în raportul de activitate al regiei pe anul trecut.
 
O analiză sumară din punct de vedere economicio-financiar ne arată că RADET Constanţa a realizat în anul precedent 98,15% din veniturile propuse, a cheltuit 98,91% din cât preconizase şi a avut o pierdere de 531 mii lei.

Totul pe fondul derulării unui program de investiţii estimate la 1.150 mii lei, iar investiţiile realizate au fost în valoare de 679 mii lei şi au constat în dotări (614 mii lei) şi rate leasing (83 mii lei). Din agenda de lucru a RADET Constanţa nu au lipsit nici controalele, patru runde de verificări luând la puricat documentele financiar-contabile ale regiei.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii