Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:39 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tragedia navei Unirea, evocata de Constantin Cumpana

ro

19 Oct, 2007 00:00 4809 Marime text
1192736744.jpg

Jurnalistul lanseaza joia viitoare, in Aula Bibliotecii Judetene un volum in care prezinta tragedia navei Unirea * Cartea este scrisa impreuna cu fiul sau, Andrei-Dorian, care, dupa spusele tatalui, a avut o contributie majora in documentarea lucrarii

Petrolierul Unirea a fost lansat la apa pe data de 7 august 1978 si a fost predat beneficiarului IEFM - NAVROM Constanta pe data de 30 octombrie a aceluiasi an. A fost cea de-a doua nava de mare tonaj, dupa Independenta, din seria petrolierelor de 150.000 tdw construite in Romania. Catastrofa acestei nave s-a produs in ziua de 13 octombrie 1982, ora 09,15, in urma unei explozii misterioase. In urma nefericitului eveniment, a fost inregistrat un singur decedat, ospatara Elena Ganta, ceilalti membri ai echipajului fiind salvati de navele romanesti, bulgaresti si sovietice sosite pentru salvare si asistenta. Printre cei 42 de supravietuitori s-a aflat si Mircea Basescu, fratele actualului presedinte al Romaniei. Scufundarea navei romanesti a fost considerata una dintre cele mai mari pierderi din flota maritima romaneasca si cel mai mare accident naval mondial din anul 1982.

Este cea de-a doua carte pe care o scrieti despre tragedii navale din istoria navigatiei maritime romanesti. De ce ati ales tocmai "cazul Unirea"?

Aveti dreptate, in prima carte am abordat subiectul tragediei petrolierului "Independenta" - cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime romanesti, o carte-document aparuta in urma cu un an, care s-a bucurat de un interes urias. Subiectul catastrofei navei Unirea, la fel ca in cazul "Independenta", l-am abordat din dorinta de a aduce in fata cititorilor date, informatii, marturii, documente si fotografii despre un accident naval despre care opinia publica nu stie aproape nimic. Daca despre accidentul navei Independenta, regimul din acea vreme a fost nevoit sa dea publicitatii un comunicat, despre catastrofa petrolierului "Unirea" nu s-a spus absolut nimic, motiv pentru care, in lipsa informatiilor oficiale, au aparut zvonurile. Asa s-a ajuns sa se vorbeasca despre un sabotaj, despre lovirea navei de o mina plutitoare, despre torpilarea ei.

Cat a durat documentarea pentru aceasta noua lucrare?

Prima parte a documentarii am efectuat-o in anul 1991. Nu detin date exacte in acest sens, dar cred ca aici, la Constanta, au aparut primele investigatii despre catastrofele celor doua supertancuri romanesti, "Independenta" si "Unirea", si ma mandresc cu aceasta. A doua parte a documentarii a fost in cursul anului 1999, atunci cand l-am cunoscut personal pe comandantul navei "Unirea", azi decedat. Ultima documentare am efectuat-o in cursul acestui an, in intervalul aprilie - mai, iar cartea am elaborat-o in perioada mai - august. Este adevarat, la prelucrarea si analiza datelor, informatiilor si documentelor si chiar a redactarii unor pasaje importante din lucrare am fost ajutat foarte mult de fiul meu, motiv pentru care si el apare ca semnatar al acestui volum.

Scris de: {autor}Corina SAMOILA{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • bistriceanu alina 12 Feb, 2011 15:24 Sunt foarte multi supravietuitori in urma accidentului de pe Unirea si asta ma bucura,insa totul pare neclar atat in privinta cauzelor accidentului,cat si a mortii doamnei Ganta Elena.Sunt foarte putine date despre imprejurarile in care a murit.