Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:42 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Taxa pe informaţiile publice la Medgidia naşte rumoare în rândul aleşilor - „Poate viitoarea administraţie locală va rezolva această problemă“

ro

23 Mar, 2016 00:00 2144 Marime text
 

După ce au trecut aproape trei săptămâni de când cotidianul ZIUA de Constanţa semnala public lipsa de transparenţă practicată la Primăria municipiului Medgidia, unii consilieri locali abia ce s-au pus la curent cu acest subiect. Pe 25 februarie, vă aduceam în atenţie faptul că lipsa de transparenţă de la Primăria municipiului Medgidia a fost sesizată la nivel înalt. Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, prin ministrul Violeta Alexandru, arăta, în răspunsul unei adrese înaintate de ZIUA de Constanţa, faptul că „accesul la informaţiile de interes public este gratuit“.
 
Răspunsul ministerului de resort a venit după ce am semnalat, la nivel înalt, practica înregimentată de aproape nouă ani la Primăria municipiului Medgidia, unde informaţiile publice costă. Şi chiar foarte mult. O singură pagină A4 are preţul de 5 lei, în condiţiile în care costul real pentru fotocopiere este chiar de 50 de ori mai mic. Primăria Medgidia a decis prin hotărâre de Consiliu să pună preţ de butic pe informaţiile de interes public.
 
Mai mult, şi Prefectura Constanţa a luat poziţie faţă de această practică. Fostul prefect, Constantin Ion, a declarat că va notifica Primăria Medgidia în vederea modificării acestei taxe.
 

„O taxă pentru fotocopierea unor simple pagini din documentele de interes public este complet ilegală, având în vedere că Legea 544 reglementează că liberul acces la informaţiile de interes public trebuie să se facă în litera şi spiritul legii. Autorităţile care au impus taxe ce depăşesc cu mult cheltuielile făcute pentru a fotocopia aceste documente trebuie să îşi rectifice de urgenţă acele hotărâri pe care le-au supus dezbaterii în şedinţele de Consiliu Local şi care, din păcate, au şi trecut de Consiliul Local“, a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, Constantin Ion.


Tot pe data de 25 februarie, le-am trimis şi consilierilor locali municipali de la Medgidia, pe mailul personal, câte o scrisoare în care le expuneam situaţia, la fel cum am procedat şi în cazul Ministerului pentru Dialog Civic şi Instituţiei Prefectului - Judeţul Constanţa, solicitându-le un punct de vedere. Asta întrucât de existenţa acestei taxe este direct responsabil Consiliul Local, care a avizat favorabil hotărârea. Pentru că nu am primit, vreme de două săptămâni, niciun răspuns de la aleşii locali, am decis să îi sunăm, pe rând, pentru a le publica punctul de vedere.
 
După ce în ediţiile anterioare am publicat punctele de vedere ale primilor nouă aleşi locali, în ordine alfabeticã, în ediţia de astăzi vă prezentăm poziţia aleşilor locali Narcis Ion, Ion Rotaru şi Cireşica  Ungureanu. Din păcate, un alt consilier local, Alexandru Pascu, nu a putut fi contactat vreme de mai multe zile pentru un punct de vedere.   

„Administraţia locală nu prea a dat dovadă de transparenţă nici măcar cu noi, consilierii“

Primul consilier pe care l-am contactat telefonic a fost Narcis Ion, care ne-a spus că valoarea  taxei pentru fotocopierea documentelor este exagerat de mare. „Este o taxă pe care a instituit-o autoritatea locală, prin primar. Dacă avem nevoie de un volum mai mare de documente, taxa este foarte mare, chiar exagerată. Dar trebuie să ne gândim că orice stat din lumea asta trăieşte din gestionarea  taxelor şi a impozitelor. Într-adevăr, ele trebuie corelate cu nivelul veniturilor locuitorilor. Acelaşi lucru trebuie să se întâmple şi cu această taxă. Fără discuţii, trebuie regestionat acest aspect“, a declarat, pentru cotidianul ZIUA de Constanţa, consilierul Narcis Ion.
 
Întrebat dacă ar vota un proiect de hotărâre prin care valoarea acestei taxe să fie micşorată, alesul local spune că ar face-o, însă ar avea şi un amendament. În viziunea sa, pentru a proteja mediul înconjurător, ar sugera comunicarea documentelor în mediul electronic.  Mai mult, consilierul se plânge că administraţia locală nu este transparentă nici măcar cu aleşii locali, darămite cu cetăţenii…
 
„Chiar aş face un amendament pentru online, care ar diminua costurile mult mai mult. Am putea scana aceste documente şi le-am putea trimite pe mail. Ar fi mult mai ieftin aşa. O taxă aş menţine, este o modalitate pentru a gestiona un buget. Medgidia suferă foarte tare la acest capitol. Acesta este rolul unei administraţii. Să gestioneze taxele şi impozitele. Administraţia locală nu prea a dat dovadă de transparenţă nici măcar cu noi, consilierii locali“, a precizat consilierul Narcis Ion.
 
Şi alesul local Ion Rotaru consideră valoarea acestei taxe „exorbitantă“. Mai mult, consilierul susţine că nu de puţine ori a solicitat documente de la Primăria Medgidia, pe care nici măcar nu le-a primit.
 

„Este o taxă exorbitantă. Eu nu am votat-o şi nu am fost de acord cu ea. Nu cred că este normal. Unele materiale nici măcar nu le-am primit atunci când le-am solicitat. Nici nu cred că va exista un proiect de hotărâre, într-o viitoare şedinţă de Consiliu Local, privind eliminarea sau diminuarea acestei taxe. Probabil că viitorul primar va constata că este o taxă enormă şi se va ocupa să o reducă sau să o elimine“, a spus consilierul Ion Rotaru.

 
Întrebat cum comentează faptul că accesul la informaţiile de interes public este gratuit, iar la Primăria Medgidia se menţine această taxă în continuare, alesul a precizat că trebuie cumva avute în vedere şi costurile privind tipărirea şi  căutarea în arhivă. Cu toate acestea, alesul pasează responsabilitatea către viitoarea administraţie locală.

„Eu sunt pentru diminuarea acestei taxe. Acum, mai sunt câteva luni până la alegeri, nu mai este timp. Poate viitoarea administraţie locală va rezolva această problemă“, a mai spus Ion Rotaru.


„Taxa poate să fie mică sau absolut potrivită“

 Un alt consilier, Cireşica Ungureanu, este de părere că taxa este mare sau mică, în funcţie de cum privim lucrurile. „Taxa poate să fie mică sau absolut potrivită. Dacă scoatem zeci de documente şi punem oameni din circuit să se ocupe de sute de pagini, taxa este bună. Noi nu restricţionăm accesul la informaţiile de interes public, nici pe departe. Sunt tot felul de reclamaţii, tot felul de proiecte care se solicită, iar acele pagini costă“, a precizat Cireşica Ungureanu.
 
În opinia consilierului, faptul că anumiţi funcţionari sunt trimişi la arhivă să caute rapoarte sau orice alte documente necesită timp, iar în acel interval activitatea funcţionarului respectiv în Primărie este blocată.

„Gândiţi-vă că sunt oameni cu diverse probleme, unii, procesomani, care solicită zeci de documente şi sute de pagini, şi să blochezi un om care copiază ore în şir documente… Miza acestui lucru nu a fost nicidecum să restricţionăm accesul cuiva la informaţiile de interes public. Vorbim de costuri, de timp. Mai mult, banii intră în bugetul Primăriei, nu în buzunarul funcţionarului public“, a mai spus Cireşica Ungureanu.

 
Să nu uităm totuşi că instituţiile au angajaţi care ar trebui să se ocupe exact de acest aspect, funcţionari care sunt în slujba publicului şi sunt plătiţi din bani publici…
 
Conform alesului local, taxa poate fi şi de zero lei, asta dacă bugetul Primăriei permite angajarea unui funcţionar care să se ocupe doar de copierea documentelor de interes public. Mai mult, alesul local crede că prin această măsură Primăria Medgidia ar deveni chiar populară. De asemenea, Cireşica Ungureanu se plânge că, uneori, oamenii au avut plângeri „stupide“, solicitând documente care nici măcar nu le foloseau.
 
Este mai mult decât interesant cum toţi aleşii locali se arată acum indignaţi cu privire la această taxă, care a trecut însă în Consiliul Local ani la rând. Nu ne rămâne decât să aşteptăm cu interes ca această taxă să fie regândită, aşa cum au cerut Prefectura şi ministerul de resort.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii