Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:41 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

SOS din Arhipelagul Marianelor

ro

17 Aug, 2004 00:00 1430 Marime text

Opt marinari romani cer ajutor din mijlocul Oceanului Pacific

Vasul trebuia dus la taiat in portul Macao din China * Starea tehnica precara a motorului navei a condus la ancorarea de urgenta in rada insulei Guam din arhipelagul Marianelor * Fiind teritoriu american si stabilimentul uneia din cele mai mari baze militare navale americane din Pacific, romanii nu au voie sa coboare la sol * Obtinerea vizei SUA pentru acel loc este imposibila in conditiile date * Repatrierea echipajului de romani este imposibila, singura varianta de iesire din impas fiind repararea motorului navei si continuarea voiajului * Armatorul arab al vasului datoreaza echipajului peste 20.000 de dolari

Echipajul navei "Ajman II" care navigheaza sub pavilion Coreea de Nord, se afla in situatie critica dupa ce vasul la bordul caruia se afla a fost ancorat cu mare dificultate in largul insulei Guam din arhipelagul Marianelor aflat in oceanul Pacific. Conform unui mesaj disperat primit ieri la sediul ITF din Constanta, un numar de opt romani se afla intr-o situatie critica la bordul navei mentionate, acestia solicitand de urgenta repatrierea. Adrian Mihalcioiu, liderul ITF pentru Romania, ne-a declarat ca, seful mecanic al vaporului "Ajman II", Mihai Raduta a dispus ancorarea de urgenta a navei in rada portului insulei Guam, deoarece motorul principal al se defectase. In conditiile in care prognozele meteo pentru zona respectiva a Oceanului Pacific erau descurajatoare, mai multe cicloane puternice fiind semnalate in acel perimetru marin, o continuare a voiajului reprezenta o sinucidere curata. Opt romani, un filipinez si cinci indieni s-au ambarcat la bordul navei "Ajman II" in urma cu o trei luni de zile, mai precis pe 31 martie, in portul Salina Cruz din Mexic. Echipajul trebuia sa efectueze cu nava respectiva un ultim voiaj catre portul chinez Macao din Marea Chinei de Sud, unde vasul trebuia sa fie taiat si vandut ca fier vechi. Echipajul a fost angajat pentru un contract de numai doua luni de zile, iar armatorul navei firma "MARWAN" din Emiratele Arabe Unite, promisese ca imediat dupa ce nava acosta in portul de destinatie echipajul urma sa fie repatriat. Din pacate, a fost nevoie ca vasul, un cargou vechi de 26 de ani, sa fie supus unor reparatii elementare la motorul principal, deoarece fara aceste reparatii nava nu putea efectua traversarea Oceanului Pacific. Pentru aproximativ o luna de zile de la sosirea echipajului la bord vasul a fost supus la o serie de reparatii mai ales la nivelul sistemului de propulsie. Pe 6 iunie, obtinandu-se o stare tehnica satisfacatoare, nava a parasit portul mexican pornind in traversada Oceanului Pacific. Din cauza uzurilor excesive ale motorului principal, precum si a suprasolicitarilor datorate furtunilor ce sau abatut in Pacific, motorul navei a cedat. Cu foarte mare greutate, vasul a ajuns la adapost in rada insulei Guam din arhipelagul Marianelor. Insula Guam apartine Statelor Unite ale Americii, si este locul unde SUA are una din cele mai mari baze militare navale din lume . Voiajul pana in acest punct a durat peste o luna de zile viteza de deplasare a navei fiind in jur de sase noduri. Cu motorul defect, si in imposibilitatea de a cobori pe mal din cauza lipsei vizelor de SUA, echipajul a cerut imediat ajutor si asistenta. Alimentele de la bord s-au terminat, proviziile de apa s-au epuizat. Echipajul nu a fost platit deloc de la inceputul contractului, suma totala restanta fiind de 20.000 de dolari SUA. Una din solicitarile exprese ale celor opt romani de la bord a fost determinarea armatorului navei de a urgenta plata diurnelor si repatrierea. Din cauza problemelor legate de obtinerea vizelor in Guam, unde nu exista consulat roman sau alta forma de reprezentare diplomatica, formula repatrierii este exclusa. Singura sansa este convingerea armatorului arab de a aproviziona de urgenta nava cu piesele de rezerva necesare repararii motorului principal si continuarea voiajului pana in portul de destinatie. Fata de aceasta situatie Adrian Mihalcioiu a precizat ca a luat legatura cu firma de crewing si cu armatorul navei, in vederea urgentarii trimiterii pieselor de schimb si continuarea voiajului.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii