Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:35 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

O istorie tragica a marinei comerciale romane

ro

26 Sep, 2006 00:00 2663 Marime text

Premiera editoriala la Salonul international de carte ,,Ovidius"

Printre numeroasele titluri lansate la cea de-a cincea editie a Salonului international de carte ,,Ovidius" se numara si volumul ,,O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane", aparut la Editura Ex Ponto, sub semnatura capitan-comandorului dr. Marian Mosneagu. Consistenta in informatie, lucrarea inglobeaza selectiv, in cele 560 de pagini, dosarele a zece evenimente navale soldate cu pierderea unor nave comerciale romanesti si a numeroase vieti omenesti. Astfel, in premiera in istoriografia nationala, sunt prezentate detaliat naufragiile cargourilor ,,Sulina", ,,Carpati", ,,Dambovita", ,,Olanesti", ,,Sadu", ,,Scaieni", ,,Falticeni", petrolierelor ,,Independenta" si ,,Unirea", precum si a salupei ,,Babadag", pe baza unor documente inedite, rapoarte de expertiza, proteste de mare ale comandantilor de nave, declaratii ale supravietuitorilor, jurnale de bord, sentinte judecatoresti etc.Un document inedit, cinic si hilar deopotriva, este stenograma sedintei Biroului Executiv al Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor din 26 ianuarie 1974, data cu semnificatii profunde in epoca (sic!), avand drept subiect analiza raportului referitor la cauzele care au condus la scufundarea cargoului ,,Dambovita".Cunoscut specialist in istorie navala, autorul - fost director al Muzeului Marinei Romane in perioada 2001-2006 si actualmente redactor-sef al Grupului Mass-Media al Fortelor Navale prezinta in lucrarea sa protocolul de divizare a fostei Intreprinderi de Exploatare a Flotei Maritime ,,Navrom", situatia flotei maritime in perioada 1990-1996 si strategia de restructurare si privatizare a acesteia, lista navelor de transport maritim si de pescuit oceanic s.a.Un ultim capitol reda tabloul cronologic al principalelor evenimente navale inregistrate in acvatoriul si rada portului Constanta sau pe alte meridiane, in care au fost implicate navele comerciale romanesti - esuari, incendii, abordaje, naufragii cauzate de minele marine, bombardamente, furtuni etc.Lucrarea a primit de altfel Premiul special pentru Studii de istorie navala.,,Fiecare eveniment de navigatie poate constitui un studiu de caz pentru actualii cadeti, un autentic exemplu de spirit de sacrificiu si solidaritate umana, precum si un elocvent cod deontologic al marinarilor romani din toate timpurile" - conchide la finalul lucrarii autorul.,,Din acest punct de vedere" apreciaza in prefata prof. univ. dr. Gheorghe Buzatu, "lucrarea "O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane" este cu atat mai relevanta cu cat autorul utilizeaza, in premiera si cu acribie, surse inedite si de cele mai multe ori interzise opiniei publice, presei si cercetatorilor, inainte si chiar dupa anul 1990. Iata de ce, personal, consider ca avem de-a face nu numai cu un produs editorial deosebit de util si de necesar pentru memoria colectiva a breslei marinarilor romani ci, in egala masura, cu un pretios instrument didactic pentru personalul Ministerului Transporturilor, Autoritatii Navale Romane, CERONAV, specialistii in drept maritim, cadrele didactice si mai ales studentii institutiilor superioare de invatamant care pregatesc ofiteri de marina".Studiu complex si veridic, ,,O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane" este, in subsidiar, un modest omagiu adus marinarilor romani care si-au pierdut viata in sinistre maritime, precum si un subtil apel la constiinta civica a autoritatilor administratiei publice locale si portuare de a urgenta inaltarea la Constanta, in memoria lor, a indelung asteptatului Monument al Marinarilor Romani.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii