De-ale iernii
Evenimentele iernii in Constanta
06:42 24 03 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

În temeiul Legii 155/2010 Până la pronunţarea instanţei supreme, poliţiştii locali din Constanţa vor aplica în continuare amenzi (document)

ro

14 Feb, 2017 00:00 1445 Marime text
Săptămâna trecută, Avocatul Poporului a promovat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie un recurs în interesul legii privind competenţele de a aplica sancţiuni legate de circulaţia pe drumurile publice.
 
În comunicatul remis presei, Avocatul Poporului atenţiona că „poliţiştii rutieri, în toate cazurile, şi poliţiştii locali, în cazurile expres prevăzute de lege, au competenţa de a constata contravenţiile şi a aplica sancţiuni legate de circulaţia pe drumurile publice“.
 
Avocatul Poporului a promovat la ÎCCJ un recurs în interesul legii referitor la interpretarea şi aplicarea art. 7, lit. h) din Legea nr. 155/2010 a Poliţiei Locale. În opinia Avocatului Poporului, poliţistul rutier este singurul care poate constata contravenţiile reglementate de OUG nr. 195/2002.
 
Potrivit Avocatului Poporului, promovarea recursului în interesul legii s-a datorat faptului că, în practica judecătorească, au existat orientări jurisprudenţiale diferite. Unele instanţe au apreciat că procesele-verbale întocmite de Poliţia Locală respectă dispoziţiile legale cu recunoaşterea competenţei funcţionale a poliţiştilor locali de a constata contravenţiile menţionate şi a aplica sancţiuni. Alte instanţe nu au recunoscut această competenţă. O altă categorie de instanţe a apreciat că procesele-verbale întocmite de Poliţia Locală sunt legale, dar nu s-a pronunţat în mod expres asupra competenţei acesteia de a constata contravenţiile.
 
Avocatul Poporului semnalează că, potrivit unor dispoziţii din Legea nr. 155/2010, în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, pe lângă multe alte atribuţii, Poliţia Locală constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar.
 
În condiţiile în care nici OUG nr. 195/2002 şi nici Regulamentul de aplicare a acesteia nu cuprind dispoziţii referitoare la competenţa Poliţiei Locale în materia circulaţiei pe drumurile publice şi procedura aplicabilă pentru constatarea contravenţiilor de către Poliţia Locală, iar Legea nr. 155/2010 stabileşte în mod generic competenţe de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor în sarcina Poliţiei Locale, Avocatul Poporului constată că nu există un cadru procedural pentru îndeplinirea de către poliţistul local a atribuţiilor în materia circulaţiei pe drumurile publice, care decurg din prevederi din Legea nr. 155/2010.
 
Cu toate acestea, până la pronunţarea instanţei supreme, poliţiştii locali din Constanţa vor aplica în continuare amenzi.
 
Valentina Chiriţă, purtător de cuvânt al Poliţiei Locale, a precizat pentru cotidianul ZIUA de Constanţa că „poliţiştii locali pun în aplicare prevederile cuprinse în Legea 155/2010, aceasta fiind actul normativ ce reglementează în prezent activitatea întregii poliţii locale la nivel naţional“. „Când vor apărea noi modificări, le vom pune în aplicare“, a completat aceasta.

Ce spune art. 7 din Legea 155/2010

În domeniul circulaţiei pe drumurile publice, Poliţia Locală are următoarele atribuţii:
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină, polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni, acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi a siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale; 

m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.
 
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • alex 14 Feb, 2017 07:13 Nu-i opreste nimeni sa aplice sanctiuni contraventionale pe domnii gardieni in ceea ce priveste competentele prevazute in lg155/2010 la HCLM-uri dar nicidecum la oug 195/2002 care prevede in mod expres al art.109 cine constata si aplica sanctiunile din lege. Totodata conform og2/2002 privind regimul contraventiilor agentul constatator verifica daca are competenta materiala(daca este prevazut in lege in mod expres) si teritoriala. In momentul in care esti sanctionat de politistul local la oug 195/2002 se depune contestatie la instanta si plangere la parchet pentru abuz in serviciu.