Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:02 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum era organizat cabinetul primarului Constanţei, Nicolae Rădulescu

ro

21 Aug, 2012 02:04 1446 Marime text
Instalat ca primar al Constanţei în februarie 1941, Nicolae Rădulescu a semnat pe 17 martie acelaşi an regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea serviciilor Primăriei Municipiului Constanţa. Textul documentului se regăseşte în volumul „Constanţa - Mărturii documentare, Regulamente ale administraţiei locale vol. I (1879 -1949)", ediţie coordonată de Constantin Cheramidoglu şi Virgil Coman. Primele articole ale regulamentului, care se află în patrimoniul Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale, se referă la personalul de la cabinetul primarului şi la atribuţiile secretarului Primăriei.

Capitolul I

Autoritatea Municipală

Art. 1. Oraşul Constanţa, prin dispoziţiunile art.5 din Legea Ad-tivă, promulgată prin Înaltul Decret Regal No. 2919 din 13 august 1938 şi publicată în Monitorul Oficial No. 187 din 14 august 1938, este menţinut ca Municipiu.

Art. 2. Municipiul Constanţa este persoană juridică, având deplină capacitate pentru tot ce priveşte iniţiativa şi administrarea intereselor locale, fiind dator să execute şi măsurile de interes general ordonate de autorităţile superioare de tutelă administrativă şi control, în limitele atribuţiunilor lor legale.

Autoritatea Municipiului Constanţa îşi exercită atribuţiunile şi îşi administrează interesele sale locale în cadrele legilor în vigoare şi în baza dispoziţiunilor regulamentului de faţă, prin organele deliberative şi executive reprezentate prin Consiliul Municipal, Primar şi Ajutorii de Primar, ajutaţi de comisiuni de specialitate.

Acestor organe le sunt subordonaţi: Secretarul General şi toate direcţiile şi serviciile municipiului, care lucrează ca organe de conducere şi de execuţie.

Primarii şi ajutorii de primari, ca organe executive, sunt ajutaţi de următoarele comisiuni speciale, cu mandat gratuit:

a) Comisiunea de verificare;

b) Comisiunea financiară şi bugetară;

c) Comisiunea edilitară, de înfrumuseţare şi sistematizare;

d) Comisiunea sanitară şi de ocrotire specială;

e) Comisiunea economică şi de inventariere;

f) Comisiunea juridică;

g) Comisiunea pentru cultură şi artă;

Capitolul II

Organele administraţiei Comunale şi atribuţiunile acestora.

Consiliul Municipal, Primar şi Ajutorii de primar.

Art. 3. Modul de alegere, organizare, şi funcţionare a organului care îndeplineşte actul de autoritate (Consiliul Municipal), modul de alegere sau numire a Primarului şi Ajutorilor de Primari; retribuirea, precum şi drepturile şi obligaţiunile acestor organe, sunt acelea fixate în Legea Ad-tivă, regulamentul pentru aplicare acestei legi, cum şi alte legi şi regulamente în vigoare.

(...)

TITLUL II.

Funcţionarea şi atribuţiile Direcţiilor,

Serviciilor, Secţiilor şi Birourilor.

Art. 16. Cabinetul Primarului şi al ajutorilor de primari se compune dintr-un şef de cabinet delegat în acest scop dintre funcţionarii municipiului prin deciziune de către Primar.

Atribuţiunile şefului de cabinet sunt următoarele:

a) Primeşte, înregistrează şi expediază corespondenţa ce i se încredinţează de Primar.

b) Îndrumă direcţiile şi serviciile Primăriei conform directivelor date de Primar, cererile adresate personal Primarului, precum şi celelalte cereri care i-au fost încredinţate de Primar sau ajutorii de primar.

c) Transmite în scris sau verbal (prin note telefonice) funcţionarilor de la centru şi din serviciile exterioare ale Primăriei şi celorlalte instituţiuni publice, dispoziţiunile urgente date de Primar.

d) Primeşte, anunţă şi introduce persoanele care cer audienţă la Primar.

e) Exercită orice alte însărcinări ce i s-ar da de Primar în limita atribuţiunilor sale.

Secretarul General.

Art. 17. Atribuţiunile Secretarului General sunt următoarele:

a) Secretarul General este şeful erarhic al tuturor funcţionarilor din administraţia propriu zisă a municipiului. Exercită în numele primarului supravegherea şi controlul asupra tuturor serviciilor primăriei, dă directive, coordonează şi armonizează activitatea tuturor serviciilor comunale. Primeşte şi repartizează serviciilor corespondenţa primăriei. Contrasemnează deciziunile Consiliului municipal, ale tuturor comisiunilor din care face parte, procesele verbale asupra dezbaterilor consiliului şi comisiunilor din care face parte, precum şi orice alte acte, cu excepţiunea ordonanţelor de plată. Semnează sau contrasemneză corespondenţa Primăriei cu autorităţile şi particularii. El poate delega parte din atribuţiunile sale şefilor conducători de servicii; delegarea se va da prin deciziune scrisă semnată de primar şi contrasemnată de secretarul general.-

În această calitate a sa el este subordonat direct primarului, ajutorilor de primari şi consiliului municipal.

b) Contrasemnează actele ce necesită aprobarea prealabilă a lucrărilor şi are răspunderea morală şi materială faţă de primar pentru felul cum sunt rezolvate cauzele.

Contrasemnarea actelor va servi pentru verificarea faptului că actul s-a eliberat de către forul competent.

c) Secretarul general se îngrijeşte de expedierea la timp a convocării pentru întrunirea Consiliului şi a celorlalte comisiuni.

El pregăteşte lucrările şi redactează referatele relativ la cauzele supuse deliberării consiliului.

Asistă în mod obligator la toate şedinţele Consiliului Municipal şi la toate comisiile din care face parte fiind însărcinat în special cu redactarea proceselor verbale ale acestora şi cu redactarea încheierilor consiliului. În toate şedinţele are numai vot consultativ.

Îngrijeşte şi răspunde pentru transcrierea proceselor verbale în registrele respective.

Îngrijeşte de afişarea şi comunicarea hotărârilor consiliului şi ale comisiunilor.

Liberează copii de pe procesele verbale ale şedinţelor consiliului municipal.

Certifică prezenţa membrilor Consiliului la şedinţele consiliului şi la lucrările plătite cu jetoane de prezenţă.

d) Secretarul General este dator: a face lunar control amănunţit la fiecare serviciu al municipiului, a stabili din registrul serviciului respectiv dacă actele sunt rezolvate sau nu; a redacta un proces-verbal despre rezultat şi a lua măsurile necesare de rezolvarea imediată a actelor găsite nerezolvate şi a raporta despre această activitate a sa în prima săptămână a fiecărei luni primarului sau înlocuitorului său.

e) Rezolvă personal actele confidenţiale ale municipiului ce i se vor încredinţa de primar sau înlocuitorul său şi le păstrează într-o arhivă specială în conformitate cu dispoziţiunile legale privitoare la actele secrete şi după indicaţiunile ce le primeşte de la caz la caz, de la primar.

f) Controlează zilnic condica de prezenţă a funcţionarilor.

g) Ţine în evidenţă listele Consilierilor municipali, domiciliul lor, situaţia membrilor de drept, lista consilierilor de la şedinţa consiliului.

h) Redactează reclamaţiunile sau memoriile adresate autorităţilor superioare relativ la îmbunătăţiri, transferări sau modificări ce autoritatea municipală ar socoti să se facă la diferite legi şi regulamente în interesul administraţiunei locale.

i) Redactează proectele diferitelor regulamente necesare administraţiunii municipale şi îngrijeşte de facerea formelor pentru aprobarea lor de autorităţile în drept şi acelea în legătură cu afişarea şi publicarea lor.

j) Iniţiază copii de pe procesele verbale ale şedinţelor consiliului autorităţilor tutelare şi de control, în termen de patru zile de la redactarea lor.

k) Întocmeşte lucrările pentru listele electorale, camera de agricultură, adunarea deputaţilor şi altele, prin serviciile competente de subordine, în conformitate cu dispoziţiunile legilor în vigoare dispunând şi revizuirea lor anuală.

l) Dă prima notă calificativă şefilor conducători de servicii şi nota a doua şi ultima celorlalţi funcţionari din administraţia propriu zisă a municipiului.

m) Controlează executarea întocmai şi în termen legal a hotărârilor luate de primar şi de consiliul municipal.

n) Ţine la curent însărcinările date de Primar şi de consiliu cât şi ale diferitelor comisiuni, controlând executarea lor, raportând primarului ce rezultă.

o) Ţine evidenţa legilor, decretelor şi ordonanţelor apărute în Monitorul Oficial relativ la administraţia comunală şi controlează executarea lor.

Comunică tuturor serviciilor ordinele organelor de conducere şi orice alte instrucţiuni cu caracter general.

Îngrijeşte de redactarea buletinului municipal, care trebue să apară periodic.

p) Publică regulamentele în buletinul oficial al Municipiului şi le păstrează; rezolvă toate atribuţiunile secretariatului înşirate la articolul precedent şi rămâne personal răspunzător de felul rezolvării şi conducerii tuturor agendelor şi registrelor obligatorii pentru administraţia municipiului.

r) În caz de lipsă, Secretarul General este înlocuit prin deciziunea Primarului cu unul dintre directori desemnat de primar.

Fragment din lucrarea „Constanţa - Mărturii documentare, Regulamente ale administraţiei locale vol. I (1879 -1949)", ediţie coordonată de Constantin Cheramidoglu şi Virgil Coman.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii