Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:27 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

CE răspunde la interpelarea Vioricăi Dăncilă privind privind îmbunătăţirea interconectării urban-rural prin transport local şi regional

ro

11 Feb, 2011 17:52 1013 Marime text
Bruxelles, 10 februarie 2011

Președinta Delegației europarlamentare PSD, Viorica Dăncilă, a primit răspunsul Comisiei Europene la întrebarea scrisă privind îmbunătăţirea interconectării urban-rural prin transport local şi regional, mai ales în cazul zonelor cu acces mai dificil, şi pentru facilitarea unui flux normal între mediul rural şi cel urban cu scopul de a crea noi locuri de muncă, respectiv de a stabiliza populaţia aptă de muncă şi de a evita accentuarea procesului de migraţie, precum şi pentru îmbunătăţirea legăturilor de transport la nivel local şi regional pentru zonele transfrontaliere.

Comisia precizează că, politica de coeziune a UE acordă sprijin financiar pentru ameliorarea serviciilor de transport la nivel regional, inclusiv dezvoltarea unei rețele de transport regionale și pentru promovarea serviciilor de transport public. "Pentru perioada 2007-2013, se preconizează cheltuirea pentru transport a aproximativ 75 de miliarde EUR din bugetul politicii de coeziune a UE. Statele membre și regiunile vor folosi o parte din această alocare pentru a îmbunătăți comunicațiile și a înlesni interconectarea prin transport a zonelor urbane și a celor rurale", se arată în răspunsul oferit de comisarul european pentru transporturi, vicepreşedinte al Comisiei Europene, Siim Kallas.

În cadrul politicii de coeziune, UE cofinanțează rețele urban, iar unele dintre aceste rețele, cum este Rețeaua activă de transport URBACT, urmăresc soluționarea problemelor în materie de transport provocate de folosirea individuală a automobilului în orașe de dimensiune medie sau mică prin încurajarea sistemelor de transport nemotorizate. Multe dintre programele Interreg IVC vizează promovarea, în zone cu o densitate mică a populației, a serviciilor de transport inovatoare în funcție de cerere (FLIPPER: Servicii de transport flexibile și platforma TIC pentru eco-mobilitate în zonele europene urbane și rurale; Proiectul PIMMS transfer: Transferring Actions in Sustainable mobility For European Regions), se mai spune în documentul citat.

In răspunsul Comisiei, se subliniază totodată că, legislația UE, în special Regulamentul (CE) nr.1370/2007 furnizează un cadru legal adecvat pentru ca autoritățile competente din statele membre să garanteze furnizarea serviciilor publice de transport de călători, de exemplu în zonele rurale îndepărtate sau pentru grupuri sociale defavorizate ale populației. În acest scop, autoritățile pot acorda drepturi exclusive sau compensații financiare operatorilor de servicii publice ori pot defini norme generale de exploatare a transportului public, aplicabile pentru toți operatorii, cum ar fi tarifele sociale.

Referitor la o serie de proiecte din cadrul Programelor de cooperare teritorială europeană, comisarul Kalas spune că, acestea oferă sprijin pentru îmbunătățirea serviciilor de transport local și regional în regiuni transfrontaliere - în legătură cu accesul la rețelele de transport și comunicații și cu dezvoltarea utilizării în comun a infrastructurii. Programele transnaționale promovează prioritățile convenite și o reacție strategică coordonată între regiuni prin promovarea unui grad mai mare de accesibilitate și, în special, prin finalizarea rețelelor. Cooperarea dintre regiuni construiește rețele cu scopul de a dezvolta bune practici și a facilita schimbul și transferul de experiență între regiuni și orașe. Principalele tipuri de sprijin din partea acestor programe sunt pregătirea proiectelor, realizarea de studii de fezabilitate și de alte planuri de pregătire, sensibilizarea și schimbul de bune practici.

Elemente de background

În septembrie 2007, Comisia a publicat Cartea verde „Către o nouă cultură a mobilității urbane", care a conferit structură și a dat un nou impuls unei discuții pe probleme de transport urban la nivel european. Consultarea extinsă cu părțile interesate care a urmat publicării Cărții verzi a ajutat la identificarea unei serii de domenii și activități specifice în care acțiunile la nivelul UE ar oferi valoare adăugată evidentă. În consecință, Comisia și-a publicat în septembrie 2009 Planul de acțiune privind mobilitatea urbană, care include 20 de acțiuni concrete axate pe șase teme. Toate acțiunile vor fi inițiate până în 2012.

În special prin acțiunea 1 („Accelerarea implementării planurilor de mobilitate urbană sustenabilă"), Comisia va sprijini autoritățile locale în elaborarea unor planuri de mobilitate urbană sustenabile care să vizeze atât transportul de mărfuri, cât și pe cel de călători în zonele urbane și periurbane. Comisia va pune la dispoziție materiale de îndrumare, va promova schimbul de bune practici, va identifica parametri și va sprijini activitățile educaționale.

Începând cu 2002, Comisia a angajat un buget total de 200 de milioane EUR pentru Inițiativa CIVITAS din cadrul Programelor cadru ale UE de cercetare și dezvoltare tehnologică. Printre altele, CIVITAS a ajutat orașele să elaboreze și să implementeze planuri de mobilitate urbană sustenabile.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii