Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:53 20 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Noua Republică a depus la Parlament două Legi pentru creşterea calităţii legilor și eficienţei procesului legislativ

ro

17 Sep, 2015 11:37 1761 Marime text
De o gravitate maximă pentru statul drept este faptul că iniţiativele legislative
depuse la Parlament continuă să nu beneficieze de avizul obligatoriu prevăzut
în Legea CSM, din anul 2004, diminuând dramatic calitatea legilor care se
referă la activitatea autorităţii judecătorești, așa cum sunt Codurile și legile
anticorupţie. Suplimentar, multiplele iniţiative legislative, constatate de către
Consiliul Legislativ a fi neconforme cu tehnica legislativă, fac astfel inutil tot
procesul de legiferare în care sunt implicaţi Guvernul, comisiile și plenurile
ambelor camere ale Parlamentului. Toate acestea se întâmplă pe seama
vieţilor, banilor și speranţei cetăţenilor pentru o viaţă mai bună.
Partidul Noua Republică a depus la Parlament, prin senatorul Valeriu Todirașcu, două inițiative legislative pentru modificarea
Articolelor nr. 89 și nr. 90 a Regulamentului Senatului.
Prima iniţiativa legislativă, depusa în data de 26 iunie 2015, propune completarea Art. 89 din Regulamentul Senatului
prin care după depunerea la Biroul Permanent al Senatului a propunerilor legislative, iniţiatorii acestora să poată
beneficia, opţional, de un aviz preliminar al Consiliului Legislativ, înaintea emiterii avizului final al Consiliului Legislativ,
detalii suplimentare găsiţi aici: https://www.tody.ro/document/2015-06-25-Senator-Valeriu-Todurascu-Initiativa-Legislativa-modificare-regulament-senat-AVIZ-Consiliul-Legislativ
Consiliul Legislativ este cel care studiază toate inițiativele
legislative şi semnalează posibile neajunsuri ale lor, privind
încadrarea lor în legislația generală a țării și a respectării
standardele necesare.
Comunicarea avizului preliminar al Consiliului Legislativ ar face
posibilă beneficierea de către inițiatori a expertizei specialiștilor
înainte de punerea în discuția comisiilor a propunerilor
legislative.
Astfel, ar deveni posibilă modificarea propunerii legislative de
către inițiatori și redepunerea ei într-o formă corespunzătoare,
îmbunătățită conform observațiilor cuprinse în avizul final al
Consiliului Legislativ, evitând aglomerarea ambelor plenuri ale
Parlamentului și a comisiilor de specialitate cu inițiative
legislative care conțin erori, neconformități, supra legiferări sau
tratează aceeaşi problematică în moduri diferit în cadrul
legislației actuale.
București, 17 septembrie 2015| pag. 2
PARTIDUL NOUA REPUBLICĂ
Adresa: Bulevardul Schitu Măgureanu, Nr. 17, Parter, Ap. 1, Sector 1, Bucureşti
E-mail: lorin.ciobanu@gmail.com - Secretariatul General
În acest mod se vor putea rezolva următoarele probleme, care astăzi reprezintă principale blocaje și cauze ale risipei de timp, bani
și efort, din procesul legislativ:
 imposibilitatea intervenției inițiatorilor propunerilor legislative în textul propus, după primirea avizului Consiliului Legislativ
și înaintea expedierii acesteia către comisiile parlamentare permanente. Chiar dacă inițiatorii își însușesc observațiile
Consiliului Legislativ, în momentul când se publică avizul acestuia, propunerile legislative neconforme au fost deja expediate
pentru avize către Guvern și comisiile parlamentare, au generat, eventual, avize negative de la comisii, iar modificarea textului
este posibilă numai prin retragerea propunerii și redepunerea ei, ceea ce presupune reluarea procesului de la momentul
depunerii propunerii, făcând inutilă toată activitatea comisiilor și a Guvernului legată de propunerea inițială;
 ineficiența amendării propunerilor depuse în cadrul comisiilor de raport, unde nu se poate relua întregul proces, care să
includă expertiza necesară a Consiliului Legislativ și a Guvernului, pentru amendamentele depuse în comisii;
 imposibilitatea retragerii unei propuneri legislative dovedite necorespunzătoare după începerea procesului legislativ la
nivelul uneia din camerele Parlamentului, motiv pentru care multe dintre inițiativele legislative nu se mai corectează în
Comisia de fond, prin depunerea de amendamente, știut fiind că vor fi respinse de plenul primei Camere, dar și de către
comisiile și plenul Camerei decizionale.
A doua iniţiativa legislativă, depusa în data de 15 septembrie 2015, propune modificarea și completarea Art. 90 din
Regulamentului Senatului prin care orice iniţiativă legislativă de modificare a legislaţiei care influenţează major
activitatea autorităţii judecătorești să beneficieze de un aviz consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM),
detalii suplimentare găsiţi aici: https://www.tody.ro/document/2015-09-15-Senator-Valeriu-Todirascu-Initiativa-Legisaltiva-modificare-Regulament-Senast-aviz-CSM
Conform Regulamentului Senatului, în procesul legislativ trebuie obținut avizul „instituțiilor sau organismelor care, potrivit legii,
au competența de avizare”. Pe de altă parte, Legea CSM precizează că „Plenul CSM avizează proiectele de acte normative ce privesc
activitatea autorității judecătoreşti”.
În precedentele sesiuni ale Parlamentului, Noua Republică a depus mai multe proiecte legislative care implicau modificarea sau
completarea Codului penal, act de importanță majoră pentru activitatea autorității judecătoreşti și cu toate acestea, Parlamentul nu
a cerut avizul necesar, stipulat de lege, de la CSM.
Din aceste motive, Noua Republică a solicitat Biroului Permanent al Senatului să aplice cerințele regulamentului Senatului, care a
emis o adresă cu nr.351 din 10 martie 2015 și în care se menționează: „Biroul Permanent, în ședința din 9 martie 2015 a hotărât
aplicarea dispozițiilor legale și a Regulamentului Senatului privind solicitarea avizului CSM asupra proiectelor de lege și a
propunerilor legislative care privesc activitatea autorității judecătorești”, detalii la acest link: http://www.tody.ro/document/2015-02-28-Raspuns-la-Scrisoarecatre-Biroul-Permanent-al-Senatului-despre-lipsa-avize-CSM
Cu toate acestea, în plenul Senatului au continuat și după 10 martie 2015 să intre pe ordinea de zi proiecte de acte normative care
priveau activitatea autorității judecătoreşti, dar care nu conțineau avizul CSM.
Această practică este ilegală şi încalcă principiul constituțional al separării şi controlului reciproc al puterilor statului.
Autoritatea judecătorească este una dintre cele trei puteri ale statului şi, aşa cum Executivul este consultat la fiecare proiect
legislativ, reprezentantul Autorității judecătoreşti, CSM, ar trebui să fie consultat când Parlamentul intenționează să modifice sau
completeze legislația care influențează major activitatea acestei autorități.
Solicitarea avizului CSM trebuie să constituie regula, în procesul legislativ, atunci când sunt în discuție inițiative legislative care
influențează activitatea Autorității judecătoreşti.
Din aceste motive Noua Republică a propus două modificări ale Regulamentului Senatului aprobat prin Hotărârea Senatului nr.
28/2005.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii