Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:41 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Redăm declarația viceprim-ministrului pentru securitate națională, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea

ro

22 Oct, 2014 12:52 1553 Marime text
Am trecut de jumătatea campaniei electorale și de aceea, am decis să ne întâlnim astăzi pentru a analiza stadiul acțiunilor organizatorice pentru scrutinul din data de 2 noiembrie 2014, dar și situația din punct de vedere al asigurării măsurilor de ordine publică. Pentru început, vreau să subliniez că în ceea ce priveşte atribuţiile Ministerului Afacerilor Interne, la nivel național, toate activităţile privind organizarea alegerilor se desfăşoară conform termenelor și graficului stabilit în Programul calendaristic aprobat de Guvern.


Din raportările periodice pe care le primesc de la fiecare Instituție a Prefectului, rezultă că toți prefecții au înțeles importanța organizării în condiții ireproșabile a acestui proces electoral, și țin să vă mulțumesc pentru această rigurozitate de care ați dat dovadă până acum.

De altfel, această atitudine este singura permisă, pentru că asta înseamnă de fapt profesionalism. Iar profesionalismul trebuie să rămână cel mai important reper al activităţii noastre.

Până la acest moment au fost desfășurate mai multe activități, astfel:

Ministerul Afacerilor Interne a asigurat tipărirea a 20.745.068 de buletine de vot, confecţionarea a 94.220 de ştampile cu menţiunea „Votat” şi tipărirea a 18.190.957 de timbre autocolante.

Așa cum știți, Biroul Electoral Central a aprobat macheta Buletinului de vot, iar după acest moment a început procesul de tipărire a acestora.

Pentru realizarea buletinelor de vot, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale a distribuit către Regia Autonomă Monitorul Oficial cantităţile de hârtie solicitate.

Fiecare Prefectură a primit graficul de repartizare a materialelor care vor fi utilizate în procesul electoral - buletine de vot, tabele electorale, ştampile şi timbre autocolante.      

Operaţiunile de predare–preluare a acestor materiale se efectuează, în mod organizat, pentru fiecare Prefectură în parte.


În cursul zilei de luni, 20 octombrie 2014, au fost preluate, în condiţiile legii, cu pază asigurată de jandarmi, buletinele de vot şi tabelele electorale de către primele 10 judeţe: Arad, Bihor, Bistriţa–Năsăud, Botoşani, Caraş–Severin, Iaşi, Maramureş, Satu Mare, Sălaj şi Suceava.

Distribuția acestor materiale va continua în aceste zile, ultimele prefecturi care vor prelua materialele necesare votării fiind București și Ilfov – în data de 27 octombrie.

Cele două prefecturi vor primi aproximativ 2,3 milioane de buletine de vot.

Pentru constituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare, Prefecţii au comunicat Autorităţii Electorale Permanente și au primit avizul pentru listele cuprinzând juriştii şi alte persoane care se bucură de o bună reputaţie în localităţi.  Din rândul acestora vor fi desemnaţi, prin tragere la sorţi, preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitorii acestora.

Ulterior, Instituţiile Prefectului, împreună cu preşedinţii birourilor electorale judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi cu reprezentanţii Autorităţii Electorale Permanente vor organiza instruiri cu persoanele desemnate în calitate de preşedinți ai birourilor electorale ale secţiilor de votare sau de locţiitori ai acestora.

Pentru perioada imediat următoare, vă solicit ca împreună cu primarii să asigurați condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea celor 18.550 secţii de votare din ţară.

Totodată, pe măsură ce veți recepționa materialele destinate desfășurării procesului electoral, luați toate măsurile pentru depozitarea în condiții de siguranță a acestora.

Stimaţi colegi,

Suntem în plină campanie electorală, o perioadă resimţită intens în activitatea tuturor instituţiilor cu atribuţii în organizarea alegerilor prezidenţiale dar şi în viaţa politică.

După cum ştiţi, în această perioadă, competitorii politici şi susţinătorii lor organizează mitinguri, adunări publice sau marşuri în întreaga țară.



Dreptul la organizarea unor astfel de manifestări este garantat prin lege, însă acestea trebuie să se desfăşoare în mod paşnic şi civilizat, cu protecţia participanţilor, fără perturbarea funcţionării instituţiilor publice sau private.

Este foarte important ca toate aceste manifestări să fie tratate cu maximă seriozitate, să fiţi pregătiţi să aplicați legea, de câte ori este nevoie.



Până în prezent, s-au desfăşurat 282 de manifestări electorale, în 207 localități, din 33 de județe și municipiul București. Toate aceste manifestări s-au derulat fără evenimente care să pună în pericol exercitarea democratică a dreptului la liberă exprimare a opiniilor sau care să necesite intervenţia forţelor de ordine.



Principala concluzie privind modul în care a decurs campania electorală până în prezent este aceea că nu au existat evenimente violente sau care să fi tulburat grav ordinea publică.

De altfel, din analiza situației operative înregistrate în aceste două săptămâni, este evident că incidentele sesizate sunt mult mai puține decât în precedentele campanii electorale.



Dacă ne raportăm la scrutinul din 2009 pentru alegerea Preşedintelui României, în aceste prime două săptămâni de campanie numărul incidentelor a fost de patru ori mai mic.



Dacă în 2009, la jumătatea campaniei electorale aveam înregistrate 429 de incidente, în prezent sunt sesizate numai 99 de evenimente electorale. Pe de altă parte, vreau să subliniez că cele mai multe dintre aceste incidente au fost sesizări din oficiu ale Poliţiei, în condiţiile în care în urmă cu 5 ani cele mai multe sesizări veneau din partea partidelor politice.

Acest lucru dovedește o mai bună organizare și o mai mare implicare din partea forţelor de ordine.



În primele 2 săptămâni de campanie au fost aplicate 44 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 29.700 lei.

Majoritatea incidentelor, peste 60%, s-au referit la afișajul electoral, respectiv, distrugerea, deteriorarea, murdărirea afișelor sau postarea acestora în alte locuri decât cele autorizate, fără acordul scris al proprietarilor.

În ceea ce priveşte faptele cu caracter penal au fost semnalate 25 de infracțiuni, de 3 ori mai puţine faţă de campania din anul 2009, când au fost înregistrate 77.

În urma investigaţiilor efectuate până în prezent, 10 persoane sunt cercetate, fără să fi fost necesară reţinerea sau arestarea  acestora.



Tocmai pentru a menține în parametrii de strictă legalitate desfășurarea acestei campanii electorale, așa cum v-am anunțat încă de la debutul acesteia, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne am mobilizat peste 30.000 de oameni, în toată ţara.



Dispozitivul de ordine publică implicat în aceste misiuni este alcătuit din 17.000 de polițiști, aproximativ 10.000 de jandarmi și peste 3.800 de polițiști de frontieră.

Numărul forțelor va creşte până la 50.000 de angajați ai Ministerului Afacerilor Interne în ziua votului, sau ori de câte ori situaţia operativă va impune o mobilizare suplimentară.



Mă adresez acum şefilor structurilor de ordine şi siguranţă publică. Dacă până în prezent campania electorală s-a desfăşurat fără evenimente deosebite în plan operativ, nu înseamnă că ne putem permite să fim mai puţin vigilenţi.

Vă cer să respectaţi în continuare principiile echidistanţei şi imparţialităţii!

Vegheaţi la aplicarea cu stricteţe a prevederilor legale! Nimeni nu este mai presus de lege, iar dumneavoastră nu trebuie să vă temeți decât de consecinţele ce decurg din neaplicarea riguroasă a legii.



Respectarea legii este obligatorie pentru toţi, iar organizarea în condiţii de legalitate a acestui scrutin electoral trebuie să fie un deziderat al tuturor instituţiilor publice, fie ele centrale, teritoriale sau locale.

Aveţi privilegiul de a fi cel mai aproape de oameni şi de nevoile acestora şi sunteţi, în acelaşi timp, primii către care oamenii se îndreaptă atunci când le este ameninţată siguranţa, ori când drepturile le sunt încălcate.



Modul de desfășurare a campaniei electorale sau a votării, trebuie să fie dincolo de orice suspiciune.

Așa că toți cei implicați în organizarea acestui proces electoral, prefecți sau primari, trebuie să își facă pe deplin datoria.

Cer tuturor prefecţilor să continue monitorizarea atentă a măsurilor luate şi a rezultatelor obţinute de către autorităţile administraţiei publice locale pentru realizarea prevederilor Programului calendaristic, astfel încât să putem preîntâmpina eventualele disfuncţionalităţi.

Sunteţi reprezentanţii Guvernului în teritoriu şi trebuie să vă asumaţi faptul că de modul în care interveniţi depinde încrederea pe care cetăţenii o au în autoritatea cu care dumneavoastră aţi fost învestiţi.

Aştept din partea dumneavoastră rigoare profesională, iar acolo unde consideraţi necesar, aşa cum v-am spus şi la întâlnirea precedentă, aveţi la dispoziţie întregul Aparat central al Ministerului Afacerilor Interne, pe mine personal, pe secretarii de stat, pe toţi şefii de arme şi pe toţi directorii din minister, 24 de ore din 24. De altfel, am fost în permanentă legătură cu dumneavoastră şi până acum.

Asigurarea unui climat de legalitate în derularea campaniei electorale şi organizarea fără probleme a scrutinului din noiembrie reprezintă un semn de respect faţă de cetăţeni dar şi faţă de noi înşine, ca profesionişti.



Stimaţi colegi,



Separat de această temă a organizări alegerilor, pentru că sunteți prezenți toți Prefecții și șefii structurilor pentru situații de urgență, vreau să vă atenționez referitor la fenomenele meteorologice care sunt anunțate pentru următoarele 24 de ore.



În această dimineață, Administrația Națională de Meteorologie a transmis o ATENȚIONARE METEO COD GALBEN DE PLOI ÎNSEMNATE CANTITATIV începând din această seară pentru județele: Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Mehedinți, Gorj, Argeș, Sibiu și Vâlcea. De mâine noapte ploile sunt anunțate în toate regiunile, mai accentuat în zonele de munte și de deal.



Vă cer să luați deja primele măsuri preventive, conform procedurilor pe care le cunoașteți, pentru a limita pe cât posibil apariția unor situații de urgență.

Pentru orice problemă apare la nivel local, activați grupele operative de la nivelul inspectoratelor județene pentru situații de urgență și monitorizați cu atenție situația.



Suntem în continuare la datorie aici la minister, toată conducerea, ca şi dumneavoastră în teritoriu.”



Mult succes în continuare!     
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii