Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:23 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ordinul nr. 889 din 19.06.2013 privind evidenţa şi înmatricularea navelor care arborează pavilionul român

ro

04 Jul, 2013 13:59 6927 Marime text
ACT EMIS DE: Ministerul Transporturilor
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 03 iulie 2013

În temeiul art. 51, art. 511 alin. (6), art. 514 alin. (5), art. 517 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Capitolul I

Dispoziţii generale

Articolul 1

Se aprobă procedurile privind evidenţa navelor în construcţie şi evidenţa navelor care arborează pavilionul român, acordarea, suspendarea şi retragerea dreptului de arborare a pavilionului român, înmatricularea şi radierea navelor, transcrierea constituirii, transmiterii şi stingerii de drepturi reale şi/sau sarcini constituite asupra navelor, procedura de emitere, de prelungire a valabilităţii şi de preschimbare a actelor de naţionalitate.


Articolul 2

Se aprobă forma şi conţinutul Registrului naţional al navelor maritime, prevăzute în anexa nr. 1.


Articolul 3

Se aprobă forma şi conţinutul Registrului internaţional al navelor maritime, prevăzute în anexa nr. 2.


Articolul 4

Se aprobă forma şi conţinutul Registrului matricol al navelor de navigaţie interioară, prevăzute în anexa nr. 3.


Articolul 5

Se aprobă forma şi conţinutul Registrului matricol al navelor de pescuit, prevăzute în anexa nr. 4.


Articolul 6

Se aprobă forma şi conţinutul Registrului de evidenţă a navelor în construcţie, prevăzute în anexa nr. 5.


Articolul 7

Se aprobă forma şi conţinutul Registrului de evidenţă centralizată a navelor, prevăzute în anexa nr. 6.


Articolul 8

Se aprobă modelul şi conţinutul certificatelor de naţionalitate şi atestatelor de bord pentru navele de naţionalitate română, prevăzute în anexele nr. 7 şi 8.


Articolul 9

(1) Registrele prevăzute la art. 2-7 se ţin în format tipărit şi/sau electronic de către Autoritatea Navală Română (ANR).(2) Registrele prevăzute la art. 2-5 conţin secţiuni distincte pentru înmatricularea navelor care sunt în proprietate, în contract de bareboat şi în contract de leasing, după cum urmează:a)Registrul naţional al navelor maritime în care se înmatriculează navele maritime care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român conform prevederilor
art. 45 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b)Registrul internaţional al navelor maritime în care se înmatriculează navele maritime care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român conform prevederilor art. 45 alin. (2) lit. b), c) şi d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care cuprinde următoarele secţiuni:
  (i) secţiunea „Nave în proprietate“, în care se înmatriculează navele maritime prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. b) şi c) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui titlu de proprietate;
  (ii) secţiunea „Nave în bareboat“, în care se înmatriculează navele maritime prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui contract de bareboat;
  (iii) secţiunea „Nave în leasing“, în care se înmatriculează navele maritime prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui contract de leasing financiar;
c)Registrul matricol al navelor de navigaţie interioară în care se înmatriculează navele de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român, cuprinzând următoarele secţiuni:
  (i) secţiunea „Nave în proprietate“, în care se înmatriculează navele de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a), b) şi c) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui titlu de proprietate;
  (ii) secţiunea „Nave în bareboat“, în care se înmatriculează navele de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui contract de bareboat;
  (iii) secţiunea „Nave în leasing“, în care se înmatriculează navele de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui contract de leasing financiar;
d)Registrul matricol al navelor de pescuit în care se înmatriculează navele maritime şi de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român, cuprinzând următoarele secţiuni:
  (i) secţiunea „Nave în proprietate“, în care se înmatriculează navele maritime şi de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a), b) şi c) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui titlu de proprietate;
  (ii) secţiunea „Nave în bareboat“, în care se înmatriculează navele maritime şi de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui contract de bareboat;
  (iii) secţiunea „Nave în leasing“, în care se înmatriculează navele maritime şi de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în baza unui contract de leasing financiar.

Articolul 10

În secţiunea „Nave în proprietate“ se înscriu cel puţin următoarele date: a)numele şi/sau numărul navei; b)portul de înmatriculare; c)pavilionul şi portul de înmatriculare anterioare; d)numele, cetăţenia, naţionalitatea, domiciliul/reşedinţa sau sediul proprietarului, administratorului şi operatorului, după caz; e)elementele de identificare fiscală pentru persoanele juridice: CUI/CIF/NIF, precum şi numărul şi data de ordine din oficiul registrului comerţului; f)codul numeric personal pentru persoanele fizice române sau echivalentul acestuia pentru persoane fizice străine; g)tipul navei şi principalele caracteristici tehnice; h)numărul matricol şi numărul de evidenţă centralizată, numărul IMO de identificare a proprietarilor şi/sau operatorilor, numărul IMO de identificare a navelor maritime, numărul european unic de identificare a navelor de navigaţie interioară (ENI), numărul de identificare a navelor de pescuit (CFR), codul ATIS (sistemul automat de transmitere a identităţii); numărul MMSI (serviciul mobil maritim de identificare), numărul de identificare al ambarcaţiunii (CIN), după caz; i)constituirea, transmiterea şi stingerea drepturilor reale şi/sau a sarcinilor asupra navelor; j)acordarea, suspendarea şi retragerea dreptului de arborare a pavilionului român; k)seria, numărul, data emiterii actului de naţionalitate şi, după caz, valabilitatea actului de naţionalitate; l)zona şi sectorul de navigaţie; m)orice modificări sau menţiuni privind datele de mai sus.


Articolul 11

În secţiunea „Nave în bareboat“ şi în secţiunea „Nave în leasing“ se înscriu cel puţin următoarele date: a)numele şi/sau numărul navei; b)pavilionul şi portul de înmatriculare anterioare; c)tipul, numărul/data contractului şi perioada de valabilitate a acestuia; d)portul de înmatriculare românesc; e)numele, cetăţenia, domiciliul sau, după caz, sediul proprietarului; f)numele, domiciliul sau, după caz, sediul operatorului; g)elementele de identificare fiscală pentru persoanele juridice: CUI/CIF/NIF, precum şi numărul de ordine şi data din oficiul registrului comerţului; h)codul numeric personal pentru persoanele fizice române sau echivalentul acestuia pentru persoanele fizice străine; i)tipul şi principalele caracteristici tehnice ale navei; j)numărul matricol şi numărul de evidenţă centralizată, numărul IMO de identificare a proprietarilor şi/sau operatorilor, numărul IMO de identificare a navelor maritime, numărul european unic de identificare a navelor de navigaţie interioară (ENI), numărul de identificare a navelor de pescuit (CFR), codul ATIS (sistemul automat de transmitere a identităţii); numărul MMSI (serviciul mobil maritim de identificare), numărul de identificare al ambarcaţiunii (CIN), după caz; k)acordarea şi retragerea dreptului de arborare a pavilionului român; l)seria, numărul, data emiterii şi valabilitatea actului de naţionalitate; m)zona şi sectorul de navigaţie; n)orice modificări sau menţiuni privind datele de mai sus.


Articolul 12

(1) Registrul de evidenţă a navelor în construcţie este registrul ţinut de căpităniile de port în a căror zonă de jurisdicţie se află constructorul, în care se înscriu navele aflate în construcţie.(2) În Registrul de evidenţă a navelor în construcţie se înscriu cel puţin următoarele date:a)numărul de comandă stabilit de constructor; b)denumirea ori numele şi adresa constructorului şi a beneficiarului; c)numărul şi data emiterii autorizaţiei de construcţie; d)numărul şi data contractului de construcţie/armare a navei sau ale declaraţiei notariale privind construcţia/armarea pentru navele construite în regie proprie; e)principalele date privind proiectul tehnic de construcţie al navei în baza căruia s-a emis autorizaţia de construcţie (proiectantul, numărul proiectului, autoritatea emitentă a avizului la proiectul tehnic, data şi numărul avizului proiectului, societatea de clasificare); f)principalele caracteristici tehnice ale navei ce urmează a fi construită; g)data punerii chilei; h)constituirea, transmiterea şi stingerea drepturilor reale asupra navei; i)numărul şi data încheierii proceselor-verbale de recepţie finală şi/sau de predare-primire; j)numărul şi data emiterii permisului provizoriu de arborare a pavilionului român, acolo unde este cazul; k)data lansării la apă, dacă este cazul; l)orice modificări sau menţiuni privind datele de mai sus.


Articolul 13

(1) Registrul de evidenţă centralizată a navelor este registrul ţinut de către ANR în care se înscriu navele maritime şi de navigaţie interioară care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român.(2) În Registrul de evidenţă centralizată a navelor se înscriu cel puţin datele prevăzute la art. 10 şi 11.


Articolul 14

Dosarul-cazier este un dosar separat pentru fiecare navă destinat conservării cererilor depuse la căpitănia portului, la care sunt anexate înscrisurile (depuse în original, autentificate sau copii legalizate) care stau la baza acestora, corespondenţa privind orice transcriere/menţiune efectuată în registrul matricol, adresele transmise prin care se comunică modul de soluţionare a cererilor, precum şi orice altă corespondenţă referitoare la navă, începând de la eliberarea autorizaţiei de construcţie până la radierea/scoaterea din evidenţă a navei. Dosarul-cazier conţine, de asemenea, o copie de pe permisul provizoriu de arborare a pavilionului român/actul de naţionalitate eliberat, actele de naţionalitate retrase/anulate.


Articolul 15

În sensul prezentului ordin, prin titlu de proprietate se înţelege: a)contract de vânzare-cumpărare; b)act de donaţie; c)certificat de moştenitor; d)hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă/definitivă privind recunoaşterea, transmiterea sau dobândirea proprietăţii; e)orice alt document prevăzut de legislaţia în vigoare care atestă dreptul de proprietate.


Articolul 16

(1) Contractul de bareboat este contractul încheiat între proprietarul navei şi navlositor, denumit în continuare operator, în scopul folosirii navei pentru o perioadă determinată de timp. În baza contractului de bareboat operatorul primeşte dreptul de posesie şi de folosinţă completă în exploatarea navei, inclusiv dreptul de a angaja comandantul şi echipajul navei pe durata contractului.(2) Pe durata contractului de bareboat sunt în sarcina operatorului, între altele:a)plata chiriei către proprietar, în cuantumul şi modalităţile stabilite prin contractul de bareboat; b)întreţinerea navei şi efectuarea reparaţiilor; c)cheltuielile de exploatare a navei; d)asigurarea navei; e)recrutarea echipajului, plata salariilor şi, după caz, a diurnelor, hrana şi condiţiile de viaţă la bord; f)constituirea de garanţii în vederea plăţii salariilor şi a altor drepturi băneşti pentru echipaj. (3) Pe toată durata contractului de bareboat proprietarul îşi păstrează dreptul de dispoziţie asupra navei, are drept de control asupra modului în care asigură integritatea navei şi respectarea de către operator a tuturor clauzelor contractuale.


Articolul 17

În sensul prezentului ordin, prin sarcină se înţelege orice obligaţie care grevează o navă (contracte, garanţii reale, sechestre, precum şi orice alte obligaţii reglementate de legea civilă).
Capitolul II Evidenţa navelor în construcţie

Articolul 18

Navele aflate în construcţie pe teritoriul României se înscriu în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie ţinut de căpitănia de port în a cărei zonă de jurisdicţie se află constructorul.


Articolul 19

Persoanele juridice sau fizice care construiesc o navă în România trebuie să obţină înaintea începerii construcţiei acesteia autorizaţia de construcţie emisă de căpitănia de port în a cărei zonă de jurisdicţie se construieşte nava.


Articolul 20

(1) Pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie, persoanele juridice sau fizice care construiesc o navă în România vor depune la căpitănia portului următoarele documente:a)cerere-tip de emitere a autorizaţiei de construcţie; b)planul general avizat de autoritatea competentă a statului al cărui pavilion urmează să îl arboreze sau de o societate de clasificare agreată de respectiva autoritate şi scrisoarea de avizare; c)contractul de construcţie sau de armare; d)declaraţie notarială privind construcţia navei în regie proprie, după caz. (2) În cazul în care construcţia unei nave se continuă într-un alt loc din România decât cel în care a fost începută, constructorul trebuie să obţină o nouă autorizaţie, pentru eliberarea căreia trebuie să depună, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), şi documentul care certifică scoaterea din evidenţă a navei din registrul de evidenţă în care nava în construcţie a fost înscrisă anterior. Vechea autorizaţie se depune la căpitănia de port care a emis-o.


Articolul 21

(1) În baza documentelor prevăzute la art. 20, căpitănia portului eliberează autorizaţia de construcţie.(2) Autorizaţia de construcţie se eliberează în maximum 10 zile de la depunerea documentaţiei.(3) În cazul în care nu există un contract de construcţie/armare se va înscrie declaraţia notarială pe propria răspundere privind construcţia/armarea în regie proprie.


Articolul 22

(1) Pe perioada derulării construcţiei navei, constructorul este obligat să depună la căpitănia portului unde este înscrisă nava în construcţie documentele justificative privind orice modificări ale datelor iniţiale privitoare la:
a)contractul de construcţie şi/sau de armare a navei; b)orice lucrare de modificare constructivă majoră care determină modificări ale proiectului iniţial; c)beneficiarul navei. (2) Căpitănia de port va face, în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie, menţiunile necesare privind datele prevăzute la alin. (1).


Articolul 23

Pe perioada probelor de marş, precum şi în cazul navelor nou-construite nepropulsate ori a corpurilor de navă care se predau în afara teritoriului României, căpitănia portului va emite permisul provizoriu de arborare a pavilionului român. Constructorul va depune la căpitănia portului următoarele documente: a)cerere-tip; b)actele de stare tehnică emise de către direcţia de specialitate din cadrul ANR sau de către o organizaţie recunoscută, prin care se atestă că nava poate efectua aceste probe sau că poate performa acest voiaj.


Articolul 24

Modelul, dimensiunile, elementele de siguranţă şi conţinutul permisului provizoriu de arborare a pavilionului român se stabilesc prin decizie a directorului general al ANR.


Articolul 25

(1) Căpitănia portului emite permisul provizoriu privind acordarea dreptului de arborare a pavilionului român, pentru perioada valabilităţii actului de stare tehnică prevăzut la art. 23 lit. b), în termen de 5 zile de la data depunerii cererii, şi va face menţiunile corespunzătoare în Registrul de evidenţă al navelor în construcţie.
(2) În cazul în care probele de marş se prelungesc peste perioada solicitată iniţial, căpitănia portului poate, la solicitarea, în scris, a constructorului, să prelungească valabilitatea permisului prevăzut la alin. (1), cu condiţia ca valabilitatea actului de stare tehnică să fie prelungită corespunzător.


Articolul 26

După întoarcerea navei din probele de marş, constructorul este obligat să depună permisul prevăzut la art. 25 la căpitănia portului, care va face menţiunea în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie.


Articolul 27

(1) Căpitănia portului emite permisul provizoriu de arborare a pavilionului român şi în cazul navelor nou-construite nepropulsate ori a corpurilor de navă care se predau în afara teritoriului României, pe durata voiajului.(2) Documentul prevăzut la alin. (1) se emite de căpitănia portului de înscriere în baza următoarelor documente:a)cerere-tip de emitere a permisului provizoriu de arborare a pavilionului român; b)actele de stare tehnică emise de către direcţia de specialitate din cadrul ANR sau de către o organizaţie recunoscută, prin care se atestă capacitatea navei de a efectua acest voiaj.


Articolul 28

(1) Navele nou-construite se scot din evidenţe la solicitarea constructorului în următoarele situaţii:
a)la terminarea construcţiei, după semnarea procesului-verbal de recepţie finală şi/sau de predare-primire; b)când construcţia unei nave se continuă de un alt constructor aflat în zona de jurisdicţie a unei alte căpitănii de port sau a unei alte autorităţi competente sau un alt constructor din afara României. (2) Navele în construcţie se scot din evidenţe şi în cazul în care contractul de construcţie încetează înainte de finalizarea construcţiei.


Articolul 29

Scoaterea navelor din Registrul de evidenţă a navelor în construcţie se face pe baza unei cereri-tip privind scoaterea din evidenţă a navelor în construcţie, depusă de constructor, la care se anexează actele care fac dovada că navele se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 28.
Capitolul IIIAcordarea dreptului de arborare a pavilionului român. Înmatricularea navelor

Articolul 30

Pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului român navelor nou-construite ori dobândite şi înmatricularea lor în registre proprietarul va depune la căpitănia de port desemnată următoarele documente: a)cerere-tip privind acordarea dreptului de arborare a pavilionului român şi înmatricularea navei, care să cuprindă opţional şi 3 propuneri de nume; b)titlul de proprietate; c)certificatul constructorului pentru navele nou-construite; d)raportul de inspecţie în vederea înmatriculării emis de ANR sau certificatul de clasă şi certificatele statutare emise de către ANR sau de către o organizaţie recunoscută autorizată de ANR ori de către o autoritate competentă, după caz; e)certificatul de tonaj, după caz; f)pentru persoanele juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competentă sau actul normativ ori administrativ de înfiinţare, iar pentru persoanele fizice, documente oficiale din care să rezulte cetăţenia şi domiciliul/reşedinţa, după caz; g)pentru navele nou-construite, documentul emis de autoritatea statului în care au fost construite, prin care se constată că sunt nave nou-construite şi neînmatriculate, după caz, declaraţia pe propria răspundere care să ateste că nava nou-construită nu a fost înmatriculată; h)pentru navele dobândite, documentul care atestă radierea navei emis de autoritatea competentă a statului al cărui pavilion l-a arborat anterior; i)dovada înregistrării fiscale a navei prin avizarea fişei pentru înmatriculare de către autorităţile fiscale din România; j)două fotografii ale navei în stare de plutire, tip 13/18 cm, dintr-un bord şi din pupa, care să evidenţieze elementele de identificare ale navei.


Articolul 31

După înmatricularea în registre, ANR prin căpitănia portului va emite un act de naţionalitate valabil pe toată perioada în care nava are dreptul de arborare a pavilionului român ori până la schimbarea proprietarului sau modificarea oricăror date menţionate în registre.


Articolul 32

Actele de naţionalitate sunt:a)certificate de naţionalitate pentru navele maritime; b)atestate de bord, pentru celelalte nave care fac obiectul prezentului ordin.


Articolul 33

Pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului român şi înmatricularea navelor proprietate a persoanelor juridice sau fizice străine, închiriate prin contracte de tip bareboat ori leasing financiar, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice sau fizice române ori străine care solicită dreptul de arborare a pavilionului român pe perioada contractului, operatorul navei va depune la căpitănia de port desemnată următoarele documente: a)cerere-tip pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului român şi înmatricularea navei care să cuprindă opţional şi 3 propuneri de nume dacă se doreşte schimbarea numelui navei, însoţită de acordul scris al proprietarului; b)contractul de leasing financiar sau contractul de bareboat; c)raportul de inspecţie în vederea înmatriculării emis de ANR sau certificatul de clasă şi certificatele statutare emise de către ANR sau de către o organizaţie recunoscută autorizată de ANR ori de către o autoritate competentă, după caz; d)certificatul de tonaj, după caz; e)documentul emis de autoritatea competentă a statului unde nava este înmatriculată care atestă suspendarea dreptului de arborare a pavilionului deţinut anterior, precum şi eventualele sarcini şi/sau garanţii reale ce grevează nava; f)în cazul în care nava este grevată de sarcini şi/sau de garanţii reale, acordul expres al creditorilor respectivi privind închirierea navei şi înmatricularea în registrul navelor în bareboat/leasing în România; g)pentru proprietarii persoane juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competentă sau actul normativ ori administrativ de înfiinţare, iar pentru proprietarii persoane fizice, documente oficiale din care să rezulte cetăţenia şi domiciliul/reşedinţa, după caz; h)pentru operatorii persoane juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competentă sau actul normativ ori administrativ de înfiinţare, iar pentru operatorii persoane fizice, documente oficiale din care să rezulte cetăţenia şi domiciliul/reşedinţa, după caz; i)dovada înregistrării fiscale a navei prin avizarea fişei pentru înmatriculare de către autorităţile fiscale din România; j)două fotografii ale navei în stare de plutire, tip 13/18 cm, dintr-un bord şi din pupa, care să evidenţieze elementele de identificare ale navei.


Articolul 34

(1) Dreptul de arborare a pavilionului român pentru navele închiriate prin contracte de tip bareboat ori leasing financiar se acordă şi se poate prelungi pe durata contractului şi în limita perioadei de suspendare certificată de autoritatea competentă a statului în care nava a fost înmatriculată.(2) Prelungirea dreptului de arborare a pavilionului român pentru navele închiriate prin contracte de tip bareboat ori leasing financiar se poate acorda cu condiţia ca atât contractul de bareboat sau leasing financiar, cât şi certificatul de suspendare emise de autoritatea competentă a statului în care nava a fost înmatriculată să fie valabile pe perioada de prelungire solicitată.


Articolul 35

(1) După înmatricularea în secţiunea „Nave în bareboat“/secţiunea „Nave în leasing“ se va emite un act de naţionalitate, în care se vor menţiona atât numele proprietarului navei, cât şi cel al operatorului.(2) Perioada de valabilitate a actului de naţionalitate emis navelor înmatriculate în secţiunea „Nave în bareboat“/secţiunea „Nave în leasing“ nu poate fi mai mare decât perioada de valabilitate a contractului de bareboat sau leasing financiar şi în limita perioadei de suspendare certificată de autoritatea competentă a statului în care nava a fost înmatriculată.
Capitolul IVTranscrierea constituirii, transmiterii şi stingerii drepturilor reale şi sarcinilor asupra navelor

Articolul 36

(1) Constituirea, transmiterea şi stingerea drepturilor reale asupra navelor care arborează pavilionul român se transcriu, la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, în registrele în care este transcris titlul de proprietate şi în Registrul de evidenţă centralizată a navelor, făcându-se menţiunile corespunzătoare şi în actul de naţionalitate. (2) La navele aflate în construcţie drepturile reale prevăzute la alin. (1) se transcriu în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie.(3) În cazul în care drepturile reale sunt constituite în străinătate, operaţiunile prevăzute la alin. (1) se transcriu, la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, în registrele misiunii diplomatice a României acreditate pentru statul respectiv.


Articolul 37

(1) După transcriere, drepturile reale prevăzute la art. 36 alin. (1) se menţionează în actul de naţionalitate, după cum urmează:a)în cazul în care drepturile reale sunt constituite în ţară de către ANR, dacă nava se află în apele naţionale navigabile, sau de către misiunea diplomatică a României, la cererea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, dacă nava se află într-un port străin; b)în cazul în care drepturile reale sunt constituite în străinătate de către misiunea diplomatică a României acreditată pentru statul respectiv, dacă nava se află într-un port străin, sau de către ANR, după primirea documentelor şi a confirmării de adnotare din partea misiunii diplomatice a României, dacă nava se află în apele naţionale navigabile. (2) Autorităţile consulare au obligaţia de a transmite ANR, în cel mai scurt timp:a)confirmarea efectuării menţiunii în actul de naţionalitate pentru situaţiile prevăzute la alin. (1); b)documentele în baza cărora s-a efectuat adnotarea drepturilor reale.


Articolul 38

(1) Garanţiile reale care grevează navele în construcţie se transcriu, la cerere, în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie, de către titulari, prin depunerea unui aviz de garanţie semnat de părţile contractante, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la care se va anexa contractul aferent operaţiunii solicitate.(2) În momentul terminării construcţiei navei, căpitănia portului în al cărei registru de evidenţă a navelor în construcţie a fost înscrisă nava va emite, la cererea persoanelor fizice/juridice titulare, certificate cu privire la situaţia juridică a navei nou-construite.


Articolul 39

În cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unei nave care arborează pavilionul român, între persoane fizice şi/sau juridice care, în conformitate cu legislaţia în vigoare, îndeplinesc condiţiile ca navele din proprietatea lor să arboreze pavilionul român, noul proprietar va depune la căpitănia portului de înmatriculare, în termen de 15 zile lucrătoare de la dobândirea dreptului de proprietate, următoarele documente: a)cerere-tip de transcriere a dreptului de proprietate în care vor fi menţionate şi 3 nume, în ordinea preferinţei, dacă se doreşte şi schimbarea numelui; b)titlul de proprietate; c)certificatul constatator al noului proprietar, emis de autoritatea competentă a statului de înmatriculare a firmei, sau actul de înfiinţare pentru persoanele juridice, respectiv actul de identitate ori un alt document oficial din care să rezulte şi cetăţenia, pentru persoanele fizice; d)dovada înregistrării fiscale a navei prin avizarea fişei pentru transferul de proprietate, de către autorităţile fiscale din România.


Articolul 40

Pe baza documentelor prevăzute la art. 39 se va emite un nou act de naţionalitate pe numele noului proprietar şi se vor face menţiunile corespunzătoare în registrele matricole şi în Registrul de evidenţă centralizată a navelor.


Articolul 41

(1) În cazul proprietăţii comune se vor transcrie în registre şi se vor menţiona în actul de naţionalitate numele şi sediul/domiciliul fiecărui proprietar şi, acolo unde se precizează, cota-parte deţinută de fiecare proprietar.(2) Când înscrisul doveditor al vânzării învederează că preţul nu a fost plătit integral, vânzătorul poate solicita transcrierea în registrul matricol şi menţionarea în actul de naţionalitate a privilegiului pentru garantarea preţului datorat în beneficiul său. (3) Pentru navele proprietate a statului date în administrarea unor persoane juridice aflate în subordinea sau sub autoritatea sa, în vederea obţinerii actului de naţionalitate, administratorul va depune la căpitănia portului de înmatriculare următoarele documente:a)cerere-tip de transcriere a dreptului de administrare; b)înscrisul constatator al dreptului de administrare; c)certificatul de înmatriculare însoţit de certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului sau actul normativ ori administrativ de înfiinţare a administratorului persoană juridică, după caz. (4) Pe baza documentelor prevăzute la alin. (3) se va emite un nou act de naţionalitate şi se vor face atât transcrierea dreptului de proprietate în favoarea statului, cât şi a dreptului de administrare a navei de către unitatea administrativ-teritorială în registrul matricol şi se vor menţiona în Registrul de evidenţă centralizată a navelor.


Articolul 42

(1) În cazul contractelor de închiriere a navelor, inclusiv contractele de leasing, bareboat, precum şi orice alte tipuri de contracte din care decurg drepturi reale, denumite în continuare contracte, pentru nave care arborează pavilionul român, încheiate între proprietarii români şi operatori români sau străini ori între operatori, operatorul care exploatează efectiv nava trebuie să solicite, cu acordul proprietarului, în termen de 15 zile lucrătoare, transcrierea acestor contracte în registrele matricole, făcându-se menţiunile corespunzătoare şi în noul act de naţionalitate.(2) Pentru transcrierea în registrele matricole a contractelor prevăzute la alin. (1), persoanele juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi vor depune la căpitănia portului unde este înmatriculată nava următoarele documente:a)formularul de aviz semnat de părţile contractante în conformitate cu legislaţia în vigoare; b)contractul aferent operaţiunii solicitate; c)pentru operatorii persoane juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competentă sau actul normativ ori administrativ de înfiinţare, iar pentru operatorii persoane fizice, documente oficiale din care să rezulte cetăţenia şi domiciliul/reşedinţa, după caz; d)dovada înregistrării fiscale a navei prin avizarea fişei pentru închirierea navei în leasing, de către autorităţile fiscale din România. (3) În cazul contractelor de bareboat sau leasing noul act de naţionalitate emis este valabil pe perioada derulării contractului ori până la solicitarea în scris a proprietarului privind încetarea acestuia.(4) Contractele care grevează navele se transcriu şi în Registrul de evidenţă centralizată a navelor.


Articolul 43

(1) Transcrierea garanţiilor reale asupra navelor care arborează pavilionul român se face la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, în registrele în care este transcris titlul de proprietate, prin depunerea la căpitănia portului de înmatriculare a unui aviz de garanţie semnat de părţile contractante, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la care vor anexa contractul aferent operaţiunii solicitate. (2) Garanţiile reale care grevează navele se transcriu şi în Registrul de evidenţă centralizată a navelor.(3) Garanţiile reale care grevează navele se menţionează şi în actele lor de naţionalitate.


Articolul 44

(1) Radierea din registrele matricole şi din registrul de evidenţă centralizată a transcrierii contractelor şi/sau a garanţiilor reale, precum şi radierea garanţiilor reale din Registrul de evidenţă a navelor în construcţie se efectuează în baza avizului de stingere semnat de către părţi, la care se va anexa documentul aferent operaţiunii solicitate, după caz.(2) Operaţiunea prevăzută la alin. (1) se poate efectua şi la solicitarea părţii interesate, în baza unei hotărâri judecătoreşti ori arbitrale rămase definitivă şi irevocabilă/definitivă sau în orice alte cazuri prevăzute de lege, la cererea documentată a titularului.


Articolul 45

(1) În cazul instituirii unui sechestru asupra navei, după încheierea procesului-verbal de aplicare a sechestrului, acesta va fi depus de către executor la căpitănia portului unde se află nava în momentul aplicării sechestrului. La solicitarea executorului, căpitănia portului de înmatriculare va transcrie procesul-verbal de instituire a sechestrului în registrele matricole/de evidenţă.(2) Sechestrul constă în indisponibilizarea navei. Dispoziţiile prezentului act normativ cu privire la sechestru vor fi completate cu dispoziţiile Codului de procedură civilă.(3) Pe durata cât nava are înscris un sechestru, căpitănia portului de înmatriculare nu va efectua nicio transcriere a constituirii, transmiterii sau stingerii de drepturi reale, garanţii reale şi/sau sarcini în registrele matricole/de evidenţă.(4) Radierea din registrele matricole/de evidenţă a sechestrului instituit asupra navei se va face în baza notificării executorului sau în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile/definitive, legalizată, care desfiinţează hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă/definitivă de instituire a sechestrului.(5) Radierea transcrierilor cu privire la contracte de închiriere, garanţii reale, sechestre şi alte asemenea sarcini reglementate de lege, în cazul navelor înstrăinate de către administratorul judiciar/lichidator, se va efectua la cererea persoanelor interesate, în baza procesului-verbal de adjudecare privind înstrăinarea navei.


Articolul 46

Drepturile reale şi/sau sarcinile care grevează navele sub pavilion român sunt opozabile terţilor numai dacă sunt transcrise în registrele prevăzute la art. 2-6.


Articolul 47

Pe perioada suspendării dreptului de arborare a pavilionului român, aspectele legate de publicitatea proprietăţii, a garanţiilor reale şi a sarcinilor ce grevează nava vor continua să fie guvernate de legea română.


Articolul 48

(1) În secţiunea „Nave în bareboat“ şi în secţiunea „Nave în leasing“ din registrele prevăzute la art. 3-5 nu se înscriu drepturi reale şi garanţii reale, sechestre ori alte asemenea sarcini asupra navelor.(2) În secţiunea „Nave în bareboat“ şi în secţiunea „Nave în leasing“ din registrele prevăzute la art. 3-5 se transcriu doar drepturile reale, garanţiile reale şi alte asemenea sarcini asupra navelor înscrise de autoritatea competentă din statul de pavilion deţinut anterior.(3) Pentru navele înmatriculate în secţiunea „Nave în bareboat“ şi în secţiunea „Nave în leasing“ pe perioada acordării dreptului de arborare a pavilionului român, publicitatea proprietăţii, a garanţiilor reale şi a altor sarcini ce grevează nava se va efectua de autoritatea competentă din statul în care nava a fost înmatriculată, în registrul matricol în care este înscris dreptul de proprietate.(4) În secţiunea „Nave în bareboat“ şi în secţiunea „Nave în leasing“ transcrierea constituirii, transmiterii şi stingerii garanţiilor reale, sechestrelor şi altor sarcini se efectuează în baza certificatul emis de autoritatea competentă din statul de pavilion deţinut anterior depus de solicitant.
Capitolul VPreschimbarea actului de naţionalitate

Articolul 49

(1) Proprietarii sau operatorii navelor sub pavilion român sunt obligaţi să solicite căpităniei de port emiterea unui nou act de naţionalitate în maximum 15 zile lucrătoare de la producerea oricăror schimbări cu privire la caracteristicile navei, situaţia juridică a acestor nave sau alte asemenea modificări.(2) Orice modificare privind numele navei, caracteristicile tehnice principale sau alte asemenea date menţionate în registrul matricol se face la cererea proprietarului/operatorului, cu aprobarea căpităniei de port, şi se înscrie în registrele matricole. După înscrierea menţiunilor în registrele matricole se emite un nou act de naţionalitate, în care sunt operate respectivele modificări.


Articolul 50

(1) La navele care arborează pavilionul român şi poartă un nume, ANR stabileşte aceste nume în baza propunerilor făcute de către proprietari sau de către operatori, cu acordul proprietarului.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii