Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:52 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legea 317 (r. 2) din 1 iulie 2004 (Legea 317/2004)

ro

05 Sep, 2012 21:51 1954 Marime text

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii este independent si se supune in activitatea sa numai legii. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii raspund in fata judecatorilor si procurorilor pentru activitatea desfasurata in exercitarea mandatului.

Art. 2. -

Consiliul Superior al Magistraturii are personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti.

CAPITOLUL II
Organizarea Consiliului Superior al Magistraturii

SECTIUNEA 1
Structura Consiliului Superior al Magistraturii

Art. 3. -

Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 19 membri, din care:

a) 9 judecatori si 5 procurori, alesi in adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor, care compun cele doua sectii ale Consiliului, una pentru judecatori si una pentru procurori;

b) 2 reprezentanti ai societatii civile, specialisti in domeniul dreptului, care se bucura de inalta reputatie profesionala si morala, alesi de Senat;

c) presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, reprezentant al puterii judecatoresti, ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, care sunt membri de drept ai Consiliului.

Art. 4. -

Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii este alcatuita din:

a) 2 judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie;

b) 3 judecatori de la curtile de apel;

c) 2 judecatori de la tribunale;

d) 2 judecatori de la judecatorii.

Art. 5. -

Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii este alcatuita din:

a) 1 procuror de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau de la Directia Nationala Anticoruptie;

b) 1 procuror de la parchetele de pe langa curtile de apel;

c) 2 procurori de la parchetele de pe langa tribunale;

d) 1 procuror de la parchetele de pe langa judecatorii.

SECTIUNEA a 2-a
Alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii

Art. 6. -

(1) Judecatorii si procurorii, membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, prevazuti la art. 3 lit. a), sunt alesi in adunarile generale ale judecatorilor sau, dupa caz, ale procurorilor.

(2) Data la care au loc adunarile generale ale judecatorilor si ale procurorilor se stabileste de catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii cu cel putin 90 de zile inainte de expirarea mandatului membrilor acestuia si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

Art. 7. -

(1) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii se aleg din randul judecatorilor si procurorilor numiti de Presedintele Romaniei.

(2) Judecatorii si procurorii isi pot sustine candidaturile depuse pentru alegerea ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii in fata colectivelor de judecatori si procurori. Candidaturile judecatorilor si procurorilor pot fi sustinute de colectivele de judecatori si procurori, precum si de asociatiile profesionale ale acestora.

(3) Perioada in care pot fi depuse candidaturile se stabileste de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Candidaturile se depun la Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, la Colegiul de conducere al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la Colegiul de conducere al Directiei Nationale Anticoruptie sau la colegiile de conducere ale curtilor de apel ori ale parchetelor de pe langa acestea, insotite de:

a) curriculum vitae;

b) un proiect privind principalele obiective pe care le vor urmari judecatorii sau procurorii in cazul alegerii in Consiliul Superior al Magistraturii, precum si, dupa caz, documentele de sustinere a candidaturii;

c) o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au facut parte din serviciile de informatii inainte de 1990 si nici nu au colaborat cu acestea;

d) o declaratie autentica, pe propria raspundere, potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii;

e) o declaratie de interese actualizata.

(5) Nu pot fi alesi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii judecatorii si procurorii care au facut parte din serviciile de informatii inainte de 1990 sau au colaborat cu acestea ori cei care au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.

(6) Colegiile de conducere ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directiei Nationale Anticoruptie, ale curtilor de apel si ale parchetelor de pe langa acestea verifica indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1)-(5) de catre judecatorii si procurorii care si-au depus candidaturile.

Art. 8. -

(1) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie aleg, in adunarea generala, prin vot secret, direct si personal, 2 membri pentru Consiliul Superior al Magistraturii, dintre judecatorii care si-au depus candidatura.

(2) Procurorii de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si procurorii de la Directia Nationala Anticoruptie aleg, in adunarea generala comuna a procurorilor din acestea, prin vot secret, direct si personal, un membru pentru Consiliul Superior al Magistraturii dintre procurorii care si-au depus candidatura. In cadrul adunarii generale voteaza si procurorii din structurile teritoriale ale acestor parchete.

(3) Sunt alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii 2 judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, un procuror de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau de la Directia Nationala Anticoruptie, care au obtinut majoritate de voturi in adunarile generale.

(4) In cazul in care niciunul dintre candidati nu obtine majoritate de voturi, se organizeaza turul doi al alegerilor la care participa judecatorii si procurorii clasati pe primele doua locuri. Este ales membru al Consiliului Superior al Magistraturii candidatul care a obtinut numarul cel mai mare de voturi in turul doi al alegerilor.

Art. 9. -

(1) Colegiul de conducere al fiecarei curti de apel si al fiecarui parchet de pe langa acestea centralizeaza candidaturile depuse de judecatorii si procurorii din circumscriptiile lor.

(2) Candidaturile se centralizeaza pe categorii de instante si parchete si se transmit instantelor si parchetelor din circumscriptia curtii de apel, insotite de documentele prevazute la art. 7 alin. (4).

(3) Colegiul de conducere al fiecarei curti de apel organizeaza propria adunare generala, adunarea generala a judecatorilor de la tribunalele si tribunalele specializate din circumscriptia curtii de apel si adunarea generala a judecatorilor de la judecatoriile din circumscriptia curtii de apel.

(4) Colegiul de conducere al fiecarui parchet de pe langa curtile de apel organizeaza propria adunare generala, adunarea generala a procurorilor de la parchetele de pe langa tribunale si tribunalele specializate din circumscriptia curtii de apel si adunarea generala a procurorilor de la parchetele de pe langa judecatoriile din circumscriptia curtii de apel.

Art. 10. -

(1) Judecatorii de la fiecare curte de apel, judecatorii de la toate tribunalele si tribunalele specializate din circumscriptia fiecarei curti de apel si judecatorii de la toate judecatoriile din circumscriptia fiecarei curti de apel desemneaza, in cele 3 adunari generale, prin vot secret, direct si personal, cate un candidat pentru functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii dintre judecatorii care si-au depus candidatura.

(2) Procurorii de la fiecare parchet de pe langa curtile de apel, procurorii de la toate parchetele de pe langa tribunale si tribunalele specializate din circumscriptia fiecarei curti de apel si procurorii de la parchetele de pe langa judecatoriile din circumscriptia fiecarei curti de apel desemneaza, in cele 3 adunari generale, prin vot secret, direct si personal, cate un candidat pentru functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii dintre procurorii care si-au depus candidatura.

(3) Sunt desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii judecatorii si procurorii care au obtinut majoritate de voturi in adunarile generale prevazute la alin. (1) si (2). Dispozitiile art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.

(4) Judecatorii militari si procurorii militari isi depun candidatura la Curtea Militara de Apel Bucuresti sau, dupa caz, la Parchetul Militar de pe langa Curtea de Apel Bucuresti. Dispozitiile alin. (1)-(3) se aplica in mod corespunzator. Tribunalul Militar Teritorial Bucuresti si tribunalele militare, precum si parchetele de pe langa acestea desemneaza cate un candidat care va fi inclus pe listele prevazute la art. 11 alin. (1) lit. c) si e), respectiv d) si f).

(5) Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste listele cu judecatorii si procurorii desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, pe categorii de instante si parchete.

(6) Listele prevazute la alin. (5) si documentele prevazute la art. 7 alin. (4) se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(7) Dispozitiile art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.

Art. 11. -

(1) Listele judecatorilor si ale procurorilor care au fost desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se transmit instantelor sau, dupa caz, parchetelor, de catre Consiliul Superior al Magistraturii, cu cel putin 20 de zile inainte de data stabilita pentru adunarile generale, dupa cum urmeaza:

a) lista cuprinzand cei 16 candidati de la curtile de apel se transmite tuturor curtilor de apel;

b) lista cuprinzand cei 16 candidati de la parchetele de pe langa curtile de apel se transmite tuturor parchetelor de pe langa curtile de apel;

c) lista cuprinzand cei 16 candidati de la tribunale si tribunalele specializate se transmite tuturor tribunalelor si tribunalelor specializate;

d) lista cuprinzand cei 16 candidati de la parchetele de pe langa tribunale si tribunale specializate se transmite tuturor parchetelor de pe langa tribunale si tribunale specializate;

e) lista cuprinzand cei 16 candidati de la judecatorii se transmite tuturor judecatoriilor;

f) lista cuprinzand cei 16 candidati de la parchetele de pe langa judecatorii se transmite tuturor parchetelor de pe langa judecatorii.

(2) Listele prevazute la alin. (1) si documentele prevazute la art. 7 alin. (4) se afiseaza la sediile instantelor si parchetelor.

Art. 12. -

(1) Listele prevazute la art. 11 alin. (1) si documentele prevazute la art. 7 alin. (4) se transmit de catre Consiliul Superior al Magistraturii instantelor si parchetelor, insotite de buletine de vot.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii transmite fiecarei instante si fiecarui parchet un numar de buletine de vot stampilate egal cu numarul judecatorilor si procurorilor din cadrul parchetului, cu un plus de 10%.

(3) Forma si continutul buletinelor de vot se stabilesc de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Tiparirea buletinelor de vot se asigura de Consiliul Superior al Magistraturii.

Art. 13. -

(1) In vederea alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, in cadrul fiecarei instante si al fiecarui parchet se convoaca adunarea generala a judecatorilor sau, dupa caz, a procurorilor.

(2) Judecatorii de la curtile de apel si procurorii de la parchetele de pe langa acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, in adunarile lor generale, prin vot secret, direct si personal, 3 judecatori de la curtile de apel si un procuror de la parchetele de pe langa acestea.

(3) Judecatorii de la tribunale si tribunalele specializate si procurorii de la parchetele de pe langa acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, in adunarile lor generale, prin vot secret, direct si personal, 2 judecatori de la tribunale si tribunalele specializate si 2 procurori de la parchetele de pe langa acestea.

(4) Judecatorii de la judecatorii si procurorii de la parchetele de pe langa acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, in adunarile lor generale, prin vot secret, direct si personal, 2 judecatori de la judecatorii si un procuror de la parchetele de pe langa acestea.

Art. 14. -

(1) In procedura de desemnare a candidatilor si de alegere a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, adunarile generale sunt legal constituite in prezenta a cel putin doua treimi din numarul judecatorilor sau, dupa caz, al procurorilor in functie, inclusiv cei delegati sau detasati de la alte instante sau parchete.

(2) Adunarile generale sunt prezidate de magistratul cu cea mai mare vechime in magistratura, care nu si-a depus candidatura pentru functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.

(3) In procedura de alegere a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, fiecare judecator si procuror voteaza un numar de candidati egal cu numarul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, care reprezinta categoria de instante sau parchete la nivelul carora judecatorul sau, dupa caz, procurorul isi desfasoara activitatea.

(4) In cazul in care au fost votate mai putine persoane decat cele prevazute la alin. (3), votul este nul.

(5) La alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii nu pot participa judecatorii si procurorii detasati la alte autoritati decat la instante sau parchete.

Art. 15. -

(1) Judecatorul sau procurorul care a prezidat adunarea generala, impreuna cu 2 judecatori sau procurori desemnati inaintea votului de adunarile generale:

a) asigura numararea voturilor;

b) intocmeste procesul-verbal cu privire la desfasurarea alegerilor si rezultatele votului si il transmite Consiliului Superior al Magistraturii;

c) comunica numele judecatorilor sau al procurorilor desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii potrivit art. 10 alin. (5) ori, dupa caz, alcatuieste si transmite Consiliului Superior al Magistraturii lista cuprinzand candidatii inscrisi in ordinea descrescatoare a voturilor obtinute in adunarile generale prevazute la art. 8 alin. (3) si la art. 13 alin. (2)-(4).

(2) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1), judecatorul sau procurorul care a prezidat adunarea generala este ajutat de 2 judecatori sau, dupa caz, de 2 procurori, desemnati de adunarile generale, dintre judecatorii sau procurorii care nu si-au depus candidaturile.

Art. 16. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii centralizeaza rezultatele votului din circumscriptiile tuturor curtilor de apel si ale parchetelor de pe langa acestea.

(2) Sunt alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii:

a) 3 judecatori de la curtile de apel, care au obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;

b) 2 judecatori de la tribunale si tribunalele specializate, care au obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;

c) 2 judecatori de la judecatorii, care au obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;

d) 1 procuror de la parchetele de pe langa curtile de apel, care a obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;

e) 2 procurori de la parchetele de pe langa tribunale si tribunalele specializate care au obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;

f) 1 procuror de la parchetele de pe langa judecatorii, care a obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national.

(3) Dispozitiile art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.

Art. 17. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii verifica legalitatea procedurilor de alegere, din oficiu sau la sesizarea oricarui judecator sau procuror.

(2) In vederea formularii sesizarii, judecatorii si procurorii au dreptul sa verifice procesele-verbale cu privire la desfasurarea alegerilor si rezultatul acestora, precum si buletinele de vot.

(3) Contestatiile referitoare la legalitatea procedurilor de alegere pot fi depuse la Consiliul Superior al Magistraturii, in termen de 15 zile de la data alegerilor.

(4) Contestatiile se solutioneaza de catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 5 zile de la data sesizarii. Solutia motivata a contestatiei se comunica persoanelor care au facut sesizarea.

(5) In cazul in care se constata incalcari ale legii in procedurile de alegere, Consiliul Superior al Magistraturii dispune masurile necesare pentru inlaturarea acestora, inclusiv repetarea alegerilor, numai la instantele sau parchetele la care incalcarea legii a avut drept consecinta influentarea rezultatului alegerilor.

Art. 18. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii alcatuieste lista finala cuprinzand magistratii alesi potrivit prevederilor art. 8 alin. (3) si art. 16 alin. (2) si o transmite Biroului permanent al Senatului.

(2) Inainte de transmiterea listei catre Biroul permanent al Senatului, Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii verifica si comunica, in termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, daca judecatorii si procurorii alesi au facut parte din serviciile de informatii inainte de 1990 sau au colaborat cu acestea.

(3) Biroul permanent al Senatului inainteaza lista prevazuta la alin. (1) Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, pentru a examina daca au fost respectate dispozitiile legale cu privire la alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Senatul, in prezenta majoritatii membrilor sai, pe baza raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, valideaza lista cuprinzand magistratii alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii. Refuzul validarii nu poate interveni decat in cazul incalcarii legii in procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si numai daca aceasta incalcare a legii are drept consecinta influentarea rezultatului alegerilor. Dispozitiile art. 17 alin. (5) se aplica in mod corespunzator.

Art. 19. -

(1) In vederea alegerii celor 2 reprezentanti ai societatii civile in Consiliul Superior al Magistraturii, organizatiile profesionale ale juristilor, consiliile profesionale ale facultatilor de drept acreditate, asociatiile si fundatiile care au ca obiectiv apararea drepturilor omului pot propune Biroului permanent al Senatului cate un candidat.

(2) Pot fi alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii reprezentanti ai societatii civile care indeplinesc urmatoarele conditii:

a) sunt specialisti in domeniul dreptului, cu o vechime de cel putin 7 ani in activitatea juridica;

b) se bucura de inalta reputatie profesionala si morala;

c) nu au facut parte din serviciile de informatii inainte de 1990, nu au colaborat cu acestea si nu au un interes personal care influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege;

d) nu au calitatea de membru al unui partid politic si nu au indeplinit in ultimii 5 ani functii de demnitate publica.

(3) Propunerile de candidaturi se depun la Biroul permanent al Senatului, intre a 90-a zi si a 60-a zi inainte de expirarea mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, insotite de hotararea judecatoreasca sau, dupa caz, actul normativ de infiintare, de actul constitutiv si statutul persoanelor juridice prevazute la alin. (1), precum si de cazierul fiscal al acestora.

(4) Perioada in care se depun propunerile de candidaturi se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii, cu 30 de zile inainte de inceperea curgerii termenului prevazut la alin. (3).

(5) Candidatii propusi vor prezenta Senatului documentele prevazute la art. 7 alin. (4), precum si cazierul judiciar.

(6) Lista candidatilor si documentele prevazute la art. 7 alin. (4) se afiseaza pe paginile de internet ale Senatului si Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 5 zile de la expirarea perioadei de depunere a acestora.

Art. 20. -

(1) Senatul alege, dintre candidatii prevazuti la art. 19, cei 2 reprezentanti ai societatii civile, potrivit procedurii prevazute in regulamentul acestei Camere.

(2) Dispozitiile art. 18 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.

Art. 21. -

Hotararile Senatului privind validarea si alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

CAPITOLUL III
Functionarea Consiliului Superior al Magistraturii

Art. 22. -

(1) In termen de 15 zile de la publicarea hotararilor prevazute la art. 21, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie convoaca membrii Consiliului Superior al Magistraturii in sedinta de constituire.

(2) In sedinta de constituire, prezidata de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sunt alesi presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii.

(3) In termen de 15 zile de la sedinta de constituire a Consiliului Superior al Magistraturii se stabilesc atributiile si responsabilitatile fiecarui membru permanent, pe domenii de activitate.

Art. 23. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii functioneaza ca organ cu activitate permanenta. Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau in plen sau in sectii, potrivit atributiilor care revin acestora.

(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii desfasoara activitate permanenta.

(3) Presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii nu exercita activitatea de judecator sau procuror. Judecatorii si procurorii alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii isi suspenda activitatea de judecator, respectiv de procuror, referitoare la prezenta judecatorilor in complete de judecata, respectiv efectuarea actelor de urmarire penala de catre procurori. La incetarea mandatului, cei care au optat pentru suspendarea activitatii isi reiau activitatea de judecator sau procuror.

(4) Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii aflati in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot opta pentru suspendarea activitatii de judecator sau procuror pentru perioada ramasa pana la terminarea mandatului. Optiunea se exprima in scris, la presedintele Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi*).

(5) Functiile de conducere detinute de judecatorii sau procurorii alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii se suspenda de drept la data publicarii hotararii Senatului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii ce detin o functie de conducere la instante ori parchete, la data intrarii in vigoare a prezentei legi*), pot opta pentru suspendarea din functia de conducere respectiva in conditiile alin. (3).

(6) Perioada in care judecatorul sau procurorul este membru al Consiliului Superior al Magistraturii constituie vechime in aceste functii.

___________

*)A se vedea Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 24. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat de un vicepresedinte, alesi dintre judecatorii si procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reinnoit.

(2) Presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii sunt alesi de plen, in prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului, cu votul majoritatii membrilor acestuia.

(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii principale:

a) reprezinta Consiliul Superior al Magistraturii in relatiile interne si internationale;

b) coordoneaza activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si repartizeaza lucrarile pentru plen si sectii;

c) prezideaza lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia cazului in care la lucrari participa Presedintele Romaniei;

d) propune plenului masurile necesare pentru inceperea procedurilor de revocare a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si de ocupare a locurilor devenite vacante;

e) semneaza actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;

f) sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice;

g) desemneaza membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultati pentru elaborarea unor proiecte de acte normative;

h) prezinta, in sedinta publica a plenului, raportul anual asupra activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instantelor si parchetelor si se da publicitatii.

(4) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii indeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare administrativa a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.

(5) In lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atributiile prevazute la alin. (3) si (4) se exercita de vicepresedinte.

(6) In caz de vacanta a functiei de presedinte sau de vicepresedinte, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de cel mult o luna de la constatarea vacantei, va proceda la alegerea noului presedinte, respectiv vicepresedinte.

Art. 25. -

Presedintele Romaniei prezideaza, fara drept de vot, lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii la care participa.

Art. 26. -

(1) Lucrarile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt legal constituite in prezenta majoritatii membrilor acestora si sunt prezidate de presedintele sau, dupa caz, de vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii. In lipsa acestora, membrii sectiei aleg un presedinte de sedinta, cu votul majoritatii celor prezenti.

(2) Judecatorul sau procurorul care prezideaza lucrarile sectiei semneaza hotararile si celelalte acte emise de aceasta.

Art. 27. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii se intruneste in plen si in sectii, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau a majoritatii membrilor plenului ori, dupa caz, ai sectiilor.

(2) Lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfasoara in prezenta a cel putin 15 membri, iar lucrarile sectiilor se desfasoara in prezenta majoritatii membrilor acestora.

(3) Hotararile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si hotararile sectiilor se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti.

Art. 28. -

(1) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie participa la lucrarile Sectiei pentru judecatori, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la lucrarile Sectiei pentru procurori, iar ministrul justitiei, la lucrarile ambelor sectii.

(2) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie nu au drept de vot in situatiile in care sectiile indeplinesc rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare.

(3) Reprezentantii societatii civile participa numai la lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Art. 29. -

(1) Lucrarile plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regula, publice. Membrii plenului sau ai sectiilor hotarasc, cu majoritate de voturi, situatiile in care sedintele nu sunt publice.

(2) Asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor pot participa la lucrarile plenului si ale sectiilor, exprimand, atunci cand considera necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la initiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.

(3) Ordinea de zi a lucrarilor plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii se aproba de catre acestea, la propunerea presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii, in plen si in sectii, se iau prin vot direct si secret si se motiveaza.

(5) Hotararile plenului privind cariera si drepturile judecatorilor si procurorilor se redacteaza in cel mult 20 de zile si se comunica de indata.

(6) Hotararile prevazute la alin. (5) se publica in Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii in termen de 10 zile de la redactare.

(7) Hotararile prevazute la alin. (5) pot fi atacate cu contestatie de orice persoana interesata, in termen de 15 zile de la comunicare sau de la publicare, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Contestatia se judeca in complet format din 3 judecatori.*)

(8) Contestatia suspenda executarea hotararii Consiliului Superior al Magistraturii.*)

(9) Hotararea prin care se solutioneaza contestatia prevazuta la alin. (7) este definitiva.*)

(10) Ordinea de zi se publica cu 3 zile inainte pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se publica in Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

___________

*)Intra in vigoare la data de 1 februarie 2013, conform articolului unic pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2012 privind modificarea art. 81 din Legea nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 606 din 23 august 2012.

CAPITOLUL IV
Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii

SECTIUNEA 1
Dispozitii comune

Art. 30. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii are dreptul si obligatia de a se sesiza si din oficiu pentru a apara judecatorii si procurorii impotriva oricarui act care le-ar putea afecta independenta sau impartialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii apara reputatia profesionala a judecatorilor si procurorilor.

(2) Judecatorul sau procurorul care considera ca independenta, impartialitatea sau reputatia profesionala ii este afectata in orice mod se poate adresa Consiliului Superior al Magistraturii, care, dupa caz, poate dispune verificarea aspectelor semnalate, publicarea rezultatelor acesteia, poate sesiza organul competent sa decida asupra masurilor care se impun sau poate dispune orice alta masura corespunzatoare, potrivit legii.

(3) Consiliul Superior al Magistraturii asigura respectarea legii si a criteriilor de competenta si etica profesionala in desfasurarea carierei profesionale a judecatorilor si procurorilor.

(4) Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si ale sectiilor acestuia, referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor, se exercita cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 31. -

(1) In exercitarea atributiilor sale Consiliul Superior al Magistraturii poate solicita Ministerului Justitiei, instantelor judecatoresti si parchetelor, Institutului National al Magistraturii, altor autoritati si institutii publice, precum si persoanelor fizice sau juridice informatiile sau actele pe care le considera necesare.

(2) In scopul informarii cu privire la activitatea instantelor si parchetelor, membrii Consiliului Superior al Magistraturii efectueaza deplasari la sediile instantelor si ale parchetelor si organizeaza intalniri cu judecatorii, procurorii si reprezentantii societatii civile.

Art. 32. -

(1) In cazurile in care legea prevede avizul conform, aprobarea sau acordul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta este obligatoriu. Daca legea prevede consultarea sau avizul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta nu este obligatoriu.

(2) In cazul in care legea nu prevede un termen pentru emiterea avizelor de catre Consiliul Superior al Magistraturii, acestea se emit in 30 de zile de la sesizare. Depasirea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a termenului de emitere a avizului nu afecteaza valabilitatea actului.

Art. 33. -

Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste si pastreaza dosarele profesionale ale judecatorilor si procurorilor.

Art. 34. -

Consiliul Superior al Magistraturii coordoneaza activitatea Institutului National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri.

SECTIUNEA a 2-a
Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii

Art. 35. -

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor:

a) propune Presedintelui Romaniei numirea in functie si eliberarea din functie a judecatorilor si a procurorilor, cu exceptia celor stagiari;

b) numeste judecatorii stagiari si procurorii stagiari, pe baza rezultatelor obtinute la examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii;

c) dispune promovarea judecatorilor si a procurorilor;

d) elibereaza din functie judecatorii stagiari si procurorii stagiari;

e) propune Presedintelui Romaniei conferirea de distinctii pentru judecatori si procurori, in conditiile legii;

f) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.

Art. 36. -

(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la admiterea in magistratura, evaluarea, formarea si examenele judecatorilor si procurorilor:

a) la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, stabileste numarul anual de cursanti ai Institutului National al Magistraturii, aproba anual data si locul pentru organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii, stabileste tematica pentru concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii si aproba programul de formare profesionala a auditorilor de justitie, emite avize si adopta regulamente, in cazurile si in conditiile prevazute de lege;

b) numeste comisia de admitere si comisia de elaborare a subiectelor pentru admiterea in Institutul National al Magistraturii, in conditiile prevazute de Regulamentul de organizare a examenului de admitere in Institutul National al Magistraturii;

c) organizeaza si valideaza, potrivit legii si regulamentului, examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor si aproba programul de formare profesionala continua a judecatorilor si procurorilor, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, precum si tematica activitatilor de formare profesionala continua, organizate de curtile de apel si parchetele de pe langa acestea;

d) organizeaza si valideaza, potrivit legii si regulamentului, concursurile pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor;

e) dispune organizarea concursurilor de promovare a judecatorilor si procurorilor;

f) numeste comisiile pentru evaluarea activitatii profesionale a judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;

g) numeste si revoca directorul si directorii adjuncti ai Institutului National al Magistraturii, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, si desemneaza judecatorii si procurorii care vor face parte din Consiliul stiintific al Institutului National al Magistraturii;

h) la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, aproba structura organizatorica, statele de functii si statele de personal ale Institutului National al Magistraturii;

i) numeste directorul si directorii adjuncti ai Scolii Nationale de Grefieri si desemneaza judecatorii si procurorii membri in consiliul de conducere al scolii;

j) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.

(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii solutioneaza contestatiile formulate de judecatori si procurori impotriva hotararilor pronuntate de sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia celor date in materie disciplinara.

Art. 37. -

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea instantelor si a parchetelor:

a) convoaca adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;

b) aproba masurile pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi pentru instante si parchete;

c) elaboreaza propriul proiect de buget, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice, si emite avizele conforme pentru proiectele de buget ale instantelor si parchetelor;

d) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.

Art. 38. -

(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adopta Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti, precum si alte regulamente si hotarari prevazute in Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in Legea nr. 304/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigura publicarea Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor si a regulamentelor prevazute la alin. (1) in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de acte normative ce privesc activitatea autoritatii judecatoresti.

(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de regulamente si ordine care se aproba de ministrul justitiei, in cazurile prevazute de lege.

(5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justitiei cu privire la necesitatea initierii sau modificarii unor acte normative in domeniul justitiei.

(6) Consiliul Superior al Magistraturii elaboreaza anual un raport privind starea justitiei si un raport privind activitatea proprie, pe care le prezinta Camerelor reunite ale Parlamentului Romaniei pana la data de 15 februarie a anului urmator si le publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

Art. 39. -

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeste secretarul general si personalul cu functii de conducere din aparatul Consiliului Superior al Magistraturii.

SECTIUNEA a 3-a
Atributiile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii

Art. 40. -

Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmatoarele atributii referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor:

a) dispun delegarea judecatorilor si detasarea judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;

b) numesc in functii de conducere judecatorii si procurorii, in conditiile legii si ale regulamentului;

c) examineaza recomandarile primite de la Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie privind numirea in functie a judecatorilor in cadrul Curtii;

d) analizeaza indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari si procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de catre alti juristi care au fost admisi la concursul de intrare in magistratura, de catre judecatorii si procurorii inscrisi la concursul de promovare si de catre judecatorii si procurorii propusi pentru numirea in functii de conducere;

e) solutioneaza contestatiile impotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare anuala a activitatii profesionale a judecatorilor si procurorilor, constituite in conditiile legii;

f) iau masuri pentru solutionarea sesizarilor primite de la justitiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzatoare a judecatorilor si procurorilor;

g) propun Presedintelui Romaniei numirea in functie si revocarea din functie a presedintelui, vicepresedintelui si presedintilor de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie;

h) avizeaza propunerea ministrului justitiei de numire si revocare a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, a adjunctilor acestora, a procurorilor sefi sectie din aceste parchete, precum si a procurorului sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si a adjunctului acestuia;

i) aproba transferul judecatorilor si procurorilor;

j) dispun suspendarea din functie a judecatorilor si procurorilor;

k) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.

Art. 41. -

Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea instantelor si parchetelor:

a) aproba infiintarea si desfiintarea sectiilor curtilor de apel, ale instantelor din circumscriptiile acestora, precum si infiintarea sediilor secundare ale instantelor judecatoresti si circumscriptiilor acestora, in conditiile legii;

b) aproba propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie de infiintare si desfiintare a sectiilor in cadrul parchetelor;

c) avizeaza proiectul de hotarare a Guvernului privind lista localitatilor care fac parte din circumscriptiile judecatoriilor;

d) stabilesc categoriile de procese sau de cereri care se solutioneaza in municipiul Bucuresti numai de anumite instante, cu respectarea competentei materiale prevazute de lege;

e) la propunerea presedintilor curtilor de apel, stabilesc numarul vicepresedintilor curtilor de apel, ai tribunalelor si ai tribunalelor specializate, precum si judecatoriile la care functioneaza un vicepresedinte;

f) la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, dupa caz, aproba numarul adjunctilor procurorilor generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel si ai prim-procurorilor parchetelor de pe langa tribunale, precum si parchetele de pe langa judecatorii, unde prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti;

g) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.

Art. 42. -

(1) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea sau arestarea preventiva a judecatorilor si a magistratilor-asistenti.

(2) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea sau arestarea preventiva a procurorilor.

(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) privind perchezitia si retinerea nu se aplica in caz de infractiune flagranta.

Art. 43. -

Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii numeste si promoveaza magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in conditiile legii.

SECTIUNEA a 4-a
Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii in domeniul raspunderii disciplinare a magistratilor

Art. 44. -

(1) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste, prin sectiile sale, rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si a procurorilor, pentru faptele prevazute in Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Sectia pentru judecatori are rolul de instanta disciplinara si pentru magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si magistratilor-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

(3) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de un judecator se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar, de ministrul justitiei sau de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

(4) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de procurori se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar, de ministrul justitiei sau de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

(5) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de un magistrat-asistent se exercita de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar.

(6) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetarii disciplinare prealabile de catre Inspectia Judiciara.

Art. 45. -

(1) In cazurile in care ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sunt titulari ai actiunii disciplinare, acestia pot sesiza Inspectia Judiciara in legatura cu abaterile disciplinare savarsite de judecatori si procurori.

(2) In cazul in care Inspectia Judiciara este titulara a actiunii disciplinare, aceasta se poate sesiza din oficiu sau poate fi sesizata in scris si motivat de orice persoana interesata, inclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii, in legatura cu abaterile disciplinare savarsite de judecatori si procurori.

(3) Aspectele semnalate potrivit alin. (1) si (2) sunt supuse unei verificari prealabile efectuate de inspectorii judiciari din cadrul Inspectiei Judiciare, in cadrul careia se stabileste daca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare. Verificarile se efectueaza in termen de cel mult 45 de zile de la data solicitarii formulate de titularul actiunii disciplinare potrivit alin. (1) sau de la data sesizarii Inspectiei Judiciare potrivit alin. (2). Inspectorulsef poate dispune prelungirea termenului de efectuare a verificarii prealabile, cu cel mult 45 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.

(4) Daca in urma efectuarii verificarilor prealabile se constata ca nu exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare:

a) inspectorul judiciar transmite, in termen de cel mult 10 zile de la finalizarea acestora, ministrului justitiei, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie o propunere de clasare, daca Inspectia Judiciara a fost sesizata in conditiile alin. (1);

b) sesizarea se claseaza, iar rezultatul se comunica direct persoanei care a formulat sesizarea si persoanei vizate de sesizare, daca Inspectia Judiciara a fost sesizata in conditiile alin. (2).

(5) Primind propunerea de clasare prevazuta la alin. (4) lit. a), ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate:

a) sa dispuna clasarea lucrarii si comunicarea rezultatului persoanei care a formulat sesizarea si persoanei vizate de sesizare;

b) sa solicite motivat completarea verificarilor prealabile, atunci cand apreciaza ca acestea nu sunt complete. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost solicitata de titularul actiunii disciplinare;

c) sa dispuna inceperea cercetarii disciplinare prealabile.

(6) In cazul in care se constata ca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, inspectorul judiciar:

a) transmite autorului sesizarii, in termen de 7 zile de la finalizarea verificarii prealabile, propunerea de incepere a cercetarii disciplinare prealabile, daca Inspectia Judiciara a fost sesizata in conditiile alin. (1);

b) dispune, prin rezolutie, inceperea cercetarii disciplinare prealabile, daca Inspectia Judiciara a fost sesizata in conditiile alin. (2).

(7) Primind propunerea de incepere a cercetarii prealabile prevazute la alin. (6) lit. a), ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate dispune inceperea cercetarii disciplinare prealabile.

(8) In situatia in care mai multe sesizari privesc aceeasi fapta si aceeasi persoana, sesizarile se conexeaza.

Art. 46. -

(1) In cadrul cercetarii disciplinare se stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date concludente din care sa se poata aprecia asupra existentei sau inexistentei vinovatiei. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararilor judecatorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecatorului sau procurorului cercetat de a face declaratii ori de a se prezenta la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica incheierea cercetarii. Judecatorul sau procurorul cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa solicite probe in aparare.


(2) Cercetarea disciplinara se desfasoara cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la informatiile clasificate si la protectia datelor cu caracter personal.

(3) Cercetarea disciplinara se suspenda atunci cand impotriva judecatorului sau procurorului cercetat s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale pentru aceeasi fapta.

(4) Organul de urmarire penala este obligat sa comunice Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare, intr-un termen rezonabil, actul prin care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale.

(5) Suspendarea cercetarii disciplinare se dispune de inspectorul judiciar prin rezolutie si opereaza pana cand solutia pronuntata in cauza care a motivat suspendarea a devenit definitiva. Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator.

(6) Cercetarea prealabila se efectueaza in termen de 60 de zile de la data dispunerii acesteia, cu exceptia situatiei in care intervine suspendarea. Cercetarea disciplinara se poate prelungi cu cel mult 30 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.

(7) Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de 30 de zile de la finalizarea cercetarii disciplinare, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data la care fapta a fost savarsita.

Art. 47. -

(1) In cazul in care sesizarea s-a facut potrivit art. 45 alin. (2), inspectorul judiciar poate dispune, prin rezolutie scrisa si motivata:

a) admiterea sesizarii, prin exercitarea actiunii disciplinare si sesizarea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii;

b) clasarea sesizarii, in cazul in care aceasta nu este semnata, nu contine datele de identificare ale autorului sau indicii cu privire la identificarea situatiei de fapt care a determinat sesizarea, precum si in cazul prevazut la art. 45 alin. (4) lit. b); rezolutia de clasare este definitiva;

c) respingerea sesizarii, in cazul in care se constata, in urma efectuarii cercetarii disciplinare, ca nu sunt indeplinite conditiile pentru exercitarea actiunii.

(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. b), se poate face o noua sesizare, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.

(3) Rezolutia inspectorului judiciar este supusa confirmarii inspectorului-sef. Inspectorul-sef poate dispune completarea cercetarii disciplinare de catre inspectorul judiciar. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost dispusa de catre inspectorul-sef.

(4) Rezolutia inspectorului judiciar poate fi infirmata de inspectorul-sef, in scris si motivat, acesta putand dispune, prin rezolutie scrisa si motivata, una din solutiile prevazute la alin. (1) lit. a) sau c).

(5) Rezolutia de respingere a sesizarii prevazuta la alin. (1) lit. c) si alin. (4) poate fi contestata de persoana care a formulat sesizarea la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare, fara indeplinirea unei proceduri prealabile.

(6) Solutiile pe care le poate pronunta Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti sunt:

a) respingerea contestatiei;

b) admiterea contestatiei si desfiintarea rezolutiei inspectorului judiciar sau, dupa caz, a inspectorului-sef si trimiterea dosarului pentru continuarea procedurii disciplinare.

(7) Hotararea Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti este irevocabila.

Art. 48. -

(1) In cazul prevazut la art. 45 alin. (7), Inspectia Judiciara comunica rezultatul cercetarii prealabile titularului actiunii disciplinare in termen de cel mult 7 zile de la finalizarea acesteia. Daca apreciaza ca cercetarea este incompleta, titularul actiunii disciplinare poate solicita o singura data Inspectiei Judiciare completarea acesteia. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost solicitata si se comunica titularului actiunii disciplinare in termen de cel mult 7 zile de la finalizarea acesteia.

(2) Dupa primirea rezultatului cercetarii prealabile, in conditiile alin. (1), ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate exercita actiunea disciplinara prin sesizarea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.

Art. 49. -

(1) In procedura disciplinara in fata sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii, citarea judecatorului sau a procurorului impotriva caruia se exercita actiunea disciplinara si a Inspectiei Judiciare ori, dupa caz, a ministrului justitiei, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este obligatorie. Judecatorul sau procurorul poate fi reprezentat de un alt judecator ori procuror sau poate fi asistat ori reprezentat de un avocat. Neprezentarea judecatorului sau a procurorului cercetat la judecarea actiunii nu impiedica desfasurarea in continuare a judecatii.

(2) Actiunea disciplinara este sustinuta in fata sectiilor de catre inspectorul judiciar care a exercitat-o si, numai in caz de imposibilitate a acestuia, de catre un inspector judiciar desemnat de inspectorul-sef.

(3) In cazul in care actiunea disciplinara este exercitata de ministrul justitiei, de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, actiunea disciplinara este sustinuta de catre titular ori de un reprezentant desemnat de acesta.

(4) Partile au dreptul sa ia cunostinta de toate actele dosarului si pot solicita administrarea de probe.

(5) Dispozitiile art. 46 alin. (3) si (4) se aplica in mod corespunzator. Suspendarea se dispune, prin incheiere, de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.

(6) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, in cazul in care constata ca sesizarea este intemeiata, aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute de lege, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de judecator sau procuror si cu circumstantele personale ale acestuia.

(7) Dispozitiile din prezenta lege ce reglementeaza procedura de solutionare a actiunii disciplinare se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila.

Art. 50. -

(1) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii solutioneaza actiunea disciplinara printr-o hotarare care cuprinde, in principal, urmatoarele:

a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea juridica a acesteia;

b) temeiul de drept al aplicarii sanctiunii;

c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de judecator sau procuror;

d) sanctiunea aplicata si motivele care au stat la baza aplicarii acesteia;

e) calea de atac si termenul in care hotararea poate fi atacata;

f) instanta competenta sa judece calea de atac.

(2) Prevederile alin. (1) se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila privind cuprinsul hotararii.

Art. 51. -

(1) Hotararile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care s-a solutionat actiunea disciplinara se redacteaza, obligatoriu, in termen de cel mult 20 de zile de la pronuntare si se comunica, de indata, in scris, judecatorului sau procurorului vizat, precum si Inspectiei Judiciare ori, dupa caz, titularului actiunii disciplinare care a exercitat-o. Comunicarea hotararilor este asigurata de Secretariatul general al Consiliului Superior al Magistraturii.

(2) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii fata de care se exercita actiunea disciplinara nu participa la lucrarile sectiei in care se judeca aceasta actiune.

(3) Impotriva hotararilor prevazute la alin. (1) se poate exercita recurs in termen de 15 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul sanctionat ori, dupa caz, de Inspectia Judiciara sau de catre ceilalti titulari ai actiunii disciplinare care au exercitat-o. Competenta solutionarii recursului apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Din Completul de 5 judecatori nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii sau judecatorul sanctionat disciplinar.

(4) Recursul suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii de aplicare a sanctiunii disciplinare.

(5) Hotararea prin care se solutioneaza recursul prevazut la alin. (3) este irevocabila.

Art. 52. -

(1) Pe durata procedurii disciplinare, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea inspectorului judiciar, poate dispune suspendarea din functie a magistratului, pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare, daca exercitarea in continuare a functiei ar putea afecta desfasurarea cu impartialitate a procedurilor disciplinare sau daca procedura disciplinara este de natura sa aduca atingere grava prestigiului justitiei.

(2) Pe durata procedurii disciplinare, solutionarea cererii de acordare a pensiei de serviciu se suspenda pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare.

Art. 53. -

In cazul in care s-a dispus excluderea din magistratura a unui judecator sau a unui procuror, hotararea irevocabila se transmite Presedintelui Romaniei, in vederea emiterii decretului de eliberare din functie.

CAPITOLUL V
Statutul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii

Art. 54. -

(1) Durata mandatului membrilor alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani, fara posibilitatea reinvestirii. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au calitatea de demnitar.

(2) Calitatea de reprezentant al societatii civile ales membru al Consiliului Superior al Magistraturii este incompatibila cu calitatea de parlamentar, ales local, functionar public, judecator sau procuror in activitate, notar public, avocat, consilier juridic sau executor judecatoresc in exercitiu.

(3) Dispozitiile art. 6 si 7 din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica si membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii inceteaza, dupa caz, la expirarea mandatului, prin demisie, revocare din functie, nerezolvarea starii de incompatibilitate in termen de 15 zile de la data alegerii ca

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii