Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:20 20 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Informare despre progresele CSM in cadrul conditionalitatii MCV

ro

18 Nov, 2010 23:55 1337 Marime text

Reprezentanţii Consiliului Superior al Magistraturii au prezentat experţilor Comisiei Europene sosiţi la Bucureşti în cadrul misiunii de evaluare a angajamentelor asumate în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare progresele înregistrate de instituţie ulterior publicării raportului de evaluare din vara acestui an. Concluziile misiunii de evaluare vor avea un rol esenţial în fundamentarea raportului interimaral Comisiei Europene.

Condiţionalitatea din MCV ce implică activitatea Consiliului Superior al Magistraturii se referă la:

1. Garantarea unui proces judiciar mai transparent şi mai eficient totodată, în special prin consolidarea capacităţilor şi a responsabilizării Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea şi evaluarea impactului noilor coduri de procedură civilă şi administrativă. (responsabili: MJ; CSM, MP, ÎCCJ).

Datele prezentate experţilor de către delegaţia consiliului fac referire la :

1.CAPACITATEA INSTITUŢIONALĂ A CSM

Referitor la alegerile noilor membri CSM - a fost menţionată procedura în desfăşurare şi stadiul acesteia, precum şi împrejurarea că a avut loc o primă întâlnire între conducerea CSM şi noii membrii aleşi ai CSM la data de 10 noiembrie 2010.

De asemenea, au fost evidenţiate demersurile consiliului în materia avizării actelor normative referitoare la sistemul judiciar: avizarea proiectului legii privind măsurile pentru accelerarea procedurilor judiciare, aprobarea propunerilor de modificare legislativă a Codului de procedură penală în privinţa răspunderii materiale a magistraţilor, a proiectului Ordonanţei de Guvern privind Strategia de dezvoltare a justiţiei ca serviciu public pentru perioada 2010-2014.

Delegaţia consiliului a precizat şi preocuparea manifestată pentru ocuparea posturilor de conducere la instanţa supremă, concretizate în formularea unor propuneri care au fost transmise Preşedintelui României

În data de 30 septembrie 2010, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat Direcţiile de Acţiune ale Consiliului pentru perioada 2010-2011. Noile Direcţii de Acţiune au fost formulate în concordanţă cu recomandările prezentate de către Comisia Europeană în cadrul Raportului de progrese al României în cadrul MCV (din data de 20 iulie 2010) şi se referă la:

- Lansarea unei evaluări independente a performanţei sistemului judiciar, cuprinzând următoarele măsuri: elaborarea unui studiu de drept comparat privind evaluarea performanţei sistemelor judiciare în alte state membre UE şi continuarea activităţii de colaborare bilaterală cu reprezentanţii Consiliului Superior al Magistraturii din Italia;

- Adoptarea unor măsuri imediate de a reduce dezechilibrele din cadrul resurselor umane: un nou examen pentru admitere in magistratură pentru funcţii de execuţie ce va fi organizat în luna noiembrie 2010 şi identificarea unor noi modalităţi pentru ocuparea poziţiilor vacante pentru judecători şi procurori urmate de propunerea unor modificări legislative; elaborarea (în luna noiembrie 2010) a unui raport final privind raţionalizarea instanţelor şi parchetelor; elaborarea, împreună cu Ministerul Justiţiei, a unui studiu de impact privind noile coduri de procedură şi actualizarea strategiei de resurse umane, în conformitate cu concluziile studiului de impact şi cu propunerile privind posibilităţile de raţionalizare a instanţelor şi parchetelor (un Program al Băncii Mondiale).

- Întărirea capacităţii Institutului Naţional al Magistraturii (INM) în ceea ce priveşte formarea iniţială şi continuă, prin următoarele măsuri: formare profesională referitoare la prevederile noilor coduri, întărirea capacităţii de formare profesională la nivel centralizat şi descentralizat în domeniul unificării jurisprudenţei şi optimizarea formării profesionale pentru judecători şi procurori prin formularea unor propuneri de modificare legislativă privind activitatea INM cu privire la anumite aspecte, precum: suplimentarea schemei de personal, înfiinţarea unor noi structuri funcţionale (departament de relaţii internaţionale, biroul de relaţii cu publicul), necesitatea unor prevederi legale astfel încât INM să aibă posibilitatea legală de a obţine fonduri extra-bugetare.

- Unificarea jurisprudenţei prin următoarele măsuri: continuarea întâlnirilor din cadrul instanţelor şi la nivelul CSM, precum şi publicarea completă pe portalul jurisprudenţei naţionale, JURINDEX;

- Sprijinirea unei reforme complete a sistemului disciplinar, prin următoarele măsuri: adoptarea de către Plenul CSM a unor măsuri reformatoare bazate pe evaluările din cadrul programului Twinning light derulat de experţii spanioli, reevaluarea criteriilor de selecţie pentru recrutarea inspectorilor judiciari, evaluarea activităţii desfăşurate de inspectorii judiciari.

2.RESURSE UMANE

Referitor la întărirea capacităţii INM.

Propunerile grupului de lucru pentru acest proiect, format din reprezentanţi ai CSM, INM, Consiliul Ştiinţific al INM şi formatori, au fost comunicate Comisiei pentru Resurse Umane de la nivelul CSM pentru a fi discutate în cadrul şedinţei din 3 noiembrie 2010 şi se referă la:

- omogenizarea metodelor de recrutare pentru admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii cu cea privind admiterea în magistratură a candidaţilor care au o vechime minimă de 5 ani în profesii juridice, îmbunătăţirea programelor de formare iniţială (2 ani de pregătire în cadrul INM şi 1 an ca judecător/procuror stagiar la instanţe/parchete) prin măsuri care au fost prezentate experţilor UE.

- creşterea importanţei formării practice în cadrul cursurilor la INM prin alternarea pregătirii teoretice cu pregătirea practică la instanţe şi parchete şi prin sporirea competenţelor auditorilor de justiţie în cadrul activităţii practice la instanţe/parchete (obligativitatea motivării hotărârilor pronunţate, participarea la deliberări alături de judecători etc.)

- creşterea calităţii pregătirii practice iniţiale ale auditorilor de justiţie.

3.Examene

Examenul pentru admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii a fost organizat în perioada 25 iunie - 24 septembrie 2010:

- Pentru cele 200 posturi de auditor de justiţie (100 auditori de justiţie pentru judecători şi 100 de auditori de justiţie pentru procurori) scoase la concurs au aplicat 3290 candidaţi şi au fost admise 68 de persoane.

A fost precizat faptul că în luna ianuarie 2011 va avea loc un nou concurs de admitere la INM pentru 100 de posturi de auditori de justiţie.

Este în derulare procedura pentru organizarea unui nou examen pentru admiterea în magistratură pentru candidaţii care au o vechime minimă de 5 ani în profesii juridice, examen care va fi organizat pe 21 noiembrie 2010. Au fost scoase la concurs 110 posturi (60 posturi de judecător şi 50 de posturi de procuror) la care s-au înscris 1620 de candidaţi.

Procedura de examinare pentru examenul de capacitate pentru judecători şi procurori stagiari (06 august - 13 decembrie) este în desfăşurare.

Se derulează procedura de concurs pentru numirea în funcţii de conducere (27 septembrie - 14 decembrie 2010), la care au fost declarate vacante 112 funcţii de conducere la instanţe şi 86 de funcţii de conducere la parchete.

Examenul pentru admiterea la Şcoala Naţională de Grefieri a fost amânat pentru anul viitor datorită numărului scăzut de posturi de grefier.

Promovarea la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

În data de 09 septembrie 2010, 3 judecători au fost numiţi de Plen după intervievarea a 5 candidaţi pentru promovarea la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

O nouă procedură de promovare la ÎCCJ este în desfăşurare pentru:

o 2 posturi pentru Secţia civilă şi de proprietate intelectuală ;

o 3 posturi pentru Secţia penală

o 2 posturi pentru Secţia comercială

o 1 post pentru Secţia de contencios administrativ şi fiscal

Numărul de candidaţi pentru aceste posturi este prezentat mai jos:

10 candidaţi pentru Secţia civilă şi de proprietate intelectuală ;

9 candidaţi pentru Secţia penală;

9 candidaţi pentru Secţia comercială;

4 candidaţi pentru Secţia de contencios administrativ şi fiscal

Statistici detaliate privind posturile de judecător şi procuror la 1 noiembrie 2010

 

 

Poziţiile vacante

Funcţii Funcţii de

de conducere execuţie

de conducere

Poziţii ocupate

Funcţii Funcţii de

de conducere execuţie

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

0

18

6

97

Curţi de apel

11

0

92

655

Tribunale

36

80

194

1159

Judecătorii

104

186

204

1674

Total

151

284

496

3585

Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

34

51

109

342

Parchetele de pe lângă curţile de apel

13

1

59

176

Parchetele de pe lângă tribunale

38

80

132

384

Parchetele de pe lângă judecătorii

71

148

158

961

Parchetele militare

9

33

12

39

Total

165

313

470

1902

În perioada august-octombrie 2010 s-au pensionat 36 de judecători şi 17 procurori.

Au fost menţionate proiectele derulate de către Consiliul Superior al Magistraturii precum şi stadiul acestora, respectiv:

Proiectul privind transferul sarcinilor administrative, Proiectul privind managerii de instanţe, Proiectul privind stabilirea volumului optim de activitate pentru judecători.

Delegaţia consiliului a prezentat estimările în ceea ce priveşte încărcătura pentru anul 2011 şi resursele umane necesare:

o Pentru curţile de apel se estimează că va creşte numărul de cauze cu: 20% (cauze civile), 50% (cauze comerciale), 30,6% (cauze administrative şi fiscale), 20% (cauze de dreptul muncii şi asigurări sociale) iar necesarul de resurse umane va creşte cu 132 de posturi de judecător faţă de schema actuală.

o Pentru tribunale se estimează că va creşte numărul de cauze cu 33% (cauze civile), 35 % (cauze comerciale), 20% (cauze penale) iar necesarul de resurse umane va creşte cu 334 de posturi de judecător faţă de schema actuală.

o Pentru judecătorii se estimează că va creşte numărul de cauze cu: 35,58% (cauze civile), 26,67% (cauze penale), 20% (secţii mixte) iar necesarul de resurse umane va creşte cu 187 de posturi de judecător faţă de schema actuală.

o Pentru instanţele pentru care, prin excepţie, s-au înregistrat termene lungi între momentul în care dosarul este înregistrat şi primul termen Consiliul Superior al Magistraturii a solicitat Ministerului Justiţiei suplimentarea schemei de personal.

În data de 12 octombrie a avut loc conferinţa anuală a grupului de lucru privind volumul optim de activitate pentru judecători, "Clarificarea responsabilităţilor cu privire la respectarea cerinţelor procesului echitabil şi respectarea volumului optim de muncă în instanţe".

Concluziile şi propunerile acestei conferinţe au fost aprobate de Plenul CSM în şedinţa din 21 octombrie 2010 şi au fost apoi înaintate Ministerului justiţiei ca previziuni referitoare la volumul de muncă de la instanţe şi la resursele de personal necesare în 2011 pentru instanţele cu volum mare de muncă, în vederea suplimentării schemelor de personal aprobarea măsurilor financiare necesare.

Proiectul pentru raţionalizarea instanţelor şi parchetelor

Grupul de lucru compus din reprezentanţi ai Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justiţiei şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a formulat propuneri concrete în sensul identificării instanţelor şi parchetelor care nu sunt funcţionale în prezent, a celor au un volum de activitate redus, precum şi a unităţilor cu privire la care se recomandă extinderea competenţei teritoriale

Concluziile acestui proiect au fost prezentate în cadrul şedinţei Plenului CSM din data de 4 noiembrie 2010şi din 11 noiembrie 2010.

Propunerile concrete care sunt de competenţa Ministerului Justiţiei vor fi transmise acestei instituţii iar celelalte vor fi analizate la nivelul direcţiilor de resurse umane şi legislaţie din CSM, pentru a fi evaluat impactul asupra resurselor umane şi financiare (în special redistribuirea personalului, fără a afecta statutul acestuia).

4.INSPECŢIA JUDICIARĂ

La data de 28 octombrie, 2010 Plenul CSM a analizat şi a aprobat Misiunea de audit privind sistemul decizional la nivelul Inspecţiei Judiciare, potrivit Ordinului nr. 1/19211/1154/C/2010, emis de Preşedintele CSM.

Misiunea de audit a observat existenţa unui plan strategic al activităţii Inspecţiei Judiciare pe termen lung (6 luni), un plan de acţiune dinamic pe termen scurt (1 an) şi proceduri operaţionale de luare a deciziilor în cadrul auditului intern al Inspecţiei Judiciare.

Principalele deficienţele din activitate Inspecţiei sunt legate de numărul insuficient al inspectorilor judiciari datorită numărului mare de posturi vacante.

La data de 4 noiembrie 2010 Plenul CSM a supus dezbaterii raportul privind evaluarea activităţii Inspecţiei şi respectiv al activităţii inspectorilor, pe semestrul I 2010.

Din datele prezentate în Raport rezultă realizarea activităţilor programate dar lipsa acută de personal poate impieta realizarea atribuţiilor în viitor. Se impune ocuparea tuturor posturilor vacante dar şi completarea schemei de personal cu cel puţin 30 de posturi de inspectori judiciari.

Referitor la evaluarea activităţii inspectorilor, s-au constatat disproporţionalităţi între volumul de activitate al celor două servicii, precum şi unele întârzieri în finalizarea lucrărilor, datorate resurselor umane insuficiente.

La data de 18 noiembrie, Plenul CSM va dezbate propunerile Inspecţiei Judiciare formulate după evaluarea realizată în cadrul proiectului de Twining light, care a fost implementat împreună cu experţi spanioli în perioada ianuarie - iunie 2010; acestea vor ajuta la elaborarea unui catalog detaliat şi specific de abateri disciplinare, corespunzător cu gravitatea acestora, elaborarea unei liste de sancţiuni disciplinare proporţional cu abaterile disciplinare. Propunerile Inspecţiei judiciare vor structura materia răspunderii disciplinare a magistraţilor pe noi coordonate. Reprezentanţilor Comisie Europene le-au fost transmise propunerile concrete formulate de către Inspecţia judiciară pentru a avea tabloul complet al responsabilităţilor asumate prin acest proiect.

5. PROCEDURA RECRUTĂRII INSPECTORILOR JUDICIARI

Din analiza studiului de drept comparat realizat de experţii spanioli privind procedura de numire a inspectorilor judiciari rezultă că în niciun stat european recrutarea inspectorilor nu se realizează printr-o examinare scrisă (tip grilă sau sinteză), fiind necesară o vechime minimă (10, 12 ani) în funcţia de judecător/procuror şi audierea acestora de către autoritatea care îi numeşte şi care decide în ce măsură candidatul îndeplineşte cerinţele pentru post.

S-au transmis experţilor UE recomandările de îmbunătăţire a procedurii de recrutare a inspectorilor judiciari, reglementă în prezent prin Hotărârea nr. 201/2006 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

O nouă procedură de recrutare pentru posturile de inspectori judiciari se află în desfăşurare, după cum urmează:

- 3 posturi de inspector judiciar (2 pentru Serviciul de Inspecţie Judiciară pentru Judecători şi 1 pentru for Serviciul de Inspecţie Judiciară pentru Procurori);

- 13 judecători şi procurori şi-au depus candidaturile (10 judecători şi 3 procurori).

Soluţiile secţiilor CSM referitor la acţiunile disciplinare sunt publicate pe pagina de internet a CSM, începând cu luna ianuarie 2010 (11 hotărâri ale Secţiei pentru judecători şi 7 hotărâri ale Secţiei pentru procurori în materie disciplinară).

Acţiuni disciplinare. În perioada august - octombrie 2010, Comisiile de disciplină au înaintat Secţiilor 9 acţiuni disciplinare care priveau pe judecători şi procurori iar în aceeaşi perioadă de referinţă Secţia pentru judecători a aplicat 3 sancţiuni disciplinare.

5.UNIFICAREA JURISPRUDENŢEI

Propuneri legislative privind promovarea practicii unitare la nivel naţional. Plenul CSM a înaintat Ministerului Justiţiei proiectul conţinând propuneri legislative privind promovarea practicii unitare la nivelul instanţelor judiciare în şedinţa din 16 septembrie 2010, proiect care fost inclus parţial în proiectul de lege privind accelerarea soluţionării proceselor. Propunerile nu au primit susţinerea Ministerului Justiţiei pentru a deveni proiect de act normativ în forma iniţială, astfel încât au fost transmise celor două Camere ale Parlamentului României, elaborându-se, la acest nivel, un proiect de lege privind promovarea practicii unitare.

Manualul de metodologie. În cadrul proiectului de colaborare bilaterală între CSM şi - IRZ - Germania, Manualul de metodologie, care a fost elaborat în cadrul Proiectului Phare în iunie 2010 a fost publicat pe pagina de internet a CSM şi a fost transmis instanţelor pentru consultare.

Programul JURINDEX. Programul JURINDEX a fost actualizat în vederea respectării calendarului aprobat în cadrul principalelor Direcţii de acţiune ale Consiliului Superior al Magistraturii Superior al Magistraturii pentru următoarea perioadă, după cum urmează:

- publicarea, până la 30 septembrie 2010 a hotărârilor pronunţate de curţile de apel în 2009;

- publicarea, până la 31 decembrie 2011 a tuturor hotărârilor pronunţate de judecătorii şi de tribunale ;

- A fost publicate 233.921 de hotărâri judecătoreşti.

Programul a fost îmbunătăţit prin introducerea unor noi motoare de căutare pentru a facilita accesarea informaţiilor.

6. EVALUAREA PROFESIONALĂ A MAGISTRAŢILOR

Plenul CSM a aprobat, în şedinţa din 30 septembrie 2010, amendamentele la Regulamentul şi ghidurile privind evaluarea profesională a magistraţilor, pe baza concluziilor şi recomandărilor elaborate de grupul de lucru din cadrul proiectului Phare derulat în cursul anului 2009 şi pe baza Proiectului de Twinning în materia evaluării derulat în cursul anului 2010.

Astfel cum declara doamna judecător Florica Bejinaru, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, în 23 martie 2010, la momentul publicării Raportului intermediar al Comisiei Europene privind stadiul reformei justiţiei din România măsurile pe care consiliul şi le-a propus pentru perioada ulterioară acestui raport, ca priorităţi, au fost:

1. Continuarea proiectelor privind creşterea capacităţii sistemului de a face faţă lipsei de personal: proiectul privind volumul optim de activitate, proiectul privind transferul sarcinilor administrative, proiectul privind managerii de instanţă.

2. Continuarea măsurilor de asigurare a unei recrutări transparente şi de calitate a inspectorilor judiciari şi a măsurilor de eficientizare a activităţii inspecţiei, inclusiv prin implementarea proiectului de twinning cu Consiliul omolog din Spania.

3. Continuarea măsurilor de unificare a practicii judiciare, inclusiv prin publicarea hotărârilor judecătoreşti pe portalul JURINDEX.

BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ŞI RELAŢII CU MASS MEDIA

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii