Pentru perioada Paştelui
informaţii utile, tradiţii, program magazine
03:09 26 05 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Longevitatea, la îndemâna tuturor? Cei mai sănătoși oameni de pe planetă, „dezbrăcați” de secretele alimentare

ro

12 Jun, 2015 00:00 982 Marime text
Ați auzit de cele cinci Zone Albastre ale planetei? Ei bine, dacă nu, vă explicăm noi. Este vorba despre acele zone unde oamenii trăiesc mai mult decât restul, foarte mulți depășind vârsta de 100 de ani. Oamenii de știință, nutriționiștii și specialiștii de tot soiul s-au înghesuit să analizeze anumite obiceiuri alimentare ale băștinașilor din aceste locuri, din dorința de a înțelege de ce au o durată de viață atât de mare. Insula greacă Ikaria, înălțimile montane din Sardinia, peninsula Nicoya din Costa Rica, Okinawa în Japonia și orașul Loma Linda din zona deluroasă San Bernardino a Californiei sunt cele cinci așa-numite Zone Blue unde obiceiurile culinare sunt similare.

Cele mai multe familii din aceste zone consumă carnea în mod regulat, fie inclusă într-un fel de mâncare, fie servită separat. În opinia lor, consumul de carne gătită ar trebui limitat la maximum de cinci ori pe lună, o cantitate de câte 28 de grame sau chiar mai puțin. Carnea din zonele amintite provine de la animale care pasc singure și carnea lor este mai bogată în acizi grași Omega 3. Pe de altă parte, în zonele albastre aflate în apropierea apelor oceanice, peștele este o componentă de bază a alimentației zilnice. În cea mai mare parte a acestor zone se consumă sardine, anșoa și cod, pești care nu sunt expuși la un nivel crescut de mercur sau alte chimicale.
Ce spuneți de lapte? Se pare că sistemul digestiv uman nu este optimizat pentru consumul laptelui de vacă, care este bogat în grăsime și zahăr. Locuitorii zonelor albastre își iau calciul din plante! O ceașcă de varză kale (brassica oleracea) gătită oferă necesarul de calciu asemenea unei cești de lapte. Totuși, produsele din lapte de capră și oaie, precum iaurtul sau brânza, sunt des întâlnite în dieta locuitorilor din Sardinia și Ikaria. Pe de altă parte, locuitorii acestor zone obișnuiesc să mănânce un singur ou pe lună. Cei din peninsula Nicoya prăjesc oul și îl pun într-o lipie de porumb, iar japonezii din Okinawa fierb oul în supă. La micul de dejun, oul mai este consumat alături de fructe sau de un terci din cereale integrale ori pâine.

Fasolea neagră în Nicoya, soia în Okinawa, linte, garbanzo și fasole albă în zona Mediteranei. Practic, fasolea este piatra de rezistență a dietei locuitorilor din toate aceste zone albastre. În medie, boabele de fasole au 21% proteină, 77% carbohidrați și foarte puține grăsimi. Ele reprezintă o excelentă sursă de fibre și au cea mai mare cantitate de nutrienți pe gram decât orice altă plantă de pe planetă. În trei dintre cele cinci zone albastre, pâinea este un aliment de bază. Dar este diferită de pâinea pe care majoritatea dintre noi o cumpărăm. În Ikaria și Sardinia, de exemplu, pâinea este preparată dintr-o varietate de 100% grâu, orz și secară, fiecare dintre acestea oferind numeroși nutrienți și un nivel sporit de fibre. Alte pâini tradiționale din aceste zone sunt realizate cu o drojdie care „digeră” glutenul și amidonul în timp ce ajută aluatul să crească. Rezultatul este o pâine ce reduce nivelul glicemic al meselor.

Ti-a placut articolul?

Comentarii