Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:34 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Statul caută partener privat pentru Termoelectrica Midia

ro

14 Sep, 2010 20:50 1506 Marime text
Ministerul Economiei cauta un investitor la Uzina Termoelectrica Midia din Navodari in vederea constituirii unei societati mixte in care capitalul privat sa fie majoritar, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern. Societatea mixta ar urma sa investeasca intr-un proiect de producere a energiei electrice si termice in valoare de aproximativ 100 de milioane de euro. Uzina Midia va contribui la infiintarea societatii cu un aport in natura care ar putea valora intre 15% si 20% din capitalul social, iar investitorul va avea un aport in numerar din care vor fi finantate total sau partial investitiile. In acest moment, statul detine 56,58% din actiuni, iar Rompetrol SA restul de 43,42%. Statul recurge la aceasta modalitate de atragere a unui investitor, dupa o privatizare esuata a societatii. Compania care a participat la aceasta tentativa de privatizare a fost chiar Rompetrol.

Procesul de privatizare a Uzinei Termoelectrica Midia nu s-a concretizat in ciuda faptului ca in octombrie 2005, Guvernul Tariceanu a aprobat conditiile principale ale contractului de vanzare, se arata in nota de fundamentare a proiectului de hotarare initiat de Ministerul Economiei. Desi aprobata, Hotararea de Guvern privind privatizarea societatii nu a fost publicata in Monitorul Oficial, vanzarea fiind practic blocata.

Istoria unei privatizari ratate

  • In perioada 2004-2005, Ministerul Econorniei a derulat doua proceduri de privatizare prin licitafie cu strigare (cu criterii de precalificare) ale acestei socictati. Prima licitatie s-a incheiat fira declararea unui ofertant. A doua licitatie derulata in perioada de mandat al fostului ministru Codrut Seres a fost castigata de consortiul format din Rompetrol Rafinare si The Rompetrol Group NV Olanda. Licitatia a fost castigata la un pret de 7,69 milioane lei pentru un pachet de 56,57% din actiuni. Initial, pretul de pornire a licitatiei a fost redus de la 384 de miliarde de lei vechi la 192,2 miliarde de lei vechi. In cele din urma pretul a fost negociat cu Rompetrol la 76,8 miliarde de lei vechi.
  • Proiectul de Hotarare a Guvernului privind unele masuri pentru privatizarea societatii nu a fost publicata in Monitorul Oficial. In urma acestei actiuni, Rompetrol a actionat in instanta atat Guvernul cat si Ministerul Economiei.
  • In ceea ce priveste litigiul care a facut obiectul dosarului 4224/2/2006, Rompetrol a solicitat instantei de judecata obligarea Guvernului de a face toate demersurile petru publicarea in Monitorul Oficial a Hotararii de Guvern adoptata in sedinta din 27 octombrie 2005. Prin Decizia nr. 3822/31.10.2008, Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei admite recursurile formulate de The Rompetrol Group si SC Rompetrol Rafinare, caseaza sentinta si trimite cauza spre rejudecare la aceeasi instanta. La rejudecare (dosar nr.1033/2/2009), Curtea de Apel Bucuresti a respins actiunea ca nefondata. Impotriva deciziei Curtii de Apel, consortiul a formulat recurs aflat in stare de judecata, termenul fiind 13 octombrie 2010. Totusi, Rompetrol a solicitat Inaltei Curti de Casatie si Justitie printr-o adresa inregistrata pe 3 august 2010 sa ia act de renuntarea la judecarea recursului din 13 octombrie.
  • Cererea in instanta a Rompetrol de publicare in Monitorul Oficial a actului normativ a fost solutionata irevocabil in favoarea Ministerului Economiei, se mai arata in nota de fundamentare a hotararii privind atragerea de investitori la Termoelectrica Midia.
  • "Avand in vedere aceasta decizie a instantei de judecata, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri nu are nicio obligatie rezultata din acest litigiu fata de The Rompetrol Group, cu exceptia platii de catre Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a contravalorii garantiei de participare in suma de 1.500.000 lei
  • Avand in vedere ca renuntarea la judecata formulata de The Rompetrol Group produce efecte juridice doar la momentul in care se constata de catre instanta de judecata, prin incheiere aceasta re renuntare, declansarea procedurii de atragere de investitii se va realiza numai ulterior finalizarii litigiului in sensul renuntarii la judecata de catre Rompetrol Group", mai precizeaza nota de fundamentare.
  • Ministerul Economiei sustine ca aceasta masura este justificata de riscurile referitoare la posibilitatea ca Rompetrol sa solicite daune din partea Guvernului in cazul in care se anterior solutionarii definitive si irevocabile a litigiului se va finaliza procedura de constituire a unei societati mixte.
  • Evenimentul Zilei arata in mai 2006 ca actul normativ nu a primit avizul de legalitate din partea ministrului justitiei, Monica Macovei, si, in consecinta, nu a putut fi publicat in Monitorul Oficial. Cititi aici de ce nu a fost publicata Hotararea de Guvern in Monitorul Oficial.

Uzina Midia va contribui cu un aport in natura compus din instalatii uzate moral si o parte din terenul societatii, care vor fi considerate necesare in urma elaborarii unui studiu de fezabilitate.

Ministerul Economiei

In ceea ce priveste infiintarea acestei companii mixte, Ministerul Economiei sustine ca Uzina Midia va contribui cu un aport in natura compus din instalatii uzate moral si o parte din terenul societatii, care vor fi considerate necesare in urma elaborarii unui studiu de fezabilitate. Potrivit unei evaluari preliminare, aportul ar putea constitui intre 15% si 20% din capitalul social al noii societati cu capital mixt. Investitorul va participa cu un aport in numerar din care vor fi finantate total sau partial investitiile privind realizarea unei capacitati noi de producere a caldurii si electricitatii, modernizarea instalatiilor care devin parte a noii societati cu capital mixt.

Potrivit Ministerului Economiei, avand in vedere anvergura financiara privind realizarea acestui proiect de producere a energiei electrice si termice, care se ridica la o valoare de aproximativ 100 milioane euro, pe care societatea comerciala nu o poate asigura, este necesara atragerea unui investitor capabil care sa asigure sursele financiare pentru realizarea unei astfel de investitii.

"De asemenea, dezvoltarea unei investiiii noi pe terenul Uzinei Termoelectrica Midia S.A., care sa satisfaca cerintele consumatorilor, ar revigora activitatile societatii ca urmare a serviciilor si utilitatilor ce vor fi asigurate societatii comerciale cu capital mixt, prin incheierea unor contracte de servicii", se mai precizeaza in nota de fundamentare. Potrivit acestuia, Prin implementarea unor tehnologii noi la Uzina Termoelectrica Midia din Navodari, in cogenerare, se poate realiza un echilibru intre cererea de energie termica existenta in zona, pentru care societatea comerciala are incheiate contracte comerciale, si cererea de energie electrica din zona catre consumatorii pe care societatea ii alimenteza din statia proprie de 110 kV", se arata in proiectul de act normativ.

Sursa: Economie.Hotnews.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii