Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:33 20 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

”Fii treaz la volan, când eşti la mare!”. O campanie cu impact emoțional

ro

14 Jul, 2016 13:07 2730 Marime text
Mâine, la Constanța, polițiștii lansează Campania de prevenire a accidentelor rutiere din perioada Sezonului Estival 2016, care au drept cauze conducerea autovehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și neatenția la volan, intitulată ”Fii treaz la volan, când eşti la mare!”.
 
Campania are ca obiective informarea şi conştientizarea şoferilor asupra riscurilor la care se expun pe sine şi pe toţi participanţii la trafic atunci când conduc autovehicule fiind sub infuenţa băuturilor alcoolice şi când sunt neatenţi la volan. De asemenea, campania cuprinde şi segmentul de informare în ceea ce priveşte sancţiunile prevăzute de lege în cazul conducerii autovehiculelor sub infuenţa băuturilor alcoolice.
 
Aceasta se desfăşoară în întreg judeţul Constanţa, cu precădere în staţiunile litorale, în perioada 15 iulie – 01 septembrie a.c., în contextul vacanţei estivale şi a creşterii afluenţei de autovehicule către staţiunile Mării Negre.
 
Campania este iniţiată de Serviciul Rutier şi Biroul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul IPJ Constanţa şi are ca parteneri Universitatea Ovidius Constanţa – Facultatea de Drept şi Ştiinţe Administrative, Poliţia Locală Constanţa, Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră PsihotrafiQ şi Improuve Your Business.

În scopul promovării campaniei au fost relizate peste 5.000 de pliante, brelocuri şi odorizante auto, conţinând mesajul acesteia. Totodată, materialele promoţionale deţin şi informaţii referitoare la efectele alcoolului şi comportamentul la volan în cazul conducerii vehiculelor sub influenţa acestuia, asupra efectelor neatenţiei la volan, modalităţi de prevenire şi sancţiunile prevăzute de legislaţia românească incidentă.
 
Toate informaţiile Campaniei vor fi postate pe site-ul IPJ Constanţa şi pe cele ale partenerilor şi vor cuprinde trimiteri la legislaţia în vigoare, ştiri şi comunicate referitoare la acţiunile derulate. Ca noutate, poliţiştii rutieri şi cei ai structurii de Prevenire, alături de parteneri vor efectua un experiment pe şoselele care converg către litoralul românesc şi în staţiunile Mării Negre, unde vor oferi şoferilor, opriţi în trafic, să poarte, pe rând, două perechi de ochelari care simulează percepţia vizuală a unei persoane care a consumat băuturi alcoolice, pe timp de zi şi pe timp de noapte.
 
Şoferii vor fi rugaţi să meargă pe o linie dreaptă şi să urmărească percepţiile şi modificările care survin ca urmare a purtării acestor ochelari. Astfel, vor putea fi conştientizate  în mod real toate modificările de echilibru, a timpului de reacţie şi a percepţiei vizuale în cazul consumului de băuturi alcoolice.

Această campanie este realizată în conformitate cu Planul general de măsuri al M.A.I. - ”Litoral 2016”, fiind coordonată de către I.G.P.R., și are în vedere menţinerea şi asigurarea unui climat de siguranță în traficul rutier pe perioada Sezonului Estival 2016.

18 din 100 de accidente mortale, cauzate de consumul de alcool
Campania “Fii treaz la volan, când eşti la mare!”, previne turiştii de pe litoral
 
România ocupă locul 9 într-un top european şi pe locul 29 la nivel mondial după ponderea deceselor din accidente de circulaţie produse ca urmare a consumului de alcool, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi Allianz Center for Technology. Acelaşi raport arată că 17,6% dintre accidentele mortale petrecute în ţara noastră sunt cauzate de consumul de alcool, iar bărbaţii cauzează de 3 ori mai multe accidente rutiere atribuite consumului de alcool decât femeile.
 
În acest context, Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ se alătură campaniei de responsabilizare socială “Fii treaz la volan, când eşti la mare”, iniţiată de IPJ Constanţa, alături de Universitatea “Ovidius” (Facultatea de Drept şi Ştiinţe Administrative), Poliţia Locală Constanţa şi Asociaţia “Improve Your Business”. Proiectul se derulează în perioada 15 iulie – 1 septembrie, în rândul turiştilor aflaţi pe litoralul românesc şi are ca obiectiv principal informarea şi conştientizarea şoferilor asupra riscurilor la care se expun, atât ei, cât şi ceilalţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate. Astfel, în cadrul proiectului, vor fi împărţite peste 5.000 de pliante, brelocuri şi odorizante, care conţin informaţii despre efectele alcoolului asupra comportamentului la volan, modalităţile de prevenire şi sancţiunile prevăzute de Codul Rutier.
 
Experiment pentru şoferi
 
În cadrul campaniei va avea loc şi un inedit experiment pe șoselele care converg către litoralul românesc și în stațiunile Mării Negre, unde organizatorii vor oferi șoferilor, opriți în trafic, să poarte, pe rând, două perechi de ochelari care simulează percepția vizuală a unei persoane care a consumat băuturi alcoolice, pe timp de zi și pe timp de noapte. Șoferii vor fi rugați să meargă pe o linie dreaptă și să urmărească percepțiile și modificările care survin ca urmare a purtării acestor ochelari. Astfel, vor putea fi conștientizate în mod real toate modificările de echilibru, a timpului de reacție și a percepției vizuale în cazul consumului de băuturi alcoolice.
 
“Pe lângă oboseală, neatenţie, lipsa de experienţă şi agresivitatea la volan, consumul de băuturi alcoolice reprezintă unul dintre cei mai frecvenţi factori de produce a accidentelor rutiere grave şi foarte grave. Acesta este şi motivul pentru care ne-am alăturat şi noi campaniei de responsabilizare a şoferilor în mai multe staţiuni de pe litoral, în contextul în care, în sezonul estival, turiştii au o mai mare predispoziţie de a se urca la volan în stare de ebrietate decât în alte perioade din an. Este foarte important să îi informăm despre efectele alcoolului în timpul şofatului, să le arătăm şi practic acest lucru, în cadrul unui experiment inedit, dar să îi prevenim şi asupra măsurilor drastice prevăzute de Codul Rutier în această speţă”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.
 
“Am derulat şi în anii trecuţi mai multe campanii de informare referitoare la efectele consumului de alcool în traficul rutier, iar anul acesta am şi fost nominalizaţi, de un for european, la Excellence in Road Safety Awards 2016. Totodată, avem onorea de a fi invitaţi de Comisia Europeană să participăm la European Day Without a Road Death, alături de alte ţări europene, cu o campanie de responsabiliza sociala privind siguranţa traficului rutier, în luna septembrie 2016”, declară psihologul principal Ionel Simionca – vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.
 
Campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic
 
Asociaţia “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, coordonate de prof. univ. dr. Mihaela Rus și psihologul principal Ionel Simionca – vicepreşedintele Asociaţiei, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi. Printre acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere - (http://www.erscharter.eu/en/content/national-campaign-sleepiness-driving-real-danger-social-responsibility-campaign), fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016 (http://www.erscharter.eu/ro/excellence-road-safety-awards-2016). Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic. 


...Roşu, galben şi verde...nu sunt culorile vreunei echipe de la Campionatul European...
...Sunt culorile semaforului pe care trebuie să le respectaţi chiar şi când credeţi că sunteţi singuri pe stradă...
 
Acesta este mesajul Poliției Rutiere care a lansat în 7 iulie, în Piața Universității din Capitală, o campanie pentru a-i convinge pe șoferi că folosirea centurii de siguranță poate face diferența dintre viață și moarte. Pentru un impact mai mare, polițiștii au aranjat într-un cort 18 scaune de mașină pe care au stat persoane care nu au supraviețuit accidentelor rutiere pentru că nu aveau centura. Respectivele banchete au fost aduse de la cimitirul de mașini, pe ele stând cândva șoferi care și-au pierdut viața pentru că nu aveau centura. Campania din acest an a Poliției Rutiere din România poartă numele "Păcălești centura, păcălești viața".
 
”De multe ori, conducătorului auto sau pasagerilor le este mai uşor să oprească avertismentul sonor care semnalizează nepurtarea centurii, cuplând centura „peste scaun”, prin faţă sau spatele acestuia sau folosind un dispozitiv similar cu centura (denumit şi „adaptor de centura de siguranţă falsă”).
Centura de siguranţă te protejează, dar atunci când iei decizia de a poziţiona centura de siguranţă peste scaun, practic renunţi la protecţie în favoarea sa.
Centura de siguranţă este aliatul tău!
Cuplează corect centura de siguranţă pentru a te asigura ca toate şansele de supravieţuire în cazul unui accident sunt ale tale, nu ale scaunului!”, atrag atenția polițiștii.
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii