Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
20:44 18 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Atenţie, şoferi! Cresc amenzile de circulaţie!

ro

30 Jan, 2016 14:01 954 Marime text
 
Anul ăsta, de la începutul lunii mai, va crește salariul minim pe economie majorat de la 1.050 de lei la 1.250 lei lunar. Cel puțin așa a anunțat Guvernul. Ce va aduce această creștere odată cu ea? Ei bine, trebuie să știți că direct legat de salariul minim este cuantumul amenzilor de circulaţie. Și asta pentru că un punct de amendă reprezintă 10% din salariul minim. Așa că în cazul în care crește salariul minim, cresc și amenzile de circuație. Așadar, de la 1 mai, un punct de amendă va crește de la 105 lei la 125 de lei.
 
Cuantumul amenzilor rutiere va fi cuprins intre 250 si 2.500 de lei, în cazul persoanelor fizice. În cazul persoanelor juridice, amenda maximă va ajunge la 125.000 de lei. Conform Codului rutier, sancțiunile sunt stabilite pe clase, în funcție de gravitatea faptelor și de pericolul social pe care acestea îl prezintă. Amenzile din clasele I-IV de sancțiuni sunt aplicabile persoanelor fizice, iar cele din clasa a V-a de sancțiuni sunt aplicabile strict persoanelor juridice.
 
Mai precis, clasele de sancțiuni sunt următoarele:
 
-clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă;
-clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă;
-clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă;
-clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amendă;
-clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă.
 
Prin urmare, amenzile care se aplică de la 1 mai vor fi:
 
-clasa I: 250 sau 375 lei;
-clasa a II-a: 500 sau 625 de lei;
-clasa a III-a: de la 750 la 1000 de lei;
-clasa a IV-a: de la 1125 la 2.500 de lei.
-clasa a V-a: de la 2.625 la 12.500 de lei.
 
Sancţiunile care se dau pentru contravenţiile întâlnite cel mai des
 
Printre faptele care se sancţionează cu amenzi din clasa I se numără manevrele de schimbare a direcţiei de mers făcute fără respectarea obligaţiei de semnalizare şi nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului, potrivit România TV.
 
De asemenea, aceeaşi sancţiune -- plus două puncte de penalizare - se aplică pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii, nepurtarea centurii de siguranţă şi depăşirea vitezei maxime admise cu 10-20 km/h.
 
Printre altele, amenzile din clasa a ÎI-a de sancţiuni sunt date pentru nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare sau conducerea autovehiculelor fără a avea trusa medicală, triunghiuri reflectorizante şi stingător de incendii.
 
Cu 4 sau 5 puncte-amendă, la care se adaugă şi trei puncte de penalizare, sunt sancţionaţi cei care depăşesc limita legală de viteză cu 21-30 km/h, care transporta minori fără a se asigura că aceştia poartă centură de sirguranta şi care circulă prea aproape de vehiculul din faţă lor (dacă astfel se produce un accident cu pagube).
 
În plus, pe lângă amendă din clasa a două de sancţiuni, şoferii riscă să rămână fără permis timp de 30 de zile dacă, de exemplu, nu acordă prioritate pietonilor care traversează regulamentar, nu acordă prioritate vehiculelor care au acest drept sau trec pe culoarea roşie a semaforului.
 
Amenzile din clasa a III-a se dau pentru fapte că, de exemplu, conducerea unui autovehicul cu un permis expirat sau circulaţia cu un autovehicul care are defecţiuni la sistemul de iluminare/avertizare sonoră ori când acestea lipsesc, relatează România TV.
 
Sancţiunile de 6-8 puncte-amendă - plus patru puncte de penalizare - sunt aplicabile şi şoferilor care depăşesc limita legală de viteză cu 31-40 km/h sau celor care refuză, la cererea poliţistului rutier, înmânarea actului de identitate, a permisului şi a altor acte prevăzute de lege.
 
Pe deasupra, în afară de amendă, permisul poate fi suspendat pentru 60 de zile pentru fapte că nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea/trecerea la culoarea roşie a semaforului, atunci când în acest fel s-a produs un accident din care au rezultat avarii la un vehicul sau alte pagube materiale şi circulaţia pe sensul opus.
 
Referitor la amenzile din clasa a IV-a de sancţiuni - cele mai mari pentru persoanele fizice -, acestea sunt aplicabile, printre alte situaţii, atunci când se circulă cu vehicule al căror termen de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice este expirat, atunci când şoferii nu-şi fac verificarea medicală periodică sau atunci când aceştia conduc maşini, fără a avea anvelope de iarnă, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
 
În anumite situaţii, cum ar fi depăşirea vitezei maxime admise cu 41-50 km/h sau conducerea unui autoturism care are montată doar una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare, sancţiunile de 9-20 de puncte-amendă sunt completate şi de şase puncte de penalizare.
 
Iar şoferii care conduc sub influenţă băuturilor alcoolice sau care depăşesc cu mai mult de 50 km/h limita legală de viteză, de exemplu, riscă atât primirea amenzii, cât şi suspendarea permisului pentru 90 de zile.
 
De constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se ocupă, după caz, poliţiştii rutieri sau cei de frontieră.
 
Amenzi de circulaţie pentru persoane juridice, între 2.625 şi 12.500 de lei
 
Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane juridice:
 
1. nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferată, conform standardelor în vigoare; neinlaturarea obstacolelor care împiedică vizibilitatea conducătorilor de vehicule la trecerile la nivel cu calea ferată;
2. neîndeplinirea obligaţiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum şi a dispozitivelor speciale de acest fel;
3. nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare, conform standardelor în vigoare, a obstacolelor sau lucrărilor aflate în zona drumului public;
4. neasigurarea stării de viabilitate a părţii carosabile potrivit standardelor în vigoare, precum şi neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe partea carosabilă;
5. amplasarea în zona drumului public de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele ori instalaţiile care servesc la semnalizarea rutieră ori realizarea de construcţii sau instalaţii ori crearea de alte obstacole de natură să le limiteze vizibilitatea sau eficacitatea;
6. instituirea de restricţii de circulaţie pe drumurile publice fără autorizaţia administratorului drumului şi avizul poliţiei rutiere;
7. nerespectarea termenelor şi condiţiilor stabilite de administratorul drumului public şi poliţia rutieră privind amplasarea şi executarea de lucrări în zona drumului public;
8. nerespectarea obligaţiilor de către executant sau, după caz, beneficiar că, după terminarea lucrărilor în partea carosabilă, acostament sau trotuar, să readucă drumul public cel puţin la starea iniţială;
9. neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin, potrivit normelor legale, în legătură cu vehiculele şi conducătorii acestora;
10. necomunicarea, în termen, la cererea poliţiei rutiere, a identităţii persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice;
11. lipsa dotărilor specifice obligatorii pentru admiterea şi mentinereain circulaţie a vehiculelor;
12. neasigurarea însoţirii deplasării vehiculelor care efectuează transport de mărfuri sau produse periculoase, precum şi a celor cu mase sau gabarite depăşite;
13. nerespectarea obligaţiei de a echipa personalul de execuţie a lucrărilor în zona drumului public cu echipamente de protecţie-avertizare fluorescent-reflectorizant;
14. amplasarea staţiilor mijloacelor de transport public de persoane fără avizul poliţiei rutiere;
15. nerespectarea obligaţiilor de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ;
16. practicarea actelor de comerţ pe trotuar, pe acostament sau pe partea carosabilă, iar în afară localităţilor, în zona de siguranţă a drumului public;
17. refuzul nejustificat de a înmatricula sau de a înregistra un vehicul sau de a elibera plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori de a menţiona în certificatul de înmatriculare datele de identificare a utilizatorului;
18. neîndeplinirea, de către proprietarul sau deţinătorul mandatat al vehiculului, a obligaţiei de a solicită autorităţii competenţe înscrierea în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a datelor de identificare a utilizatorului;
19. neîndeplinirea obligaţiilor ce revin organizatorilor întrecerilor autorizate de a lua toate măsurile necesare pentru desfăşurarea în siguranţă a acestora, precum şi pentru protecţia celorlalţi participanţi la trafic;
20. neîndeplinirea obligaţiei, de către autorităţile publice locale, de a efectua amenajări rutiere destinate circulaţiei pietonilor, bicicliştilor, vehiculelor cu tracţiune animală şi calmării traficului, precum şi nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a acestora;
21. încredinţarea unui vehicul destinat transportului public de persoane sau de mărfuri pentru a fi condus pe drumurile publice de către un conducător de autovehicul sau tramvai care nu are atestat profesional;
22. dispunerea efectuării transportului de mărfuri şi produse periculoase sau a vehiculelor cu masă şi/sau gabaritul depăşit fără autorizaţie specială emisă în condiţiile legii ori pe alte trasee decât cele stabilite de autoritatea competenţă;
23. neîndeplinirea obligaţiei de înştiinţare a poliţiei rutiere de pe a c[rei rază de competenţă pleacă transportul de mărfuri sau produse periculoase cu privire la traseul stabilit şi localitatea de destinaţie;
24. neîndeplinirea obligaţiei de către autorităţile administraţiei publice locale de a amenaja drumuri laterale în condiţiile art.71 alin.(2);
25. nerespectarea obligaţiei administratorului drumului public sau autorităţii publice locale de a execută sau, după caz, de a desfiinţa amenajările rutiere, în termenul stabilit împreună cu poliţia rutieră;
26. punerea în aplicare a planurilor de urbanism generale, zonale sau de detaliu, fără că acestea să fie avizate, în prealabil, de către administratorul drumului public şi poliţia rutieră;
27. încălcarea dispoziţiilor legale privind efectuarea de modificări şi completări în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori în cartea de identitate a vehiculului, precum şi verificarea tehnică periodică a acestuia fără solicitarea prezentării de către proprietar a dovezii existenţei asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule;
28. neîndeplinirea obligaţiei de întreţinere a drumului public, pe timp de iarnă, potrivit reglementărilor în vigoare.
29. nerespectarea obligaţiei de comunicare prevăzute de art. 801 sau comunicarea de date inexacte sau incomplete."
Citeşte şi Salariul unui român, în comparaţie cu al unui medic grec sau al unui şofer din Africa de Sud
 
Important! Şoferii pot să achite doar jumătate din minimul amenzii în cel mult două zile lucrătoare de la dată primirii procesului-verbal de constatare a contraventiei. În plus, aceştia au şi posibilitatea de a plăti pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii.
 
În viitorul apropiat, amenzile contravenţionale ar putea fi plătite într-un cont unic al Trezoreriei, informaţiile despre acestea urmând să fie incluse într-un sistem electronic de evidenţă, conform unui proiect de lege aflat la Parlament. 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii