Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
17:54 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

DERAPAJ Posturile TV, pe langa lege si deontologie in campania electorala

ro

01 Dec, 2009 02:05 1119 Marime text
Televiziunile au uitat de lege şi de normele profesionale în perioada campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale. Cel puţin aşa reiese după seria de abateri pe care le punctează ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei.

Câteva dintre derapaje:

  • Difuzarea insistentă a imaginilor în care Traian Băsescu pare să lovească un copil.
  • Realitatea TV, agent electoral în favoarea unuia dintre candidaţii la Preşedinţie
  • Abandonarea subiectului fraudei electorale a doua zi după primul tur al alegerilor prezidenţiale, după ce fusese ultramediatizat chiar în ziua votului.
  • Promovarea lui Mircea Geoană în timpul partidei Unirea Urziceni - Sevilla.

Iată, detaliat, abaterile sesizate şi comentate de ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei:

Difuzarea insistentă a imaginilor în care Traian Băsescu pare să lovească un copil

În seara zilei de 26 noiembrie, ziarul Gardianul a publicat imaginile în care Traian Băsescu pare a lovi un copil. Această informaţie este cu siguranţă justificată din punct de vedere editorial, fiind un subiect de interes public major. Însă Gardianul a publicat imaginile fără a cere opinia celui implicat şi fără a verifica autenticitatea materialului. Aceste imagini au fost preluate, tot fără a li se verifica autenticitatea, şi de către Realitatea TV şi Antena 3.

Există riscul că astfel de comportamente editoriale ale jurnaliştilor să alimenteze imaginea acestora de executanţi ai unor comenzi venite din partea patronatului. Riscul acesta este cu atât mai mare cu cât domnul Sorin Ovidiu Vîntu, o persoană percepută public a avea calitatea de patron al grupului de presă Realitatea Caţavencu, a apărut personal la Realitatea TV pentru a-şi exprima atitudini negative faţă de conducerea statului din ultimii 5 ani: "a fost cea mai cretină conducere de la fanarioţi şi până acum".

Realitatea TV, agent electoral în favoarea unuia dintre candidaţii la Preşedinţie

Realitatea TV a difuzat din data de 24 noiembrie un spot în care îşi exprimă susţinerea pentru fostul candidat Crin Antonescu şi modul acestuia de a face politică. Aparent, spotul este un promo care susţine un anumit model de politician şi discurs politic, mesajul fiind că: "susţinem şi apreciem consecvenţa şi coerenţa în politica românească".

 

Imaginile şi mesajele sonore alese de Realitatea TV pentru a ilustra aceste principii conţin două declaraţii ale candidatului Crin Antonescu, (dinaintea şi de după primul tur al alegerilor), în care acesta spune că nu îl va susţine niciodată pe candidatul Traian Băsescu. Aceste declaraţii menite a ilustra principiile enunţate mai sus au o evidentă orientare politică în defavoarea unuia dintre cei doi candidaţi rămaşi în cursă şi sunt de natură să îl avantajeze pe contracandidatul acestuia.

Considerăm că, prin selecţia respectivelor declaraţii ale lui Crin Antonescu şi difuzarea lor sub identitatea asumată a postului, în cadrul campaniei sociale "Noi vrem respect", postul Realitatea TV renunţă la neutralitate şi imparţialitate şi se poziţionează explicit în favoarea unuia dintre cei doi candidaţi rămaşi în cursă.

Astfel de poziţionări politice conţin un puternic risc de decredibilizare a întregii bresle şi vin într-un moment în care asupra mass-media se înmulţesc acuzaţiile că fac jocurile unor actori politici.

Abandonarea subiectului fraudei electorale a doua zi după primul tur al alegerilor prezidenţiale.

Ultramediatizat în perioada premergătoare primului tur şi, mai ales, în ziua alegerilor, când televiziunile au prezentat într-o manieră alarmistă pericolul fraudării, subiectul a dispărut total din agenda presei în zilele urmatoare. Un astfel de comportament editorial (abandonarea unui subiect de interes public major) este complet neprofesionist şi generează suspiciuni privitoare la buna-credinţă a jurnaliştilor care au relatat despre acest subiect.

Difuzarea ilegală a rezultatelor exit pollurilor înainte de ora 21.00 în ziua alegerilor

Realitatea TV a difuzat în mod repetat anunţuri care trimiteau telespectatorii la site-ul oficial al postului de televiziune pentru a vedea rezultatele preliminare ale exit-poll-urilor. În jurul orei 20.40, Realitatea TV a prezentat o listă a primilor şase candidaţi consideraţi "cu şanse" şi a demarat procesul de "excludere" a trei dintre aceştia, în funcţie de estimările INSOMAR.

Procesul de "eliminare" a candidaţilor a fost însoţit de comentarii în studio ce vizau dinamica electoratului în cel de-al doilea tur de scrutin. Practic, înainte de ora 21:00, postul Realitatea TV a comunicat, prin excludere, numele celor trei candidaţi rămaşi "cu şanse" pentru al doilea tur de scrutin. Acest comportament a fost deja sancţionat de CNA cu amendă.

Promovarea unuia dintre candidaţi în timpul unui meci de fotbal.

În data de 24 noiembrie, pe durata transmisiei meciului de Liga Campionilor dintre Unirea Urziceni şi FC Sevilla, comentatorii TVR au menţionat prezenţă pe stadion a candidatului PSD la presedinţie, Mircea GeoanăCosmin Guşă. şi a consilierului acestuia,

Deşi acest fapt nu constituie o încălcare a legislaţiei electorale, ziua respectivă nefiind cuprinsă în perioada electorală legală, considerăm că menţionarea numelui unuia dintre candidaţi într-un asemenea context riscă să îl defavorizeze pe celălalt candidat şi să alimenteze suspiciunile de partizanat politic al TVR în favoarea unuia dintre candidaţi. Suspiciunile sunt întărite şi de acuzaţiile privind existenţa unor presiuni editoriale asupra celor doi prezentatori pentru menţionarea lui Mircea Geoană.

AMP solicită Comisiei de Etică a TVR să verifice existenţa unor eventuale presiuni editoriale exercitate asupra celor doi comentatori din partea unor persoane aflate în funcţii de conducere în cadrul televiziunii publice. ActiveWatch cere CNA să investigheze dacă articolul 6 din legea audiovizualului a fost încălcat:

Art. 6
(1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă.
(2)
Independenţa editorială a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscută şi garantată de prezenta lege.
(3)
Sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine.
(...).

ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei adresează un apel către toate instituţiile media şi către toţi jurnaliştii să acorde prioritate interesului public în astfel de momente cu o miză importantă pentru societate, şi să nu se abată de la regulile elementare ale profesiei.

Sursa: paginademedia.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii